Kysymyksiä ja vastauksia Neste-äpistä

Sisältö

1. Neste-äppi

2. Neste-äpin käyttöönotto

3. Maksaminen Neste-äpillä

4. Laskutus (Neste Yksityiskortti -maksut)

5. Apua ongelmatilanteisiin

 

1. Neste-äppi

1.1 Mistä applikaation saa ja mikä sen nimi on?
Voit ladata Neste-äpin Google Play tai App Store -kaupoista.
 
1.2 Miten Neste-äppi toimii?
Neste-äppi on turvallinen ja helppo tapa maksaa tankkaukset, sähkölataukset sekä autopesut Neste-asemilla. Kurvaa Neste-asemalle ja avaa Neste-äppi. Sovellus tunnistaa sijaintisi matkapuhelimesi paikannustietojen perusteella ja valita haluamasi toiminnon (ostaa polttonesteitä, ladata sähköautoa tai ostaa autopesun). 

1.3 Voinko käyttää Neste-äppiä millä tahansa mobiililaitteella?
Neste-äppi toimii seuraavissa älypuhelimissa:

  • iPhone: käyttöjärjestelmä iOS 13.0 tai uudempi
  • Android: käyttöjärjestelmä Android 6.0 tai uudempi

1.4 Voiko äppiä käyttää ilman maksuominaisuutta?
Kyllä, äppiä voi hyödyntää asemahakuna ja etujen selailuun vaikka et sillä maksaisi tankkauksia tai pesuja. Rekisteröintivaiheessa sinun täytyy kuitenkin syöttää voimassa olevan maksukortin tiedot Neste-äppiin. 
 
1.5 Voinko ottaa äpin käyttöön ilman Neste-korttia?
Kyllä! Maksuominaisuuden hyödyntämiseen tarvitset joko debit- tai credit-kortin (Visa, Mastercard tai American Express). Mikäli sinulla on jo Neste-kortti (yritys- tai yksityiskortti), voit maksaa ostosi myös niillä. 

 

 

2. Näin otat Neste-äpin käyttöösi
 
2.1 Miten lisään maksuvälineen äppiin?

Voit valita rekisteröintivaiheessa, minkä maksukortin lisäät Neste-äppiin. Hyväksymme yleisimmät maksukortit, Neste Yksityiskortit sekä Neste Yrityskortit. Voit myös lisätä useampia maksukortteja rekisteröinnin jälkeen. 

Kun lisäät käyttöönottovaiheessa debit- tai credit-maksukortin Neste-äppiin, sinut ohjataan tunnistautumaan pankkitunnuksilla. Tunnistautumisen jälkeen kortti on valmiina sovelluksessa ja voit aloittaa tankkaukset tai pesut.

Olemassa olevat Neste Yksityiskortti -asiakkaat saavat maksuominaisuuden käyttöönsä pankkitunnistautumisen jälkeen.

Yritysasiakkaat voivat tilata mobiilimaksuvälineitä Oma Neste -palvelusta. Käyttö edellyttää hyväksyttyä maksuvälinesopimusta ja Oma Neste -tunnusten avaamista.

 
2.2 Miten vaihdan maksukorttia?
Neste-äppi mahdollistaa usean maksuvälineen rinnakkaisen käytön. Varmista puhelimesi sovelluskaupasta, että käytössäsi on Neste-äpin uusin versio.

Maksuvälineiden hallinta:
1) Avaa Neste-äppi.
2) Paina Neste-äpin avausnäkymän alavalikon "Lisää"-ikonia. 
3) Valitse "Maksaminen" osion alta "Maksutavat". 
4) Mikäli haluat lisätä uuden maksutavan, paina ruudun alanurkasta “Lisää uusi maksutapa” nappia. Valitse maksutapa ja seuraa näytöllä näkyviä ohjeita.
5) Mikäli haluat poistaa olemassa olevan maksuvälineen, valitse "Maksutavat" -näkymän listauksesta poistettava maksuväline. Ruudulle aukeaa "Kortin tiedot" -näkymä. Paina ruudun alareunasta "Poista kortti". Vahvista maksutavan poisto. 

2.3 Miten vaihdan vahvistuskoodia tai salasanaa?
Voit vaihtaa PIN-koodisi tai salasanasi Neste-äpin asetuksista.
Salasanan vaihto: Valitse etusivun alanavigaatiosta "Lisää", sen jälkeen valitse "Profiili" kohdasta “Vaihda salasana”. 
PIN-koodin vaihto: Valitse etusivun alanavigaatiosta "Lisää", sen jälkeen valitse "Sovellusasetukset" kohdasta "Turvallisuus".
 
2.4 Miksi maksukortin lisääminen ei onnistu?
1) Tarkista, että syötit kortin tiedot oikein.
2) Tarkista verkkopankistasi, ettei kortilla ole verkkomaksurajoitusta. Verkkomaksut tulee olla sallittuina myös maksukortin lisäämisen jälkeen, jotta maksutapahtuma onnistuu äpin kautta.
3) Jotkin pelkkään verkkomaksamiseen tarkoitetut virtuaalikortit edellyttävät jokaisen maksutapahtumat yhteydessä tapahtuvan vahvistuksen ja voivat estää käytön Neste-äpin mobiilimaksussa. Tarkista yksityiskohtaisemmat tiedot kortin liikkeellelaskijalta (pankilta).
 
2.5 Miksi kortillani näkyy veloitus vaikka en ole tankannut?
Osa pankeista tekee kortin käyttöönoton yhteydessä veloituksen tai varmennuksen pienellä summalla, kun kortti otetaan käyttöön. Summa kuitenkin palautetaan takaisin tilille. Tuo raha ei missään vaiheessa siirry Nesteelle.
 
2.6 Miten saan lisättyä yhdistelmäkortin debit-puolen maksuvälineeksi?
Nykyisin debit-credit -yhdistelmäkorteissa on eri korttinumerot debit-puolelle ja credit-puolelle. Tyypillisesti kortin etupuolella olevat numerot ovat credit-puolen ja kortin kääntöpuolelta löytyy pienemmällä tekstillä debit-puolen korttinumerot. Valitse haluamasi maksutavan mukaisesti korttinumerot. Tarkemmat tiedot voit tarkistaa omasta pankistasi.
 

3. Neste-äpillä maksaminen

3.1 Onko palvelun käyttäminen maksullista?
Neste-äpin lataamisesta ja käytöstä ei peritä kuluttajilta erillistä maksua normaalin puhelin operaattorin perimän datasiirtomaksun lisäksi. Mobiilimaksamisen osalta Neste Yksityiskorttiasiakkailta veloitetaan kulloinkin voimassa olevat Neste Yksityiskortin tilinhoito- ja palvelumaksut. Yritysasikkailta peritään maksut erillisen palveluhinnaston mukaisesti. Mikäli käytät mobiilimaksamiseen pankkisi debit- tai creditkorttia, ei palvelusta kerry sinulle erillisiä kuluja. Lue lisää yksityiskortista

3.2 Voinko tankata millä tahansa Neste-asemalla käyttäen Neste-äppia?
Mobiilimaksaminen toimii lähes kaikilla Neste-asemilla. Pystyt helposti hakemaan listan lähimmistä asemista, joissa voit käyttää mobiilimaksamista, Neste-äpin asemahaulla. Tunnistat asemat alla näytetyn asemalogon perusteella.

3.3 Missä voin ladata sähköautoa käyttämällä Neste-äppiä?
Voit käyttää Neste-äppiä kaikilla Nesteen omilla sähkölatausasemilla, Neste MY Uusiutuva Lataus -verkostossa.

3.4 Mistä tiedän, voiko asemalla mobiilitankata?
Mobiilimaksu-toiminnallisuus on aktivoitu Neste-äppissä vain ollessasi asemalla, jossa mobiilimaksaminen on mahdollista. Tämä tieto ilmoitetaan selkeästi, kun käytät Neste-äppiä. Tunnistat asemat Neste-äppissä alla näytetyn asemalogon perusteella.

3.5 Onko matkapuhelimen käyttö sallittua mittarikentällä?
Kyllä, matkapuhelimen käyttö on sallittua myös mittarikentällä. Suosittelemme kuitenkin vahvistamaan maksutapahtuman mukavasti lämpimässä oman autosi sisällä ja tankkauksen aikana keskittymään varsinaiseen tankkaamiseen.

3.6 Voinko muuttaa maksutapahtumalle tehtävän katevarauksen suuruutta?
Kyllä. Jos maksat pankkikortilla, voit muuttaa katevarauksen suuruuden ennen tankkauksen tai latauksen maksamista.Viimeksi käytetty katevaraussumma tallennetaan seuraavaa tankkausta varten oletusarvoksi.

3.7  Mitä minun tulee tehdä mittarin luona, jotta voin aloittaa tankkauksen?Aja Neste-aseman vapaalle mittarille ja avaa Neste-äppi puhelimellasi. Sovellus tunnistaa automaattisesti millä asemalla olet.  
1) Paina “Aloita tankkaus”.
2) Valitse mittari. 
3) Tarkista vielä yhteenvedosta aseman nimi ja pumpun numero (kuvakkeessa näkyvä numero), maksuväline sekä maksimisumma. Klikkaa “Aloita tankkaus”.
4) Vahvista maksu henkilökohtaisella tunnusluvullasi, FaceID:lla tai sormenjäljellä. Nosta pistooli ja tankkaa. 
5) Kun tankkaus on valmis, voit laskea pistoolin. Saat hetken päästä automaattisesti kuitin tapahtumasta. Tapahtumatiedot löydät myöhemmin myös “Tapahtumat”-osiosta.

3.8 Saanko ostosta kuitin mittarikentällä?
Mobiilimaksulla suoritetuista ostoista tulee tosite Neste-äppiin "Tapahtumat" välilehdelle. Voit halutessasi tulostaa tai jakaa kuitin PDF-muodossa. Mobiilisovelluksessa näkyvä tankkaustosite  "Tapahtumat" välilehdellä ei ole virallinen kuitti, mutta on kirjanpitokelpoinen.

3.9 Onko maksaminen puhelimella turvallista?
Kyllä. Edellytämme mobiilimaksamisen käyttöönotossa käyttäjän vahvaa tunnistautumista ja jokainen maksu vahvistetaan itse asettamallasi tunnusluvulla, FaceID:lla tai sormenjäljellä.

3.10 Voinko käyttää mobiilimaksua muihin kuin polttonesteostoihin?
Voit maksaa mobiililla mittarimyynnissä olevat polttoaineet ja lasinpesunesteet sekä autopesut Easy Wash - ja Neste K -asemilla. Voit myös maksaa sähkölataukset Nesteen omassa, Neste My Uusiutuva Lataus -verkossa. 
 
3.11 Voinko käyttää mobiilimaksua maksaessani kassalla?
Et. Tällä hetkellä mobiilimaksaminen toimii ostamiseen sitä tukevien asemien mittarikentällä.

3.12 Kun maksan Neste-äpillä, maksanko tankkauksen tai latauksen etukäteen?
Debit- ja credit-korttimaksut veloitetaan kortilta tankkaustapahtuman jälkeen. Neste Yksityiskortti -maksut veloitetaan Neste Yksityiskortti -tilin kautta kerran kuukaudessa lähetettävällä laskulla.
 
3.13 Mistä tiedän, mille mittarille ajan, kun haluan maksaa tankkaukseni mobiilimaksamisella?
Niillä asemilla, joilla mobiilimaksaminen on käytössä, mobiilimaksaminen on mahdollista kaikilla mittareilla.
 
3.14  Voiko joku muu tankata minun kustannuksellani, kun käytän mobiilimaksua?
Tämä on hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että aktivoit Neste-äppissä jonkin muun mittarin kuin sen, jonka kohdalle oma autosi on pysäytetty. Jo käytössä olevan mittarin aktivointi ei ole mahdollista.
Suosittelemme varmistamaan vielä ennen tankkausta, että aseman tiedot ja mittarinumero ovat oikein.

3.15 Voinko hyödyntää Plussa-korttia mobiilimaksamisen yhteydessä?
Kyllä, mikäli olet liittänyt Neste-sovellukseen debit- tai credit-korttisi tiedot, saat lisättyä sovellukseen myös Plussa-korttisi tiedot. Voit kerryttää Plussa-etuja mobiilimaksun yhteydessä sen jälkeen, kun olet syöttänyt Plussa-kortin tiedot Neste-äppiin. Lue lisää Plussa-etujen kerryttämisestä Neste-asemilla täältä. Kun maksat Neste-kortilla, eivät muiden kanta-asiakaskorttien edut ole käytössä (esim. Plussa-kortti).

3.16 Voinko maksaa asemilla K-Plussa -rahalla?
K-Plussa -pisteiden käyttäminen ei ole mahdollista mobiilimaksun yhteydessä.
 
3.17 Näenkö kortin tapahtumat sovelluksesta?
Kyllä, mobiilimaksulla suoritetut ostotapahtumat näkyvät sovelluksen “Tapahtumat” välilehdellä.

3.18 Näkyykö sovelluksessa kuinka paljon Neste-kortin käyttörajaa on jäljellä?
Käytettävissä olevaa Neste Yksityiskortti -saldon määrää voit seurata kirjautumalla Oma Neste -palveluun.

3.19 Toimiiko palvelu Neste Yksityskortin rinnakkaiskortilla?
Ei. Tässä vaiheessa ainoastaan ns. pääkortin haltija saa mobiilimaksuominaisuuden käyttöönsä. Fyysiset Neste Yksityiskortit ja niiden rinnakkaiskortit toimivat halutessasi myös jatkossa automaatti- ja kassamaksuihin kuten ennenkin.

3.20 Neste-kortissani on käytössä Neste Prepaid -palvelu. Voinko käyttää mobiilimaksua?
Kyllä. Mikäli sinulla on Neste-kortti, jonka laskutustapa on Neste Prepaid, voit aktivoida itsellesi mobiilimaksuominaisuuden. Saldon lataaminen ja käytettävissä olevan saldon seuranta tapahtuvat Oma Neste -palvelusta.

 

4. Laskutus (Neste Yksityiskortti -maksut)

4.1 Miten ostot veloitetaan minulta?
Tällä hetkellä Neste-äpillä tehdyt ostot veloitetaan Neste Yksityiskortti -tilin kautta kerran kuukaudessa lähetettävällä laskulla. Lue lisää.

4.2 Maksaako lasku ylimääräistä?
Paperilaskun käytöstä peritään kuukausittainen tilinhoitomaksu 2,5 euroa. E-laskusta ei veloiteta tilinhoitomaksua, mutta e-laskuun siirtymistä varten ensimmäinen lasku toimitetaan paperisena, josta veloitetaan tilinhoitomaksu. Korttiasioissa sinua palvelee Neste Asiakaspalvelu, puh. 0200 80100 (0,16 €/min + pvm/mpm) arkisin klo 8-16. Lue lisää Nesteen Yksityiskortista.

 

5. Apua ongelmatilanteisiin

5.1 Miten vaihdan vahvistuskoodia tai salasanaa?
Voit vaihtaa PIN-koodisi tai salasanasi Neste-äpin asetuksista.
Salasanan vaihto: Valitse etusivun alanavigaatiosta "Lisää", sen jälkeen valitse "Profiili" kohdasta “Vaihda salasana”. 
PIN-koodin vaihto: Valitse etusivun alanavigaatiosta "Lisää", sen jälkeen valitse "Sovellusasetukset" kohdasta "Turvallisuus".
 
5.2  Miksi maksukortin lisääminen ei onnistu?
1) Tarkista, että syötit kortin tiedot oikein.
2) Tarkista verkkopankistasi, ettei kortilla ole verkkomaksurajoitusta. Verkkomaksut tulee olla sallittuina myös maksukortin lisäämisen jälkeen, jotta maksutapahtuma onnistuu äpin kautta.
3) Jotkin pelkkään verkkomaksamiseen tarkoitetut virtuaalikortit edellyttävät jokaisen maksutapahtumat yhteydessä tapahtuvan vahvistuksen ja voivat estää käytön Neste-äpin mobiilimaksussa. Tarkista yksityiskohtaisemmat tiedot kortin liikkeellelaskijalta (pankilta).

5.3 Mihin otan yhteyttä, jos tankkaaminen Neste-mobiilitankkauksella ei onnistu?
Nesteen asiakaspalvelu auttaa sinua kaikissa ongelmatilanteissa. Voit jättää äppiä koskevan palautteen osoitteessa neste.fi/palaute, jolloin asiakaspalvelumme palaa sinulle mahdollisimman pian asiaan. Asiakaspalvelun tavoitat myös puhelimitse numerosta 0200 80100, arkisin klo 8-16. Lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta numeroon soittaminen maksaa pvm/mpm.

5.4 Jos puhelimeni varastetaan, voiko joku muu tankata puhelimessani olevan Neste-äpin kautta?
Mobiilimaksu ei ole mahdollista ilman henkilökohtaista tunnuslukuasi tai biometristä tunnistusta. Mikäli epäilet, että tunnuslukusi on joutunut vääriin käsiin, ole välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 0800 196 196, joka palvelee sinua 24h vuorokaudessa.

5.5 Mitä jos äppi ei toimi?
Voit jättää palautteen osoitteessa neste.fi/palaute.

5.6  Miten saan mobiilimaksun pois käytöstä?
Poistamalla sovelluksen. Voit myös pyytää käyttäjätilisi poistoa Omat tiedot -osiossa "Poista tili" -painikkeen kautta. Ota yhteys Nesteen asiakaspalveluun, mikäli haluat lopettaa Neste-korttiasiakkuuden.