Mikä merkitys on kaluston turvallisuudella raskaassa liikenteessä?

Ammattikuski on esikuva 

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat ovat ajamisen ammattilaisia. Raskaan ajoneuvon kuljettaminen on vaativaa työtä, sillä kuljettajan on hoidettava ajoneuvon kuljettamisen ohella myös lukuisia työtehtävään liittyviä asioita. Hänen on kuljetettava kuorma tai matkustajat turvallisesti, luotettavasti ja ajallaan paikasta toiseen. Tästä aiheutuu kuljettajalle paineita, jotka hänen on kyettävä hallitsemaan ja ottamaan huomioon ajamisessaan.

Kysyimme Neste Ammattilaisissa Facebookissa, mikä raskaan kaluston turvallisuudessa mietityttää - lue ammattilaisten vastaukset alla! 

 

 

Onnettomuudet ovat monesti usean tekijän summa. Rekat voivat kaatua kuljettajan tekemän ajovirheen, tien reunan pettämisen tai esimerkiksi kohtaamisonnettomuuden seurauksena.

Q: Mitä talvirenkaita raskaassa kalustossa käytetään?

A: Raskaassa kalustossa käytetään talvirenkaita, joissa on karkeampi kuvio sekä pehmeämpi kumiseos. Etupäässä nämä ovat nastarenkaita tai talvipintaisia. Kaikissa pyörissä on M+S merkintä.

Q: Ovatko jarrut kunnossa, pelottaa usein kun on rekka perässä, että pysähtyykö se varmasti?

A: Ajoneuvoyhdistelmien sähköohjatut jarrut pysäyttävät yhdistelmän varmasti. Sähköohjauksella ja levyjarruilla on saatu aikaan aiempaa lyhempi jarruviive ja parempi hidastuvuus.

Q: Kuinka paljon raskaan kaluston jarrutusmatka pitenee renkaiden urasyvyyden pienentyessä?

A: Urasyvyydellä ei ole käytännön merkitystä jarrutusmatkan pituuteen.

Q: Onko auto varmasti huollettu ja hyvässä kunnossa?

A: Auto huolletaan huoltojärjestelmän mukaisesti säännöllisesti. Mahdolliset yhtäkkiset viat korjataan aina välittömästi vian ilmettyä. Omalla korjaamolla voimme vastata nopeasti yllättäviin vikoihin.

Q: Milloin nähdään ensimmäiset robottirekat Suomen teillä?

A: Ilmeisesti varsin pian, mutta kuljettajia tarvitaan myös robottiautoissa huolehtimassa kuormankäsittelystä. Ammattikuljettajan työ ei katoa tulevaisuudessakaan.

Q: Kuinka paljon ne superpitkät rekat oikein painaa? Maksimi lasti päällä?

A: Normaalit yhdistelmät voivat painaa 76 tonnia, mutta kokeilulupien turvin liikkuvat yhdistelmät voivat painaa 104 tonnia.

Q: Mitkä syyt aiheuttavat rekan kaatumisen?

A: Rekat voivat kaatua kuljettajan tekemän ajovirheen, tien reunan pettämisen tai esimerkiksi kohtaamisonnettomuuden seurauksena. Onnettomuudet ovat monesti usean tekijän summa. Hyvin usein rekkaonnettomuus johtuu kanssa-autoilijan tekemästä ajovirheestä.

Q: Tarkistaako esimies onkos kuskilla handsfree -laite?

A: Uudet ajoneuvot on jo lähtökohtaisesti varustettu handsfree-laitteilla, mutta esimies ei käytännössä voi valvoa kuljettajan puhelinkäyttäytymistä.

Q: Onko sellaista lakia, että kuljetettava tavara on kunnolla kiinni?

A:  Kyllä. kuljetettava tavara on aina sidottava tai muutoin varmistettava sen pysyminen kiinni kuormatilassa.

Q: Mikä on jarrutusmatka täydessä kuormassa olevalla tankkiyhdistelmällä verrattuna normaaliin henkilöautoon?

A: Henkilöauto pysähtyy 80 km/h nopeudesta 24 metrin matkalla, 60 tonnin säiliöyhdistelmä 46 metrin matkalla. Nopeuden nosto sekä huono keli pidentää kummankin pysähtymismatkaa.

Q: Miksi rekoista puhkeaa usein renkaita?

A:  Renkaat puhkeavat lähinnä ulkopuolisesta vauriosta, kuten naulasta, metallipalasesta tai kivestä johtuen. Renkaiden puhkeaminen ilman ulkopuolista vauriota on hyvin harvinaista nykyään. Renkaissa käytetyt materiaalit sekä niiden rakenne on kehittynyt hyvin paljon, mikä on parantanut niiden kestävyyttä.

 

Kysymyksiin vastasi Nesteen ja DB Schenkerin ammattikuskit.