Ammattikuski on esikuva

Ennakoimalla tien päällä 

Raskaiden ajoneuvojen kuljettajat ovat ajamisen ammattilaisia. Raskaan ajoneuvon kuljettaminen on vaativaa työtä, sillä kuljettajan on hoidettava ajoneuvon kuljettamisen ohella myös lukuisia työtehtävään liittyviä asioita. Hänen on kuljetettava kuorma tai matkustajat turvallisesti, luotettavasti ja ajallaan paikasta toiseen. Tästä aiheutuu kuljettajalle paineita, jotka hänen on kyettävä hallitsemaan ja ottamaan huomioon ajamisessaan.

Kysyimme Neste Ammattilaisissa Facebookissa, mikä raskaan kaluston turvallisuudessa mietityttää - lue ammattilaisten vastaukset alla!    

 

 

Turvallisuutta painotetaan eri tavoin lähes kaikissa koulutustilaisuuksissa. Jokainen kuljettaja osallistuu koulutuksiin vuosittain, monesti parikin kertaa vuodessa.

Q: Minkälaisia vaaratilanteita syntynyt, kun henkilöautoilijoiden on pakko päästä ohi, kun tientukon näkevät edessä?

A: Jokainen ohitustilanne kasvattaa liikenneonnettomuuden riskiä kaksikaistaisella ajoradalla, missä on kohtaavaa liikennettä. Ammattitaitoinen kuljettaja osaa ennakoida ja näkee tilanteen ajoissa muun muassa hidastamalla vauhtia jo ennakolta.

Q: Eikö todellakaan ulkomaalaisille rekoille ole samat talvirengassäännöt?

A: Suomessa on yhtäläiset vaatimukset talvirenkaista kaikille, myös ulkomaiselle kalustolle. Suomalaiset liikennöitsijät tosin käyttävät rekoissa lakisääteistä parempia renkaita.

Q: Itse tapaan aina väläyttää pitkiä, kun lähden rekkaa (turvallisesti) ohittamaan. Mitä ovat ammattikuskit siitä mieltä?

A: Se on hyvä käytäntö, edellä ajava kuljettaja havaitsee ohittajan.

Q: Pitkien käyttöön ohjeita pimeällä kohdattaessa?

A: Kaukovalot kytketään lähivaloille valokeilojen kohdatessa. Lähivaloille tulisi kytkeä myös silloin, kun rekan kattovalot tulevat näkyviin mäen nyppylän takaa. Ja lähivaloja tulisi käyttää myös moottoritiellä kohdatessa vastaantulevaa liikennettä.

Q: Eikö pitkää rekkaa ole ihan sikavaikee peruuttaa?

A: Ei ole, sillä harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa. Haastavan peruutuksen onnistuminen on palkinto, joka auttaa jaksamaan myös eteenpäin. Kuljettajalla on apunaan hyvät peilit, joiden avulla peruuttaminen on helpompaa.

Q: Voiko aamusta tinkiä ajon lähdössä jos ei ole ehditty hiekoittaa?

A: Kyllä voi, ja meidän ohjeen mukaan huonon kelin vuoksi lähtöä pitääkin lykätä eteenpäin.

Q: Miten vaarallisten aineiden kuljetuksia valvotaan?

A: Muun muassa poliisi tekee tarkastuksia ajoneuvoille, kuormalle ja kuljettajalle tien päällä. Kalusto katsastetaan vuosittain ja tämän lisäksi kalustolle tehdään erityinen turvatarkastus. Myös lähettäjät tekevät tarkastuksia kalustolle ja kuljetuksille.

Q: Tuntuuko se kuskilla paljon jos on raskaampi kuljetus kuin yleensä tai vaikka yksi vaunu enemmän kyydissä?

A: Yhdistelmän painon huomaa ajettaessa.

Q: Miksi rekat ajaa joskus jonoissa? Ei ole ohitusmahdollisuuksia.

A: Rekat ajavat jonoissa yhtäläisestä ajonopeudesta johtuen.

Q:  Kuinka paljon saatte turvallisuuskoulutusta vuosittain?

A:  Turvallisuutta painotetaan eri tavoin lähes kaikissa koulutustilaisuuksissa. Jokainen kuljettaja osallistuu koulutuksiin vuosittain, monesti parikin kertaa vuodessa.

 

Kysymyksiin vastasi Nesteen ja DB Schenkerin ammattikuskit.