Kysymykset ja vastaukset

 

 
Sisältö

1. Neste-äppi

2. Mobiilimaksu

3. Käyttöönotto

4. Tankkaaminen ja maksaminen 

5. Laskutus (Neste Yksityiskortti -maksut)

6. Apua ongelmatilanteisiin

 
1. Neste-äppi
 
1.1 Mistä applikaation saa ja mikä sen nimi on?
Voit ladata Neste-äpin Google Play tai App Store -kaupoista.
 
1.2 Miten Neste-äppi toimii?

Neste-äppi on turvallinen ja helppo tapa maksaa tankkaukset Neste asemilla. Kurvaa Neste asemalle ja avaa Neste-äppi. Sovellus tunnistaa matkapuhelimesi paikannustietojen perusteella millä Neste-asemalla olet ja voit aloittaa tankkauksen. Paina “Aloita tankkaus” -nappia, valitse oikea mittari, tarkista maksutapahtuman tiedot (asema, mittari, maksuväline sekä maksun maksimisumma) vielä huolellisesti ja hyväksy maksutapahtuma. Nyt olet valmis nostamaan pistoolin ja aloittamaan tankkauksen.
 
1.3 Voinko käyttää Neste-äppia millä tahansa mobiililaitteella?
Neste-äppi toimii seuraavissa älypuhelimissa:
  • iPhone: käyttöjärjestelmä iOS 11.0 tai uudempi
  • Android: käyttöjärjestelmä Android 4.1 tai uudempi
1.4 Voiko äppia käyttää ilman maksuominaisuutta?
Kyllä, äppia voi hyödyntää asemahakuna ja etujen selailuun vaikka et sillä maksaisi tankkauksia tai pesuja. Rekisteröintivaiheessa sinun täytyy kuitenkin syöttää voimassa olevan maksukortin tiedot Neste-äppiin. 
 
1.5 Voinko ottaa äppin käyttöön ilman Neste korttia?

Kyllä! Maksuominaisuuden hyödyntämiseen tarvitset joko debit- tai credit-kortin (Visa, Mastercard tai American Express), tai Neste yksityis-/yrityskortin.
 
2. Mobiilimaksu
 
2.1 Mikä on mobiilimaksu?
Mobiilimaksu on Neste-äpistä löytyvä helppo ja nopea maksutoiminnallisuus. Mobiilimaksulla voit maksaa tankkauksen autosta käsin matkapuhelimellasi. Tankkaukset veloitetaan mobiilimaksutoimintoon kytketyltä debit-, credit- tai  Neste-kortilta. Debit- ja credit -maksut veloitetaan suoraan kyseiseltä kortilta. Neste-kortin käyttäjänä saat tankkauksistasi kätevän koontilaskun kuukausittain kotiisi (yritysasiakkailla laskutusjakso voi olla myös 2 viikkoa). Voit myös tilata laskun verkkopankkiisi. 
 
2.2 Korvaako mobiilimaksaminen perinteiset maksamisen muodot Neste asemilla?

Mobiilimaksaminen tulee uudeksi maksutavaksi olemassa olevien maksutapojen rinnalle.
 
3. Käyttöönotto
 
3.1 Miten saan mobiilimaksamisen käyttööni?

Voit valita rekisteröintivaiheessa minkä maksukortin lisäät Neste-äppiin. Hyväksymme yleisimmät maksukortit, Neste Yksityiskortit sekä Neste Yrityskortit.

Kun lisäät käyttöönottovaiheessa debit- tai credit-maksukortin Neste-äppiin, sinut ohjataan tunnistautumaan pankkitunnuksilla. Tunnistautumisen jälkeen kortti on valmiina sovelluksessa ja voit aloittaa tankkaukset tai pesut.

Olemassa olevat Neste Yksityiskortti -asiakkaat saavat maksuominaisuuden käyttöönsä pankkitunnistautumisen jälkeen.

Yritysasiakkaat voivat tilata mobiilimaksuvälineitä Oma Neste -palvelusta. Käyttö edellyttää hyväksyttyä maksuvälinesopimusta ja Oma Neste -tunnusten avaamista.

 
3.2 Miten vaihdan maksukorttia?
Neste-äppi mahdollistaa usean maksuvälineen rinnakkaisen käytön. Varmista puhelimesi sovelluskaupasta, että käytössäsi on uusin versio Neste-äpistä.

Maksuvälineiden hallinta:
1) Avaa Neste-äppi.
2) Paina Neste-äpin avausnäkymän oikeassa yläkulmassa olevaa Asetukset-ikonia.
3) Valitse "Korttien hallinta".
4) Mikäli haluat lisätä uuden maksutavan, paina ruudun alanurkasta “Lisää uusi maksutapa” nappia. Valitse maksutapa ja seuraa näytöllä näkyviä ohjeita.
5) Mikäli haluat poistaa olemassa olevan maksuvälineen, valitse "Korttien hallinta" -näkymässä olevasta listasta poistettava maksuväline. Ruudulle aukeaa "Kortin tiedot" -näkymä. Paina ruudun oikeassa yläkulmassa olevaa "X"-merkkiä. Vahvista maksutavan poisto syöttämällä tankkaamiseen käyttämäsi PIN-koodi ja paina "JATKA".

 
3.3 Miten vaihdan vahvistuskoodia tai salasanaa?
Voit vaihtaa PIN-koodisi tai salasanasi Neste-äpin asetuksista.
Valitse etusivulta Asetukset, sen jälkeen valitse “Omat tiedot”. Täältä löydät “Turvallisuus”-osion, josta pystyt muokkaamaan salasanaa ja PIN-koodia.
 
3.4 Miksi maksukortin lisääminen ei onnistu?
1) Tarkista, että syötit kortin tiedot oikein.
2) Tarkista verkkopankistasi, ettei kortilla ole verkkomaksurajoitusta. Verkkomaksut tulee olla sallittuina myös maksukortin lisäämisen jälkeen, jotta maksutapahtuma tankkauksen yhteydessä onnistuu.
3) Jotkin pelkkään verkkomaksamiseen tarkoitetut virtuaalikortit edellyttävät jokaisen maksutapahtumat yhteydessä tapahtuvan vahvistuksen ja voivat estää käytön Neste-äppin mobiilimaksussa. Tarkista yksityiskohtaisemmat tiedot kortin liikkeellelaskijalta (pankilta).
 
3.5 Miksi kortillani näkyy veloitus vaikka en ole tankannut?
Osa pankeista tekee kortin käyttöönoton yhteydessä veloituksen tai varmennuksen pienellä summalla, kun kortti otetaan käyttöön. Summa kuitenkin palautetaan takaisin tilille. Tuo raha ei missään vaiheessa siirry Nesteelle.
 
3.6 Miten saan lisättyä yhdistelmäkortin debit-puolen maksuvälineeksi?
Nykyisin debit-credit -yhdistelmäkorteissa on eri korttinumerot debit-puolelle ja credit-puolelle. Tyypillisesti kortin etupuolella olevat numerot ovat credit-puolen ja kortin kääntöpuolelta löytyy pienemmällä tekstillä debit-puolen korttinumerot. Valitse haluamasi maksutavan mukaisesti korttinumerot. Tarkemmat tiedot voit tarkistaa omasta pankistasi.
 

4. Tankkaaminen ja maksaminen

4.1 Onko palvelun käyttäminen maksullista?
Neste-äpin lataamisesta ja käytöstä ei peritä kuluttajilta erillistä maksua normaalin puhelin operaattorin perimän datasiirtomaksun lisäksi. Mobiilimaksamisen osalta Neste Yksityiskorttiasiakkailta veloitetaan kulloinkin voimassa olevat Neste Yksityiskortin tilinhoito- ja palvelumaksut. Yritysasikkailta peritään maksut erillisen palveluhinnaston mukaisesti. Mikäli käytät mobiilimaksamiseen pankkisi debit- tai creditkorttia, ei palvelusta kerry sinulle erillisiä kuluja. Lue lisää
 
4.2 Voinko tankata millä tahansa Neste-asemalla käyttäen Neste-äppia?
Mobiilimaksaminen toimii lähes kaikilla Neste-asemilla. Pystyt helposti hakemaan listan lähimmistä asemista, joissa voit käyttää mobiilimaksamista, Neste-äppin asemahaulla. Tunnistat asemat alla näytetyn asemalogon perusteella.
 
4.3 Mistä tiedän, voiko asemalla mobiilitankata?
Mobiilimaksu-toiminnallisuus on aktivoitu Neste-äppissä vain ollessasi asemalla, jossa mobiilimaksaminen on mahdollista. Tämä tieto ilmoitetaan selkeästi, kun käytät Neste-äppiä. Tunnistat asemat Neste-äppissä alla näytetyn asemalogon perusteella.
 
4.4 Onko matkapuhelimen käyttö sallittua mittarikentällä?
Kyllä, matkapuhelimen käyttö on sallittua myös mittarikentällä. Suosittelemme kuitenkin vahvistamaan maksutapahtuman mukavasti lämpimässä oman autosi sisällä ja tankkauksen aikana keskittymään varsinaiseen tankkaamiseen.
 
4.5 Voinko muuttaa maksutapahtumalle tehtävän katevarauksen suuruutta?
Kyllä. Credit- ja debit-korttimaksujen yhteydessä tehtävän katevarauksen suuruuden voi muuttaa ennen tankkauksen aloittamista sekä Neste-äppin maksukorttiasetuksista. Viimeksi käytetty katevaraussumma tallennetaan seuraavaa tankkausta varten oletusarvoksi.
 
4.6 Mitä minun tulee tehdä mittarin luona, jotta voin aloittaa tankkauksen?Aja Neste-aseman vapaalle mittarille ja avaa Neste-äppi puhelimellasi. Sovellus tunnistaa automaattisesti millä asemalla olet.  
1) Paina “Aloita tankkaus”.
2) Valitse mittari. 
3) Tarkista vielä yhteenvedosta aseman nimi ja pumpun numero (kuvakkeessa näkyvä numero), maksuväline sekä maksimisumma. Klikkaa “Aloita tankkaus”.
4) Vahvista maksu henkilökohtaisella tunnusluvullasi, FaceID:lla tai sormenjäljellä. Nosta pistooli ja tankkaa. 
5) Kun tankkaus on valmis, voit laskea pistoolin. Saat hetken päästä automaattisesti kuitin tapahtumasta. Tapahtumatiedot löydät myöhemmin myös “Tapahtumat”-osiosta.
 
4.7 Saanko tankkauksesta kuitin mittarikentällä?
Mobiilimaksulla suoritetuista ostoista tulee tosite Neste-äppiin "Tapahtumat" välilehdelle. Voit halutessasi tulostaa tai jakaa kuitin PDF-muodossa. Mobiilisovelluksessa näkyvä tankkaustosite  "Taphtumat" välilehdellä ei ole virallinen kuitti, mutta on kirjanpitokelpoinen.
 
4.8 Onko tankkauksen maksaminen puhelimella turvallista?
Kyllä. Edellytämme mobiilimaksamisen käyttöönotossa käyttäjän vahvaa tunnistautumista ja jokainen tankkaus vahvistetaan itse asettamallasi tunnusluvulla, FaceID:lla tai sormenjäljellä.
 
4.9 Voinko käyttää mobiilimaksua muihin kuin polttonesteostoihin?
Voit maksaa mobiililla polttoaineita ja mittarimyynnissä olevat lasinpesunesteet, sekä autopesut Neste K-asemilla.
 
4.10 Voinko käyttää mobiilimaksua maksaessani kassalla?

Et. Tällä hetkellä mobiilimaksaminen toimii polttoaineen ostamiseen sitä tukevien asemien mittarikentällä.
 
4.11 Kun maksan Neste-äpillä, maksanko tankkauksen etukäteen?
Debit- ja credit-korttimaksut veloitetaan kortilta tankkaustapahtuman jälkeen. Neste Yksityiskortti -maksut veloitetaan Neste Yksityiskortti -tilin kautta kerran kuukaudessa lähetettävällä laskulla.
 
4.12 Mistä tiedän, mille mittarille ajan, kun haluan maksaa tankkaukseni mobiilimaksamisella?

Niillä asemilla, joilla mobiilimaksaminen on käytössä, mobiilimaksaminen on mahdollista kaikilla mittareilla.
 
4.13 Voiko joku muu tankata minun kustannuksellani, kun käytän mobiilimaksua?

Tämä on hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että aktivoit Neste-äppissä jonkin muun mittarin kuin sen, jonka kohdalle oma autosi on pysäytetty. Jo käytössä olevan mittarin aktivointi ei ole mahdollista.
Suosittelemme varmistamaan vielä ennen tankkausta, että aseman tiedot ja mittarinumero ovat oikein.
 
4.14 Saanko Plussa-pisteitä mobiilimaksamisen yhteydessä?
Kyllä, mikäli olet liittänyt Neste-sovellukseen debit- tai credit-korttisi tiedot, saat lisättyä sovellukseen myös Plussa-korttisi tiedot. Plussa-pisteet kertyvät automaattisesti mobiilimaksun yhteydessä sen jälkeen, kun olet syöttänyt Plussa-kortin tiedot Neste-äppiin. Lue lisää Plussa-pisteiden keräämisestä Neste-asemilla täältä. Neste Yksityiskortin polttonestealennus hyvitetään bensiini- ja dieselostoista laskutuksen yhteydessä. Kun maksat Neste Yksityiskortilla, eivät muiden kanta-asiakaskorttien edut ole käytössä (esim. K-Plussakortti).
 
4.15 Voinko maksaa tankkauksen K-Plussa rahalla?
K-Plussa -pisteiden käyttäminen ei ole mahdollista mobiilimaksun yhteydessä.
 
4.16 Näenkö kortin tapahtumat sovelluksesta?

Kyllä, mobiilimaksulla suoritetut ostotapahtumat näkyvät sovelluksen “Tapahtumat” välilehdellä.
 
4.17 Näkyykö applikaatiossa kuinka paljon käyttörajaa on jäljellä?
Käytettävissä olevaa Neste Yksityiskortti -saldon määrää voit seurata kirjautumalla Oma Neste -palveluun.
 
4.18 Toimiiko palvelu Neste Yksityskortin rinnakkaiskortilla?
Ei. Tässä vaiheessa ainoastaan ns. pääkortin haltija saa mobiilimaksuominaisuuden käyttöönsä. Rinnakkaiskortin käyttäjä voi hakea Neste-äppin kautta itselleen henkilökohtaisen mobiilimaksuominaisuuden, jolloin henkilölle avataan oma henkilökohtainen Neste Yksityiskortti -tili. Fyysiset Neste Yksityiskortit ja niiden rinnakkaiskortit toimivat halutessasi myös jatkossa automaatti- ja kassamaksuihin kuten ennenkin.
 
4.19 Neste-kortissani on käytössä Neste Prepaid -palvelu. Voinko käyttää mobiilimaksua?
Kyllä. Mikäli sinulla on Neste-kortti, jonka laskutustapa on Neste Prepaid, voit aktivoida itsellesi mobiilimaksuominaisuuden. Saldon lataaminen ja käytettävissä olevan saldon seuranta tapahtuvat Oma Neste -palvelusta.
 
5. Laskutus (Neste Yksityiskortti -maksut)
 
5.1 Miten tankkaus veloitetaan minulta?
Tällä hetkellä tankkaukset veloitetaan Neste Yksityiskortti -tilin kautta kerran kuukaudessa lähetettävällä laskulla. Lue lisää.
 
5.2 Maksaako se jotain ylimääräistä?
Paperilaskun käytöstä peritään kuukausittainen tilinhoitomaksu 2,5 euroa. E-laskusta ei veloiteta tilinhoitomaksua, mutta e-laskuun siirtymistä varten ensimmäinen lasku toimitetaan paperisena, josta veloitetaan tilinhoitomaksu. Korttiasioissa sinua palvelee Neste Asiakaspalvelu, puh. 0200 80100 (0,16 €/min + pvm/mpm) arkisin klo 8—16  tai sähköpostilla: kortit@neste.com. Lue lisää.
 
 
6. Apua ongelmatilanteisiin
 
6.1 Miten saan vaihdettua tunnuslukuni tai salasanani?
Voit vaihtaa PIN-koodisi tai salasanasi Neste-äpin asetuksista. Valitse etusivulta Asetukset, sen jälkeen valitse “Omat tiedot”. Täältä löydät “Turvallisuus”-osion, josta pystyt muokkaamaan salasanaa ja PIN-koodia.
 
6.2 Mihin otan yhteyttä, jos tankkaaminen Neste-mobiilitankkauksella ei onnistu?
Nesteen asiakaspalvelu auttaa sinua kaikissa ongelmatilanteissa. Asiakaspalvelun tavoitat puhelimitse numerosta 0200 80100, arkisin klo 8—16. Lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta numeroon soittaminen maksaa pvm/mpm. Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen: asiakaspalvelu@neste.com
 
6.3 Jos puhelimeni varastetaan, voiko joku muu tankata puhelimessani olevan Neste-äppin kautta?
Mobiilimaksu ei ole mahdollista ilman henkilökohtaista tunnuslukuasi. Mikäli epäilet, että tunnuslukusi on joutunut vääriin käsiin, ole välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 0800 196 196, joka palvelee sinua 24h vuorokaudessa.
 
6.4 Mitä jos äppi ei toimi?
Ota yhteys asiakaspalveluun ja kerro mitä appissa ei toimi tai vaihtoehtoisesti voit jättää palautteen osoitteessa https://www.neste.fi/anna-palautetta
 
6.5 Miten saan mobiilimaksun pois käytöstä?
Poistamalla sovelluksen. Ota yhteys Neste asiakaspalveluun mikäli haluat lopettaa asiakkuuden.