Kysymykset ja vastaukset

1. Neste-äppi
 
1.1 Mistä applikaation saa ja mikä sen nimi on?
Voit ladata Neste-äppi Google Play tai App Store kaupoista.
 
1.2 Miten Neste-äppi toimii?
Neste-äppi on turvallinen ja helppo tapa maksaa tankkaukset joko Neste-yksityiskortin tai debit-/credit-kortin Neste asemilla. Käyttäjä kurvaa Neste asemalle, avaa äpin ja kirjautuu sisään. Nesteen äppi tunnistaa kännykkäsi paikannustietojen perusteella millä Neste-asemalla olet ja voit aloittaa tankkauksen. Paina aloita tankkaus nappia, valitsee oikea mittarin, hyväksy maksutapahtuman ja olet valmis.
 
1.3 Voinko käyttää Neste-äppia millä tahansa mobiililaitteella?
Neste-äppi toimii seuraavissa älypuhelimissa:
  • iPhone: käyttöjärjestelmä iOS 9 tai uudempi
  • Android: käyttöjärjestelmä Android 4.1 tai uudempi
 
1.4 Voiko äppia käyttää ilman maksuominaisuutta?
Kyllä, appia voi hyödyntää asemahakuna ja etujen selailuun. 
 
1.5 Voinko ottaa äppin käyttöön ilman Neste korttia?
Äpin voit ottaa käyttöön ilman Neste-korttia, mutta maksuominaisuuden hyödyntämiseen tarvitset joko Neste yksityiskortin tai debit- tai credit-kortin (Visa, Mastercard tai American Express).
 
2. Mobiilimaksu
 
2.1 Mikä on mobiilimaksu?
Mobiilimaksu on Neste-äppistä löytyvä helppo, nopea ja mukava maksutoiminnallisuus. Mobiilimaksulla voit maksaa tankkauksen autosta käsin matkapuhelimellasi. Tankkaukset veloitetaan mobiilimaksutoimintoon kytketyltä debit-, credit- tai  Neste Yksityiskortilta. Debit- ja credit -maksut veloitetaan suoraan kyseiseltä kortilta. Neste Yksityiskortin käyttäjänä saat tankkauksistasi kätevän koontilaskun kuukausittain kotiisi.
 
2.2 Korvaako mobiilimaksaminen perinteiset maksamisen muodot Neste asemilla?
Mobiilimaksaminen tulee uudeksi maksutavaksi olemassa olevien maksutapojen rinnalle.
 
3. Käyttöönotto
 
3.1 Miten saan mobiilimaksamisen käyttööni?

Olemassa olevat Neste Yksityiskortti -asiakkaat saavat maksuominaisuuden käyttöönsä pankkitunnistautumisen jälkeen.

 
Neste-äpin kautta voit myös tehdä Neste Yksityiskortti -sopimuksen, jolloin saat maksuominaisuudet käyttöösi palveluun rekisteröitymisen ja luottopäätöksen jälkeen. Tyypillisesti käyttöönotto tapahtuu reaaliaikaisesti, poikkeustilanteissa hakemus voi vaatia manuaalisen käsittelyn. Tällöin maksuominaisuudet saa käyttöönsä muutamien päivien kuluessa. Uutena asiakkaana sinulle ei lähetetä perinteistä muovista maksukorttia, mutta voit halutessasi tilata sellaisen asiakaspalvelustamme.
 
Mikäli haluat Neste-äpin mobiilimaksamisen käyttöösi debit- tai credit- kortillasi painamalla "Ota mobiilimaksu käyttöön" -painiketta sovelluksen Tankkaus-välilehdellä. Palvelu vaatii tunnistautumisen korttinumerolla, voimassaoloajalla sekä turvanumerolla.
 
3.2 Miten vaihdan maksukorttia?
1) Mikäli sinulla on käytössä maksutapana debit- tai credit-kortti voit vaihtaa maksukortin toiseen debit- tai credit-korttiin "Lisää"-valikon kohdasta "Maksu- ja etukortit" näpäyttämällä maksukortin kohdalta "Muokkaa".
2) Mikäli haluat vaihtaa maksutavan debit- tai credit-kortista Neste Yksityiskorttiin, sinun tulee joko poistaa nykyinen maksukortti yllä kuvatulla tavalla tai kirjautumalla ulos sovelluksesta ja ottamalla maksutoiminnallisuuden uudestaan käyttöön sisäänkirjautumisen jälkeen.
3) Mikäli haluat vaihtaa maksutavan Neste Yksityiskortista debit- tai credit-korttiin, sinun tulee kirjautua ulos sovelluksesta ja ottaa maksutoiminnallisuus uudestaan käyttöön sisäänkirjautumisen jälkeen.
 
3.3 Miten vaihdan vahvistuskoodia?
Sinun tulee kirjautua ulos sovelluksesta ja ottaa maksutoiminnallisuus uudestaan käyttöön sisäänkirjautumisen jälkeen.
 
3.4 Miksi maksukortin lisääminen ei onnistu?
1) Tarkista, että syötit kortin tiedot oikein.
2) Tarkista verkkopankistasi, ettei kortilla ole verkkomaksurajoitusta. Verkkomaksut tulee olla sallittuina myös maksukortin lisäämisen jälkeen, jotta maksutapahtuma tankkauksen yhteydessä onnistuu.
3) Jotkin pelkkään verkkomaksamiseen tarkoitetut virtuaalikortit edellyttävät jokaisen maksutapahtumat yhteydessä tapahtuvan vahvistuksen ja voivat estää käytön Neste-äppin mobiilimaksussa. Tarkista yksityiskohtaisemmat tiedot kortin liikkeellelaskijalta (pankilta).
 
3.5 Miksi kortillani näkyy veloitus vaikka en ole tankannut?
Osa pankeista tekee kortin käyttöönoton yhteydessä veloituksen tai varmennuksen pienellä summalla, kun kortti otetaan käyttöön. Summa kuitenkin palautetaan takaisin tilille. Tuo raha ei missään vaiheessa siirry Nesteelle.
 
3.6 Maksujen veloittaminen Credit-/Debit -yhdistelmäkortin debit-puolelta.
Nykyisin debit-credit -yhdistelmäkorteissa on eri korttinumerot debit-puolelle ja credit-puolelle. Tyypillisesti kortin etupuolella olevat numerot ovat credit-puolen ja kortin kääntöpuolelta löytyy pienemmällä tekstillä debit-puolen korttinumerot. Valitse haluamasi maksutavan mukaisesti korttinumerot. Tarkemmat tiedot voit tarkistaa omasta pankistasi.
 

4. Tankkaaminen ja maksaminen

4.1 Onko palvelun käyttäminen maksullista?
Neste-äpin lataamisesta ja käytöstä ei peritä erillistä maksua normaalin puhelin operaattorin perimän datasiirtomaksun lisäksi. Mobiilimaksamisen osalta Neste Yksityiskorttiasiakkailta veloitetaan kulloinkin voimassa olevat Neste Yksityiskortin tilinhoito- ja palvelumaksut. Mikäli käytät mobiilimaksamiseen pankkisi debit- tai creditkorttia, ei palvelusta kerry sinulle erillisiä kuluja. Lue lisää
 
4.2 Voinko tankata millä tahansa Neste-asemalla käyttäen Neste-äppia?
Tuki mobiilimaksamiselle tuodaan vaiheittain Neste-asemille. Pystyt helposti hakemaan listan lähimmistä asemista, joissa voit käyttää mobiilimaksamista, Neste-äppin asemahaulla. Tunnistat asemat alla näytetyn asemalogon perusteella.
 
4.3 Mistä tiedän, voiko asemalla mobiilitankata?
Mobiilimaksu-toiminnallisuus on aktivoitu Neste-äppissä vain ollessasi asemalla, jossa mobiilimaksaminen on mahdollista. Tämä tieto ilmoitetaan selkeästi, kun käytät Neste-äppiä. Tunnistat asemat Neste-äppissä alla näytetyn asemalogon perusteella.
 
4.4 Onko matkapuhelimen käyttö sallittua mittarikentällä?
Kyllä, matkapuhelimen käyttö on sallittua myös mittarikentällä. Suosittelemme kuitenkin vahvistamaan maksutapahtuman mukavasti lämpimässä oman autosi sisällä ja tankkauksen aikana keskittymään varsinaiseen tankkaamiseen.
 
4.5 Voinko muuttaa maksutapahtumalle tehtävän katevarauksen suuruutta?
Kyllä. Credit- ja debit-korttimaksujen yhteydessä tehtävän katevarauksen suuruuden voi muuttaa ennen tankkauksen aloittamista sekä Neste-äppin maksukorttiasetuksista. Viimeksi käytetty katevaraussumma tallennetaan seuraavaa tankkausta varten oletusarvoksi.
 
4.6 Mitä minun tulee tehdä mittarin luona, jotta voin aloittaa tankkauksen?
Avaa Neste-äppi puhelimellasi. Mikäli et vielä ole asemalla, valitse haluamasi asema asemalistalta ja navigoi perille. Aja vapaalle mittarille. Paina “Aloita tankkaus”. Valitse mittari. Vahvista maksu henkilökohtaisella tunnusluvullasi. Nosta pistooli ja tankkaa. Muista turvallisuus ja käytä matkapuhelintasi vain, kun auto on pysähtyneenä.
 
4.7 Saanko tankkauksesta kuitin mittarikentällä?
Mobiilimaksulla suoritetuista ostoista tulee tosite Neste-äppiin "Tapahtumat" välilehdelle. Sen lisäksi voit halutessasi käydä tankkauksen päätyttyä tulostamassa paperisen kuitin mittarin yhteydessä olevasta maksupäätteestä samaan tapaan kuin korttimaksun yhteydessä. Mobiilisovelluksessa näkyvä tankkaustosite "Taphtumat" välilehdellä ei ole virallinen kuitti.
 
4.8 Onko tankkauksen maksaminen puhelimella turvallista?
Kyllä. Edellytämme mobiilimaksamisen käyttöönotossa käyttäjän vahvaa tunnistautumista ja jokainen tankkaus vahvistetaan itse asettamallasi tunnusluvulla.
 
4.9 Voinko käyttää mobiilimaksua muihin kuin polttonesteostoihin?
Tällä hetkellä mobiilimaksaminen toimii vain polttoaineen ostamiseen sitä tukevien asemien mittarikentällä.
 
4.10 Voinko käyttää mobiilimaksua maksaessani kassalla?
Et. Tällä hetkellä mobiilimaksaminen toimii vain polttoaineen ostamiseen sitä tukevien asemien mittarikentällä.
 
4.11 Kun mobiilimaksan, maksanko tankkauksen etukäteen?
Debit- ja credit-korttimaksut veloitetaan kortilta tankkaustapahtuman jälkeen. Neste Yksityiskortti -maksut veloitetaan Neste Yksityiskortti -tilin kautta kerran kuukaudessa lähetettävällä laskulla.
 
4.12 Mistä tiedän, mille mittarille ajan, kun haluan maksaa tankkaukseni mobiilimaksamisella?
Niillä asemilla, joilla mobiilimaksaminen on käytössä, mobiilimaksaminen on mahdollista kaikilla mittareilla.
 
4.13 Voiko joku muu tankata minun kustannuksellani, kun käytän mobiilimaksua?
Tämä on hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, että aktivoit Neste-äppissä jonkin muun mittarin kuin sen, jonka kohdalle oma autosi on pysäytetty. Jo käytössä olevan mittarin aktivointi ei ole mahdollista. Suosittelemme toimimaan niin, että aktivoit tankkauksen vasta ajettuasi vapaalle mittarille ja varmistettuasi mittarin numeron.
 
4.14 Saanko Plussa-pisteitä mobiilimaksamisen yhteydessä?
Kyllä, mikäli olet liittänyt Neste-sovellukseen debit- tai credit-korttisi tiedot, saat lisättyä sovellukseen myös Plussa-korttisi tiedot. Plussa-pisteet kertyvät automaattisesti mobiilimaksun yhteydessä sen jälkeen, kun olet syöttänyt Plussa-kortin tiedot Neste-äppiin. Lue lisää Plussa-pisteiden keräämisestä Neste-asemilla täältä. Neste Yksityiskortin polttonestealennus hyvitetään bensiini- ja dieselostoista laskutuksen yhteydessä. Kun maksat Neste Yksityiskortilla, eivät muiden kanta-asiakaskorttien edut ole käytössä (esim. K-Plussakortti).
 
4.15 Voinko maksaa tankkauksen K-Plussa rahalla?
K-Plussa -pisteiden käyttäminen ei ole mahdollista mobiilimaksun yhteydessä.
 
4.16 Näenkö kortin tapahtumat järjestelmästä?
Kyllä, mobiilimaksulla suoritetut ostotapahtumat näkyvät sovelluksen “Tapahtumat” välilehdellä
 
4.17 Näkyykö applikaatiossa kuinka paljon käyttörajaa on jäljellä?
Käytettävissä olevaa Neste Yksityiskortti -saldon määrää voit seurata kirjautumalla Oma Neste -palveluun. Linkki tähän palveluun löytyy myös Neste-äppin “Lisää”-välilehdeltä.
 
4.18 Toimiiko palvelu Neste Yksityskortin rinnakkaiskortilla?
Ei. Tässä vaiheessa ainoastaan ns. pääkortin haltija saa mobiilimaksuominaisuuden käyttöönsä. Rinnakkaiskortin käyttäjä voi hakea Neste-äppin kautta itselleen henkilökohtaisen mobiilimaksuominaisuuden, jolloin henkilölle avataan oma henkilökohtainen Neste Yksityiskortti -tili. Fyysiset Neste Yksityiskortit ja niiden rinnakkaiskortit toimivat halutessasi myös jatkossa automaatti- ja kassamaksuihin kuten ennenkin.
 
4.19 Neste yksityiskortissani on käytössä Neste Prepaid -palvelu. Voinko käyttää mobiilimaksua?
Kyllä. Mikäli sinulla on Neste Yksityiskortti, jonka laskutustapa on Neste Prepaid, voit aktivoida itsellesi mobiilimaksuominaisuuden. Saldon lataaminen ja käytettävissä olevan saldon seuranta tapahtuvat Oma Neste -palvelusta.
 
5. Laskutus (Neste Yksityiskortti -maksut)
 
5.1 Miten tankkaus veloitetaan minulta?
Tällä hetkellä tankkaukset veloitetaan Neste Yksityiskortti -tilin kautta kerran kuukaudessa lähetettävällä laskulla. Lue lisää.
 
5.2 Maksaako se jotain ylimääräistä?
Paperilaskun käytöstä peritään kuukausittainen tilinhoitomaksu 2,5 euroa. E-laskusta ei veloiteta tilinhoitomaksua, mutta e-laskuun siirtymistä varten ensimmäinen lasku toimitetaan paperisena, josta veloitetaan tilinhoitomaksu. Korttiasioissa sinua palvelee Neste Asiakaspalvelu, puh. 0200 80100 (0,16 €/min + pvm/mpm) arkisin klo 7—17  tai sähköpostilla: kortit@neste.com. Lue lisää.
 
 
6. Apua ongelmatilanteisiin
 
6.1 Miten saan vaihdettua tunnuslukuni?
Voit vaihtaa henkilökohtaisen tunnuslukusi kirjautumalla ulos Neste-äppistä ja suorittamalla uuden sisäänkirjautumisen. Tämä edellyttää uutta tunnistautumista pankkitunnuksilla.
 
6.2 Mihin otan yhteyttä, jos tankkaaminen Neste-mobiilitankkauksella ei onnistu?
Nesteen asiakaspalvelu auttaa sinua kaikissa ongelmatilanteissa. Asiakaspalvelun tavoitat puhelimitse numerosta 0200 80100, arkisin klo 7—17. Lankapuhelimesta ja matkapuhelimesta numeroon soittaminen maksaa pvm/mpm. Sähköpostia voit lähettää osoitteeseen: asiakaspalvelu@neste.com
 
6.3 Jos puhelimeni varastetaan, voiko joku muu tankata puhelimessani olevan Neste-äppin kautta?
Mobiilimaksu ei ole mahdollista ilman henkilökohtaista tunnuslukuasi. Mikäli epäilet, että tunnuslukusi on joutunut vääriin käsiin, ole välittömästi yhteydessä asiakaspalveluumme numerossa 0800 196 196, joka palvelee sinua 24h vuorokaudessa.
 
6.4 Mitä jos äppi ei toimi?
Ota yhteys asiakaspalveluun ja kerro mitä appissa ei toimi tai vaihtoehtoisesti voit jättää palautteen osoitteessa https://www.neste.fi/anna-palautetta
 
6.5 Miten saan mobiilimaksun pois käytöstä?
Poistamalla sovelluksen. Ota yhteys Neste asiakaspalveluun mikäli haluat lopettaa asiakkuuden.