Neste MY uusiutuva diesel tekee ihmeitä vanhalle Volkswagenille

Kauppalehti otsikoi 2. kesäkuuta Neste MY:n joutuneen kenttätestiin. Diesel-Mikaksi nimetty turkulaismies käytti Neste MY:tä 1000 kilometrin ajan ja mittautti moottorin savutuksen. Tuloksena oli kymmenien prosenttien päästöpudotus. Neste selvitti diesel-Mikan vaikuttimia.

 

Turkulainen 45-vuotias mies, jonka lehdistö on nimennyt diesel-Mikaksi, halusi selvittää, millainen vaikutus Neste MY uusiutuva diesel™ -tuotteen käytöllä on 22 vuotta vanhan pakettiauton päästöihin. Koeasetelma oli seuraava: mies mittautti pakettiauton päästöt, ajoi kolme kuukautta yksinomaan Neste MY:llä, ja mittautti päästöt uudestaan. Autoon ei tehty minkäänlaisia muutoksia koeaikana.

Kun vuoden 1995 Volkswagen Caravellen savutusta kuvaava K-arvo mitattiin tammikuun puolessa välissä, K-arvoksi määriteltiin 1,42. Kolmen kuukauden ja 1000 Neste MY:llä ajetun kilometrin jälkeen K-arvo putosi huimat 41 prosenttia lukemaan 0,84.

Vaikka pakettiauto on otettu käyttöön vuonna 1995, sen päästöt vastasivat Euro 4 -normia. Euro 4 -päästönormi oli käytössä vuosina 2006-10 valmistetuissa dieselpakettiautoissa. Päästömittauksen perusteella auton moottori siis tuoreutui noin 15 vuoden verran. Mies otti yhteyttä Kauppalehteen, joka uutisoi asiasta ripeästi.

Erinomainen tulos veteraaniluokassa

Plus Katsastuksen Turun toimipisteellä päästömittauksen molemmilla kerroilla tehnyt mekaanikko Juuso Nikander pitää mittaustulosta erinomaisena auton iän huomioiden.

“Tuon ikäisellä autolla K-arvo saa olla 3 tai 2,5, normaali tulos on noin kahden paikkeilla. Tuo 0,84:n K-arvomittaus olisi kyllä aika hyvä tulos uudemmissakin autoissa.”

Älykkään ja vähähiilisen liikenteen tutkimukseen keskittyvä VTT:n professori Nils-Olof Nylund arvioi Kauppalehden haastattelussa, että päästövähenemä on hyvinkin mahdollisesti Neste MY:n ansiota. VTT on testannut uusiutuvia polttonesteitä jo vuosikymmenen ajan, ja hiukkaspäästöjen on todettu alenevan keskimäärin 30 prosenttia.

“Se, että savutus vähenee samassa suhteessa on aivan loogista”, Nylund kommentoi.

Paljon kilometrejä edessä

Kauppalehden diesel-Mikaksi nimeämää miestä kaikki Neste MY:n ympärillä käytävä keskustelu lämmittää.

“Olen seurannut Nesteen NEXBTL:n kehitystä mielenkiinnolla pitkään, ja olin päättänyt ottaa Neste MY:n käyttöön saman tien kun Turkuun avataan tankki.”

Turkulaismiestä on pitkään ärsyttänyt dieselmoottoreihin liitetty stigma.

“Viimeisen parin vuoden aikana lehdistössä on kirjoitettu aika paljon sellaisia asioita, että dieselautot ovat käytännössä jo historiaa suurien päästöjen takia. Haluan tällä julkitulolla viestittää, että dieselautot ovat kaikkea muuta kuin kuollut laji.”

Diesel-Mikan viesti on, että olemassa oleva kalusto voi myös olla osa kestävämmän liikkumisen palettia.

“Kuvitellaanpa vain, millainen muutos se olisi jos kaikki raskas liikenne käyttäisi Neste MY:tä. Lähettäisin valtiovallalle sellaiset terveiset, että kaikille 100 % uusiutuvaa polttoainetta käyttäville autoille pitäisi antaa roima veroalennus.”

Hän muistuttaa, että huikean päästökevennyksen kokeneen Volkswagen Caravellella on ajettu vasta 265 000 kilometriä, mikä tarkoitaa moottorille vasta keski-ikää. Samoin monella muulla dieselautolla olisi vielä paljon hyviä kilometrejä edessä. ¨

“Tällaisella autolla ajetaan tyypillisesti ainakin 500 000 kilometriä, ja joskus mennään miljoonaan asti - varsinkin kun auton moottori käy Neste MY:llä pehmeästi ja tasaisesti, aivan eri tavalla kuin aikaisemmin.”

“Pystyisin ajamaan tällä autolla vaikka koko loppuelämäni, jos sen verotus ei karkaa käsistä tai ajelua ei kokonaan kielletä.