Puhutaan turvallisesti

Neljä kymmenestä suomalaisautoilijasta on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia. Viisas autoilija hoitaa matkapuhelinasiat handsfreellä tai kahvikupin äärellä – ja sama pätee muihinkin moottoriajoneuvoihin.

Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa kuljettava henkilö ei ajon aikana saa käyttää matkapuhelinta pitämällä sitä kädessään – olipa kyseessä millainen moottorikäyttöinen ajoneuvo hyvänsä. Laki ei siten koske pelkästään autoilijoita, vaan kaikkia moottorikäyttöisiä ajopelejä mopoista moottorikelkkoihin ja traktoreista mönkijöihin.

Matkapuhelimen käyttö ajon aikana lisää liikenneonnettomuuksien riskiä monilla tavoilla. Liikenneturvan mukaan neljä kymmenestä suomalaisautoilijasta on joutunut liikenteessä vaaratilanteeseen matkapuhelimen käytön takia. Tekstaaminen ja puhuminen vähentävät tarkkaavaisuutta, hankaloittavat ajokin hallintaa ja saattavat aiheuttaa ajoneuvon ajautumisen kaistalta.

Liikenneturvan mukaan matkapuhelimen käsittely ajon aikana aiheuttaa keskimäärin noin 0,5 sekunnin viivästyksen reaktioaikaan. Ruuhkatilanteissa reaktioajan pieneneminen ja tarkkaavaisuuden väheneminen ovat vaarallinen yhdistelmä. Liikenneturvan tietojen mukaan tekstaavan kuljettajan peräänajon riski on kuusinkertainen.

Viisas kuljettaja hoitaa matkapuhelinasiat handsfreellä – tai mikä parempaa, kuuman kupillisen äärellä.

Handsfree mukaan Euroopan-kiertueelle

Kesäkuussa roaming-maksut poistuvat Euroopan unionin alueella. Matkapuhelimen käytöstä tulee siis entistä houkuttelevampaa myös pidemmillä reissuilla.

Euroopan komission arvion mukaan 10–30 prosenttia onnettomuuksista johtuu kokonaan tai osittain tarkkaamattomuudesta liikenteessä, ja tässä matkapuhelimilla on iso rooli. Matkapuhelimen käytöstä ratin takana vallitseekin eurooppalainen yhteisymmärrys: Ainoastaan Ruotsissa matkapuhelimeen puhuminen ajon aikana ilman handsfree-laitetta ei ole rangaistavaa.

Muutama maa on ottanut tiukemman linjan myös handsfree-laitteisiin. Esimerkiksi Espanjassa ja Ranskassa kuulokkeiden käyttö handsfreenä on kiellettyä.

Lähteet: Euroopan komissio, Liikenneturva, Autoliitto