Savonlinja erottuu edukseen

Savonlinja ottaa tiukan etunojan markkinoilla panostamalla vähäpäästöisempään liikennöintiin ja kattaviin palveluihin.

Päät kääntyvät kun Savonlinjan bussi kaartaa paikalle. Yrityksen kalusto on suunniteltu erottumaan kauas: värikkäitä busseja koristavat karhut ja kalat, kuuset ja savolainen mustakeltainen värimaailma. “Joskus on käynyt niinkin, että ulkomaan tilausajossa jonkin suuren nähtävyyden viereen parkkeerattu Savonlinjan bussi on vetänyt enemmän valokuvaajia kuin se varsinainen nähtävyys”, Savonlinjan liiketoimintajohtaja Harri Leskinen hymyilee.

Savonlinjan bussit ovat tuttu näky Turku-Joensuu-akselin kaakkoispuolella: konsernin kalustolla ajetaan vuosittain lähes 30 miljoonaa kilometriä. Etumatka ei synny ainoastaan näkyvästä brändi-ilmeestä. Asiakkaiden suuntaan Savonlinja haluaa olla täyden palvelun liikennetalo. Savonlinja-konsernin toiminta kattaa niin henkilökuljetukset, paikallis- ja palveluliikenteen ja koulukuljetukset kuin myös kauko-, tilaus- ja seutuliikenteen. Savonlinja vie valmismatkoillaan asiakkaat myös uusien elämyksien äärelle.

Kattaviin palveluihin panostaminen tarkoittaa myös, että Savonlinjalla mennään vahvasti mobiili edellä. Linjalla on bussiliikenteen monipuolisin ja kattavin mobiilisovellus, joka tarjoaa matkailijoille koko paketin yhdeltä luukulta. Savonlinjan sovelluksessa asiakkaat voivat hankkia sekä paikallis- ja kaukoliikennelippuja että elämysmatkat ja tapahtumakuljetukset.

“Olemme alusta asti halunneet tehdä Savonlinjan digitaalisesta alustasta mahdollisimman monikäyttöisen ja laajasti palvelevan. Laajennamme sovellusalustaa edelleen ja etsimme uusia yhteistyökumppaneita kuten myös muita liikennöitsijöitä täydentämään palvelutarjontaa”, Leskinen sanoo.

Etumatkaa päästötalkoista

Kun Savonlinja aloitti toimintansa vuonna 1924, reittejä oli yksi: Lauritsala-Lappeenranta. Honkasen suvun pyörittämä perheyritys on laajentanut ja kasvanut vuosikymmenten mittaan Etelä-Suomen merkittävimpien liikennöitsijöiden joukkoon. Tänä päivänä konserniin kuuluu viisi liikenneyritystä ja noin 500 autoa. Savonlinja on suurin yksittäinen liikennöitsijä Turun seudulla, ja aloitti elokuussa 2017 liikennöinnin HSL:n lähiliikenteessä.

Savonlinjan perusperiaatteisiin kuuluu vähäpäästöisemmän liikenteen kehittäminen. Osittain tästä syystä Savonlinja-konserniin kuuluva Etelä-Suomen Linjaliikenne Oy valittiin HSL:n liikennöintikumppaniksi. Etelä-Suomen Linjaliikenne osallistuu pääkaupunkialueen joukkoliikenteeseen sadan uuden kuljettajan sekä 42 tuliterän Euro VI -normin täyttävän bussin voimin. Päästötalkoot eivät nojaa ainoastaan vähäpäästöisempään kalustoon. Uusiin busseihin tankataan Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Neste MY:n kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 90 prosenttia tavanomaista fossiilista dieseliä pienemmät.

Etelä-Suomen Linjaliikenteen HSL-liikennöinnissä syntyy siten jopa 2 439 950 tonnia vähemmän hiilidioksidia vuosittain. Luku vastaa päästöä, joka syntyisi henkilön lentäessä tilauslennolla maapallon ympäri noin 900 kertaa.

Neste MY myös palaa moottorissa puhtaasti, mikä tarkoittaa kevyempiä lähipäästöjä. Siksi sen vaikutus esimerkiksi kaupunkien ilmaan on merkittävä. Savonlinja ja Etelä-Suomen Linjaliikenne vähentävät hiukkaspäästöjä myös Nesteen toimittaman AdBluen avulla.

“Meille ympäristöarvot ovat tärkeitä kaikessa tekemisessä, ja pyrimme monilla tavoilla tukemaan ekologisempia vaihtoehtoja. Teemme puhtaamman liikkumisen eteen kaiken sen, mikä liiketoiminnan realiteettien rajoissa on mahdollista. Uusiutuva diesel on erinomainen vaihtoehto kun katsotaan liikennettä ja liikkumista kokonaisuutena.”
Harri Leskinen, Liiketoimintajohtaja

Neste MY omalla varikolla Etelä-Suomen Linjaliikenne otti käyttöön HSL-liikennöintiä tukemaan Neste Oma asema -palvelun, joka tuo sekä Neste MY että Adblue-tankkaukset suoraan yhtiön omalle varikolle. Liikennöivään kalustoon on asennettu Neste Truck+ -sensorit, jotka nopeuttavat ja helpottavat tankkauksia sekä varikolla sijaitsevalla Oma asemalla että muilla Neste Truck -asemilla. Nesteen tankkauspiste tunnistaa sensoreilla varustetut autot, ja tankkilaitteisto aktivoituu automaattisesti. Myös laskutus ja raportointi on Truck+:n ansiosta automaattista.

“Kuljettajiemme ei tarvitse enää huolehtia tankkauksiin liittyvistä raporteista. Näin henkilöstö voi keskittyä muihin tehtäviin.”

Harri Leskinen, Liiketoimintajohtaja

Leskinen mainitsee Truck+:n automaattisen raportoinnin etuna lisäksi bussien polttoainekulutuksen aktiivisen seuraamisen. Truck+:n avulla myös väärinkäytökset minimoidaan, mikä lisää osaltaan turvallisuutta. “Näin kaluston kunnosta ja kuljettajien toiminnasta saadaan kokonaisuutena parempi kuva.”

Kun varikolla oleva säiliö on tyhjenemässä, viesti lisätäytöstä lähtee automaattisesti Nesteelle. “Näin voimme olla varmoja, että Oma asema on valmis aina tankille tultaessa.”

Leskisen mukaan Savonlinja-konserni säästää helpompien tankkausten ansiosta merkittävästi työaikaa ja tätä kautta selvää rahaa. “Truck+ maksaa investointina helposti itsensä ja tuottaa myös lisäsäästöjä.”