Selvät sävelet polttoaineen kulutukseen

Pienistä parannuksista syntyy suuria säästöjä. Huomioi nämä vinkit matkallasi!

Kun yhteisiä kilometrejä on kertynyt, auton kulutustottumukset erilaisissa olosuhteissa ovat todennäköisesti tulleet jo tutuiksi, ja vakioreiteillä auton ajotietokoneen ilmoittama keskimääräinen kulutus on hyvinkin oikeaan osuva.

Jos keskikulutus askarruttaa, sen arviointi ja seuraaminen on järkevää taloudellisemman ajon ja ajokustannusten optimoinnin kannalta. Kokeneemmankin autoilijan kannattaa muistaa muutama polttoaineen kulutukseen liittyvä vinkki.

Kunto ja kaasujalka

Lähtökohta kaikille retkille on, että ajoneuvon valmistajan ilmoitettu keskikulutus on pitkälti viitteellinen: todelliseen kulutukseen vaikuttavat monet tekijät kuten auton ikä ja kunto. Auton varustelutason lisäksi henkilökohtaiset valinnat liikenteessä ovat merkittävä tekijä polttoaineen kulutuksessa.

Tempoileva ajotapa näkyy polttoaineenkulutuksessa: nopeat kiihdytykset ja jarrutukset lisäävät kulutusta. Taloudellisempi ajotapa voi säästää kaupunkiajossa jopa 40 prosenttia kulutuksesta. Jos maantieajossa ajonopeus laskee 90 km/h:sta 80 km/h:iin, polttoaineenkulutus laskee noin kuusi prosenttia.

Renkaat kuosiin

Oikean rengastyypin valinta ja renkaiden kunnosta huolehtiminen auttaa säästämään polttoainetta. Renkaat luokitellaan vierintävastuksen mukaan A:sta F:ään. A-luokassa polttoaineen kulutus on 7,5 prosenttia F-luokkaa pienempi. Kannattaa muistaa, että uusiin renkaisiin vaihtaminen nostaa polttoaineen kulutusta keskimäärin 20 prosenttia ensimmäisinä kuukausina.

Renkaiden ilmanpaineiden tarkistaminen on vaivaton tapa karsia ylimääräistä kulutusta: liian alhainen ilmanpaine voi lisätä polttoaineen kulutusta 20 prosenttia. Paineet on hyvä tarkistaa kerran kuukaudessa. Huomioi myös muuttuvat olosuhteet rengaspaineiden osalta. Pakkasella rengaspaineet yleensä putoavat. Jos kuormaa on väliaikaisesti enemmän, renkaatkin tarvitsevat enemmän painetta. Liian alhainen paine altistaa rengasrikolle.

'Myös renkaiden väärä ohjauskulma voi kuormittaa renkaita sekä lisätä polttoaineen kulutusta 10 prosenttia. Ohjauskulmat kannattaa tarkistuttaa kerran vuodessa, tai aikaisemmin jos renkaisiin on kohdistunut isku.

Renkaan ja vanteen yhteispaino heijastuu kulutukseen. Siten kevyemmän vanteen valitseminen näkyy osaltaan alhaisempana kulutuksena.
Ajoreitin valinta vaikuttaa renkaiden vierintävastukseen. Mitä pehmeämmäksi ajoalusta muuttuu, sitä suuremmaksi kasvaa vierintävastus. Vastus saattaa huonokuntoisella tiellä olla jopa 30 kertaa suurempi parhaaseen ajoalustaan verrattuna.

Vilkaisu ajosäähän

Ajosää vaikuttaa polttoaineenkulutukseen monilla tavoilla. Navakka tuuli näkyy kulutuksessa välittömästi. Esimerkiksi 80 kilometrin matkavauhdilla 5,5 m/s myötätuulta säästää jopa 1,5 litraa sadalla kilometrillä verrattuna samanlaiseen vastatuuleen. Kun ilman koostumus on tiivis, ajovastus kasvaa. Maantieajossa vaikutus voi olla tuntuva. Esimerkiksi jos verrataan korkeapaineen aikana tapahtuvaa ajoa -20 asteen pakkasessa ja autoilua matalapaineessa +20 asteen lämpötilassa, ilmanvastus on jälkimmäisessä tapauksessa jopa 15 prosenttia pienempi.

Moottorin hyötysuhde kasvaa tyypillisesti kuormituksen lisääntyessä, joten varsinaisen polttoaineenkulutuksen ero mainituissa esimerkkiolosuhteissa, tasaisessa maantieajossa, on noin 10 prosenttia. Kaupunkiajossa ilmanvastuksen ja ilman tiheyden vaikutukset ovat pienempiä.Vastaavasti nopeuden kaksinkertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu.

Lämmitys ja ilmastointi kuluttavat

Myös auton sisäilman lämmittäminen tai viilentäminen vaikuttaa kulutukseen. Sekä Ilmastoinnin että lämmittimien käyttö lisäävät polttoaineenkulutusta. Ikkunan avaaminen ajon aikana ei kuitenkaan kannata – ilmanvastuksen lisääntyminen nostaa auton kulutusta enemmän kuin ilmastointi. Lisäksi automaattinen ilmastointi pyrkii kompensoimaan avattua ikkunaa, mikä myös kuluttaa polttoainetta.

Säästö alkaa ennen lähtöä

Kylmäkäynnistyksen vaikutus auton polttoaineenkulutukseen voi olla dramaattinen. Esilämmitetty moottori kuluttaa jopa puolet vähemmän ensimmäisten kilometrien aikana verrattuna kylmänä käynnistettävään autoon. Sähköisesti toimivaa esilämmitintä kannattaa käyttää 0–5 asteen pakkasessa puolesta tunnista tuntiin ennen auton käynnistämistä. Jos pakkasta on 5–10 astetta, lämmitysaika on tunnista kahteen. Yli kymmenen asteen pakkasessa parhaaseen tulokseen päästään 2–3 tunnin lämmityksessä. Polttoainelämmitin on sähkölämmitintä tehokkaampi: 0–5 asteen pakkasessa 10–15 minuuttia lämmitystä riittää. Jos pakkasta on 5–10 astetta, 15–20 minuuttia lämmittää moottorin käynnistyskuntoon. Yli kymmenen asteen pakkasessa lämmitykseen kannattaa käyttää 30 minuuttia.

Lumen puhdistaminen katolta ennen matkaan lähtöä on yksinkertainen tapa säästää polttoainekuluissa pidemmälläkin matkalla.
Laadukas ja oikein valittu moottoriöljy vähentää kitkaa moottorissa ja alentaa kulutusta. Öljy kannattaa vaihdattaa säännöllisesti ja muuttuvat olosuhteet huomioiden. Esimerkiksi talviaikaan moottoriin kohdistuu suurempi rasitus, mikä asettaa myös voiteluöljylle suuremmat vaatimukset.

Harkitse kuorman karsimista

Mukana kulkeva paino vaikuttaa auton polttoaineenkulutukseen: esimerkiksi 60 km / h nopeudella ajettaessa jo 50 kilogramman lisäpainolla kulutus lisääntyy keskimäärin noin kaksi prosenttia.

Lyhyillä matkoilla ja kaupunkiajossa kannattaa harkita mitä kuljettaa mukana autossa – onko esimerkiksi vararengas tarpeellinen kaikissa ajoissa. Maantieajossa suksiboksin ilmanvastus lisää polttoaineenkulutusta noin litran sadalla kilometrillä. Myös pelkät kattotelineet vaikuttavat ilmanvastukseen tuntuvasti, jopa suksiboksia enemmän.

Polttoaineissa on eroja

Polttoaineen kulutuksen kannalta ei ole yhdentekevää, millaista menovettä auton tankista löytyy. Esimerkiksi Neste Pro Diesel on suunniteltu tuottamaan viisi prosenttia korkeampi suorituskyky moottorille. Uusiutuvista raaka-aineista jalostettava Neste Pro Diesel myös leikkaa ympäristölle haitallisia päästöjä.

Pidä tauko?

Pitkällä matkalla ajoväsymyksen lisääntyessä kuljettajan huomiokyky laskee ja keskinopeus nousee huomaamatta. Ylinopeus on sekä riski turvallisuudelle että ylimääräinen menoerä tarkan talouden autoilijalle. Väsyneenä ajaminen on paitsi riskialtista, myös lainvastaista. Kahvikupillinen matkan varrella voi olla mittaamattoman hyvä sijoitus.