Suomen suosituin leipä kulkee kevyemmin päästöin

Vaasan valitsi Neste MY uusiutuvan dieselin tehostamaan pitkien HCT-rekkojen ympäristöhyötyjä

Kun suomalainen poimii marketissa ostoskoriinsa leipää, todennäköisimmin mukaan lähtee pussillinen Ruispaloja. Suomessa myydään vuosittain lähes 44 miljoonaa pussia Vaasan Ruispaloja. Vuonna 1991 lanseerattu Ruispalat on kohonnut Suomen suosituimmaksi ruisleiväksi ja suurimmaksi leipäbrändiksi, ja Vaasan on noussut tuoreleivän markkinajohtajaksi.

“Ei taida tässä maassa sellaista kauppaa ollakaan, josta ei Ruispaloja löytyisi”, arvioi Vaasanin logistiikasta ja toimitusvarmuudesta vastaava johtaja Hannu Nylander.

Vaasanin tuotteiden toimittaminen leipomoista ruokapöytiin onkin melkoinen operaatio. Logistiikkaketjun optimointi ja kehittäminen on ollut Vaasanin toiminnan ytimessä vuosikymmenten ajan.

Vaasan on ollut ensimmäisten joukossa aloittamassa yhteiskuljetuksia muiden leipomoalan toimijoiden kanssa. Tänä päivänä Vaasanin tuotteet kulkevat samalla kyydillä muun muassa  Fazerin ja paikallisten leipomoiden tuotteiden mukana.

“Aikataulujen sovittaminen ei ole aina ollut helppoa, mutta pitkäjänteisellä työllä on saatu hyviä tuloksia. Yhteistyön tekeminen on tehnyt kuljetuksista sekä taloudellisesti kannattavampia että ympäristöystävällisempiä.”

Pitkät HCT-rekat ja Neste MY uusiutuva diesel keventävät ympäristökuormaa

Vaasanin Neste MY uusiutuvaa dieseliä käyttävillä ajoneuvoilla ajetaan yhteensä 500 000 kilometriä vuodessa, mikä tarkoittaa noin 200 000 diesellitran kulutusta. Uusiutuvan dieselin käyttöönoton myötä Vaasanin kuljetusten vuosittaiset kasvihuonekaasupäästöt vähenevät jopa 513 000 kiloa.

“Markkinoilla olevista ratkaisuista Neste MY uusiutuva diesel on selvästi paras vaihtoehto päästöjen vähentämiseen isolla kädellä ja nopeasti. Käyttämillemme kuljetusyrityksille kyse on riskittömästä vaihtoehdosta, sillä Neste MY ei edellytä investointeja kalustoon”, Nylander sanoo.

Neste MY uusiutuvan dieselin polttoainejakeluratkaisuna Vaasanin kuljetusyrittäjät käyttävät sekä Nesteen asemaverkostoa että suoratoimituksia. 
 
“Kun mietimme erilaisia ratkaisuita kuljetusten hiilijalanjäljen pienentämiseen, iso merkitys toimintavarmuuden kannalta oli myös sillä, että Neste on suuri ja kotimainen toimija, jolla on selvä strategia fossiilittomissa polttoaineissa”, Nylander päättää.