Vastuullisuudesta kilpailuetua

Biofarm Oy tietää, että tiukasti kilpaillulla alalla asiakkuudet voitetaan panostamalla ympäristöön ja ilmastotalkoisiin.

Karkkilasta ponnistava Biofarm Oy valmistaa, valmistuttaa ja tuo maahan eläinten erikoisrehuja, täysrehuja, hoitotuotteita sekä eläinlääkkeitä. Suomen mittakaavassa yritys on harvinaisuus: Toimitusjohtaja Mikko Koivu kertoo, että Biofarmin tuotteet tehdään edelleen suurelta osin itse ja kotimaassa.

“Valtaosa tämän kaltaisten tuotteiden markkinoista on ulkomaisten toimijoiden hallussa.”

Koivu painottaa, että kotimaisuus on Biofarmin vankka kilpailuvaltti.

“Selkeiden tuoteselosteiden ansiosta asiakkaamme tietävät tarkasti, mitä tuotteet sisältävät, ja voivat aina luottaa kotimaiseen laatuun. Haluamme siksi pitää kiinni omasta tuotannosta niin kauan kuin se vain on mahdollista.”

Tiukasti kilpailluilla markkinoilla myös vastuullisuuteen panostaminen voi ratkaista asiakkuuksien jatkuvuuden.

“Olemme esimerkiksi jo vaihtaneet pakkaustemme muovieristeet pahvisiin ja panostaneet muovin kierrätykseen. Biofarm jatkaa edelleen kestävämpien ratkaisuiden etsimistä ja toteuttamista.”

Biofarm on pannut merkille, että asiakkaat kiinnittävät yhä enemmän huomiota ilmastoasioihin. Tässä kotimaisuudesta on etua.

“Asiakkaamme ajattelevat enenevässä määrin, että on ilmaston kannalta hyvä asia, että kaikkea eläinten hoitoon liittyviä tuotteita tai niiden raaka-aineita ei tarvitse tuoda ulkomailta.” 

Osana vastuullisuus- ja ilmastotavoitteitaan Biofarm valitsi Neste MY uusiutuvan dieselin kaikkiin ajoneuvoihinsa. Myös myyntiorganisaation suosituksena on käyttää Neste MY:ta silloin kun sitä on saatavilla. Biofarm käyttää tankkauksissaan Neste Yrityskortteja.

Sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä jalostettu Neste MY vähentää yrityksen kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna perinteiseen fossiiliseen dieseliin. Premium-laatuista Neste MY uusiutuvaa dieseliä voidaan käyttää kaikissa dieselmoottoreissa.

Yhteensä Biofarm korvaa Neste MY:llä noin puoli miljoonaa paketti- ja henkilöautolla ajettua kilometriä vuosittain.

“Neste MY on helppo ja myös kustannustehokas tapa kantaa kortemme kekoon. Jos esimerkiksi myyntiedustajiemme polttoainekustannukset nousevat Neste MY:n myötä eurolla per sata kilometriä, niin nostetaan sitten vaikkapa palkkaa sen mukaan. Saatuihin ilmastohyötyihin verrattuna kustannus on hyvin järkevä.”

“Haluamme tällä päätöksellä viestiä, että Biofarm tekee konkreettisia ilmastotekoja aina silloin kun siihen on mahdollisuus. Samalla haastamme muita vastuullisia yrityksiä lähtemään mukaan ilmastotalkoisiin”, Koivu päättää.