Voiteluaineet ja kemikaalit — Usein kysyttyä

  • Mitkä tekijät vaikuttavat öljyn kulutukseen?
  • Voiko Biojäähdytinnestettä ja tavallista Jäähdytinnestettä sekoittaa keskenään?
  • Saako Neste Jarrunestettä sekoittaa muihin jarrunesteisiin?
  • Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
  • Voiko dieselmoottoriöljyä käyttää bensiinimoottorissa?
  • Voiko bensiini- ja dieselmoottoriöljyjä, kuten Neste City Prota ja Neste Dieseliä, sekoittaa keskenään?
  • Miksi öljynvaihto on tärkeää?
  • Kuinka usein moottoriöljy on vaihdettava?
  • Onko jollakin öljyllä taipumusta suurempaan öljyn kulutukseen kuin muilla?
  • Mitä moottoriöljyjen luokitukset SAE, API ja ACEA tarkoittavat?
  • Mistä saan lisätietoa voiteluaineista?

 

Mitkä tekijät vaikuttavat öljyn kulutukseen?

Öljynkulutukseen vaikuttavat moottorin mekaanisen kunnon lisäksi eniten käytetyn öljyn viskositeetti, perusöljyn haihtumisominaisuudet, täyttömäärä ja ajotapa. Ohutta öljyä kuluu yleensä enemmän kuin paksumpaa. Ohut öljy pääsee helpommin välyksistä palotilaan ja myös mahdollisten vuotavien tiivisteiden kautta moottorin ulkopuolelle. Ajotapa vaikuttaa ehkä eniten normaalin, kunnossa olevan moottorin öljynkulutukseen hyvänlaatuista öljyä käytettäessä. Eniten öljynkulutusta lisää pitkä täydellä kaasulla ajaminen, johon sisältyy toistuvia moottorijarrutuksia. Tällöin öljy kuumenee ja ohentuu, jolloin moottorijarrutuksen alipaine imee sitä välysten kautta runsaasti palotilaan.


Voiko Biojäähdytinnestettä ja tavallista Jäähdytinnestetta sekoittaa keskenään?

Voi sekoittaa, mutta tiheyteen perustuvat mittarit näyttävät sekoitukselle väärän pakkaskeston. Se johtuu siitä, että Biojäähdytinnesteen tiheys on paljon pienempi kuin tavallisen Jäähdytinnesteen.


Saake Neste Jarrunestettä sekoittaa muihin jarrunesteisiin?

Neste Jarrunestettä voi sekoittaa muihin DOT 3 ja DOT 4 -luokituksen täyttäviin jarrunesteisiin.


Mitä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?

API-luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4-luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa. API-luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokituksen tuotteiden käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen. Liian suuren luokituksen tuotteiden käyttö voi taas käsivalintaisessa vaihteistoissa johtaa huonoon synkronointiin.


Voiko dieselmoottoriöljyä käyttää bensiinimoottorissa?

Voi käyttää, jos öljy täyttää myös bensiinimoottorissa vaadittavat API- ja ACEA-luokat tai auton valmistajan laatuvaatimukset. Tarkista luokitusvaatimus ajoneuvon huoltokirjasta. Nykyiset synteettiset henkilöautoöljyt sopivat yleensä yhtä hyvin sekä bensiini- että dieselmoottoreihin, myös turboahdettuihin. Raskaalle ajoneuvokalustolle ja työkoneille tarkoitetut dieselmoottoriöljyt eivät pääsääntöisesti sovi ainakaan uudempiin bensiinimoottoriautoihin.


Voiko bensiini- ja dieselmoottoriöljyjä, kuten Neste City Prota ja Neste Dieseliä, sekoittaa keskenään?

Samaan käyttötarkoitukseen tehtyjä ja samat laatuluokitukset täyttäviä öljyjä voi yleensä sekoittaa keskenään, olivatpa ne yksi- tai moniasteisia. Sen sijaan erilaiseen käyttöön, esimerkiksi diesel- ja bensiinimoottoreihin tarkoitettujen öljyjen sekoittamista ei suositella. Varmimmin taataan kuitenkin voiteluaineen tasalaatuisena pysyminen käyttämällä koko vaihtovälin ajan samaa öljyä.


Miksi öljynvaihto on tärkeää?

Käytössä öljyn ominaisuudet heikkenevät vähitellen ja epäpuhtauksien määrä kohoaa. Riittävään usein suoritettu öljynvaihto poistaa moottorista epäpuhtaudet ja tuo tilalle suorituskykyistä öljyä. Suorituskykyisen moottoriöljyn lisäaineiden tehtävänä on mm. moottorin puhtaanapito ja korroosionesto, minkä takia kuluminen pienenee ja moottorin käyttöikä pitenee. Lisäksi suorituskykyinen öljy säilyttää sekä moottorin että katalysaattorin hyvässä toimintakunnossa ja öljyn voiteluominaisuudet uuden öljyn veroisena. Näin saavutetaan puhtaammat pakokaasupäästöt ja alhaisempi polttoaineen kulutus.


Kuinka usein moottoriöljy on vaihdettava?

Öljy on aina vaihdettava viimeistään autonvalmistajan ilmoittaman ajokilometrimäärän jälkeen. Talviajo, lyhyet ajomatkat, pölyiset olosuhteet jne. edellyttävät tätäkin lyhyempää vaihtoväliä. Riittävän usein suoritettu öljynvaihto on halvin tapa pidentää moottorin käyttöikää.


Onko jollakin öljyllä taipumusta suurempaan öljyn kululutkseen kuin muilla?

Ohuen öljyn kulutus on suurempi kuin paksun. Tämä on sääntö, mutta joskus tapahtuu poikkeuksia, mm. siirryttäessä öljylaadusta toiseen saattaa suurempaa kulutusta esiintyä ensimmäisen vaihtovälin aikana. Myös uusi, sisäänajamaton moottori kuluttaa usein öljyä normaalia enemmän. Kaiken kaikkiaan moottorin täytyykin kuluttaa hieman öljyä, mutta riittävän voitelun se saa jo hyvin pienestä määrästä korkealuokkaista moottoriöljyä.


Mitä moottoriöljyjen luokitukset SAE, API ja ACEA tarkoittavat?

SAE-luokitus kertoo öljyn viskositeetin eli juoksevuuden. Mitä pienempi on luokan numero, sitä ohuempi öljy on kyseessä. API ja ACEA -luokitukset määrittelevät öljyn sopivuuden erilaisiin moottoreihin kuten bensiini- ja dieselmoottoreihin. Luokitukset määrittävät myös, onko käyttökohteena oleva moottori esimerkiksi turboahdettu vai vapaasti hengittävä. Luokitukset on selvitetty oheisessa Ajoneuvojen voitelu -oppaassa.


Mistä saan lisätietoa voiteluaineista?

Neste-voiteluaineiden tuotetekninen neuvonta auttaa sinua voiteluaineisiin liittyvissä kysymyksissä. Yhteystiedot löydät täältä.