Wetteri auttaa asiakkaita valitsemaan oikein

Autokaupan raskassarjalainen Wetteri edistää Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöä koko Pohjois-Suomen alueella. Monille asiakkaille dieselin valinnasta tulee helpompaa, kun saatavilla on Neste MY:ta.

Vuonna 1960 Oulussa perustettu autokaupan moniottelija Wetteri on kasvanut Pohjois-Suomen suurimmaksi toimijaksi, ja koko maan mittakaavassakin neljän suurimman joukkoon.

“Wetteri on pohjoisessa ylivoimaisesti tunnetuin brändi, ja esimerkiksi Oulussa joka toinen myytävä auto ajetaan ulos Wetterin liikkeestä”, toimitusjohtaja Aarne Simula kertoo.

Wetterin toimintakonsepti on niin sanottu shop-in-shop, mikä tarkoittaa, että asiakas voi yhdellä käynnillä vertailla ja koeajaa useampaa automerkkiä.

“Vaalimme jokaista edustamaamme merkkiä täysin omanamme. Jokaisella merkillämme on omat myyjänsä ja myyntipäällikkönsä, ja niiden myyntialueet on rajattu selkeästi omiksi kokonaisuuksikseen. Monimerkkistrategia on ollut toimiva muun muassa siksi, että asiakkaan näkökulmasta asiointi on selkeää ja helppoa.”

Wetterin liikevaihto on kehittynyt kymmenen vuoden aikana 175 miljoonasta eurosta 275 miljoonaan.

“Tänä vuonna voi mennä 300 miljoonan euron raja rikki”, Simula arvioi.

Vastuullisuus edellä

“Olemme alalla, joka väistämättä rasittaa ympäristöä. Haluamme siksi järjestää toimintamme siten, että kuormituksemme on mahdollisimman vähäinen.”

Wetteri oli ensimmäinen autokaupan toimija, joka sitoutui autoalan Green Deal -ilmastosopimukseen, johon kuuluvat Autotuojat ja -teollisuus, Autoalan Keskusliitto sekä Suomen valtio. Sopimus pyrkii vähentämään liikenteen hiilidioksidipäästöjä, edistämään ajoneuvojen energiatehokkuutta sekä uusiutuvien polttoaineiden ja muiden vaihtoehtoisten käyttövoimien yleistymistä.

Osana ympäristöstrategiaansa Wetteri ohjaa aktiivisesti asiakkaitaan Neste MY uusiutuvan dieselin käyttäjiksi.

“Dieseleitä on viime aikoina mollattu aika tavalla. Keskustelussa näyttää unohtuneen, että uusimmat dieselajoneuvot ovat jo itsessään hyvin vähäpäästöisiä. Siksi dieseleillä on nyt ja jatkossakin tilaa ja tilausta. Ja kun polttoaineena käytetään Neste MY:tä, dieselit ovat lähes päästöttömiä.”

Neste MY valmistetaan 100% jätteistä ja tähteistä. Täysin uusiutuvista raaka-aineista jalostettavan premium-luokan dieselin avulla autoilija voi pienentää hiilijalanjälkeään keskimäärin 90 %.Wetterin myyjät koulutetaan ja ohjeistetaan kertomaan Neste MY:n vähäpäästöisistä ominaisuuksista asiakkaille.

“Useille paljon ajaville kuluttajille diesel on kaikkein järkevin vaihtoehto, mutta ympäristöasiat huolettavat. Kun Neste MY on otettu puheeksi kaupanteon yhteydessä, se on ollut monille asiakkaille se voittava argumentti.”

Ensitankkauksiin Neste MY:ta

Osana yhteistyötä Wetterin päätoimipisteen pihaan Ouluun on avattu Neste MY:tä tarjoava automaattiasema.

“Täältä ei voi lähteä näkemättä asemaa, ja monet asiakkaat tankkaavatkin uusiin autoihinsa saman tien Neste MY:tä.”

Automaattiasema on myös Wetterin käytössä: kaikki toimipisteen esittely-, sijais- ja työsuhdeautot ajavat Neste MY:llä.

“Tämä ohjeistus pätee koko Wetteri-ketjussa: silloin kun Neste MY:ta on lähitankilta saatavilla, sitä tankataan.”

Simula on Pohjois-Suomen suurimman autokauppaketjun pääkallopaikalta nähnyt, kuinka innostuneesti asiakkaat ottavat Neste MY:n vastaan, vaikka polttoaineen hinta on fossiilista dieseliä korkeampi. Jotta ilmastotalkoot saadaan kunnolla vauhtiin, hän toivoisi kaikille ilmastoystävällisille liikkumisen ratkaisuille tasapuolisesti lempeämpää verokohtelua.

“Tärkeää olisi, että kuluttajien ei tulevaisuudessa tarvitsisi maksaa kokonaan fossiilisten ja uusiutuvien polttoaineiden välistä erotusta”, Simula pohtii.