Terästä kevyemmällä hiilijalanjäljellä

BE Group pilotoi yhdessä Tavarataksi Finlandin kanssa vähäpäästöisempiä terästoimituksia Neste MY uusiutuvalla dieselillä. BE Group on maailman ensimmäinen terästoimittaja, joka ottaa jakelussaan käyttöön sataprosenttisesti uusiutuvan dieselin.

150 vuotta sitten perustettu BE Group on kasvanut teräs- ja alumiinitoimitusten sekä -palveluiden markkinajohtajaksi Suomessa. BE Groupin asiakasyritykset toimivat valmistavassa teollisuudessa ja rakennusalalla.

BE Group panostaa palveluun: Alkutuotannosta BE Groupille saapuva teräs prosessoidaan asiakkaiden tilausten mukaisiksi komponenteiksi ja toimitetaan suoraan kustannuspaikalle.

“Laaja materiaalien ja tuotantopalveluiden tarjoomamme mahdollistaa asiakkaan keskittymisen heidän omaan ydinliiketoimintaansa, “Teräkset yhdeltä pysäkiltä” strategiamme mukaisesti.”, HSEQ manager Esa Koivisto tiivistää.

Koivisto kertoo, että BE Group on viimeisen viiden vuoden ajan johdonmukaisesti keventänyt ympäristöön kohdistuvaa jalanjälkeä.

“Ruostumaton, korroosionkestävä teräs ja alumiini on jo itsessään aikaa kestävä materiaali, joka kierrätettävyytensä ansiosta on myös ympäristömyötäinen valinta, mikä on BE Groupin asiakkaille kasvavassa määrin tärkeä asia. Olemme jatkuvasti kehittäneet toimintaamme ympäristöystävällisempään suuntaan. Esimerkkejä tästä ovat mm. teräspalvelukeskuksiemme LED-valouudistukset, biokaasun käyttö lämmityksessä ja hiilidioksidittomat sähkösopimuksemme. Hoidamme velvoitteemme vastuullisesti myös tälläkin saralla”.

Nyt päästötalkoissa siirrytään seuraavaan työvaiheeseen: kuljetusten päästöjen leikkaamiseen. BE Groupin logistiikkakumppanina toimiva, Läänin Kuljetus -konserniin kuuluva Tavarataksi Finland Oy ottaa käyttöön Neste MY uusiutuvan dieselin osassa BE Groupin toimituksia. Sataprosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä jalostettu Neste MY tuottaa jopa 90 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna.

“Kävimme yhdessä läpi monenlaisia vaihtoehtoja sähköautoista kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin. Nesteen uusiutuva diesel nousi esiin kaikkein kustannustehokkaimpana tapana leikata kuljetustemme päästöjä sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä”
Saku Jokinen, Tavarataksi Finland, myyntijohtaja

Päätökseen vaikutti myös se, että Neste MY ei edellytä Tavarataksi Finlandilta minkäänlaisia investointeja kuljetuskalustoon.

“Näin saamme huimia päästösäästöjä saman tien.”

Ensimmäisessä vaiheessa vähäpäästöisiä kuljetuksia pilotoidaan vuoden ajan Turun ja Lahden teräspalvelukeskusten toimituksissa.

“Tänä aikana selvitetään, kuinka asiakkaamme ottavat vähäpäästoisemmät kuljetukset vastaan”, Koivisto sanoo.

Pilottiohjelmassa mukana olevissa kuljetuksissa päästöt vähenevät n. 80 000 hiilidioksidikilon verran. Tämä vastaa 432 kpl lentomatkaa maailman ympäri.

“Uskomme, että uusiutuvalla dieselillä tehtävissä kuljetuksissa on runsaasti potentiaalia. BE Groupin asiakkaissa on muun muassa paljon vientiyrityksiä, joille kestävät valinnat antavat selvää markkinaetua. Asiakkaamme voivat hyödyntää toimittamiemme raaka-aineiden ja komponenttien kevyempää hiilijalanjälkeä esimerkiksi omissa elinkaarilaskelmissaan.”

Myös Tavarataksi Finland näkee pilottihankkeessa paljon mahdollisuuksia. Jokinen arvioi, että jatkossa eräs tapa aloittaa vähäpäästöiset kuljetukset olisi antaa asiakkaiden tehdä valinta.

“Uskomme, että kevyempi hiilijalanjälki on yhä merkittävämpi kilpailuetu myös logistiikka-alalla. Jatkossa voisimme esimerkiksi tarjota asiakkaillemme kaksi kuljetustapaa: fossiilisiin polttoaineisiin ja vähäpäästöiseen uusiutuvaan dieseliin perustuvat kuljetukset.”