Liikenne
5.03.2021

Itsepalvelukaupat ja robottitankkaus ‒ ovatko ne tätä päivää jo 5 vuoden päästä?

Jukka Peltoniemi
Manager, Automated Services, Neste

Kun viikoissa tapahtuu vuosikymmeniä, millaisessa maailmassa elämme 2040? Tätä pohdimme palveluiden saatavuuden ja liikkumisen näkökulmasta bisnesantropologina tunnetun Mikko Leskelän kanssa, kun meidät helmikuussa törmäytettiin Kauppalehden #ajatusjohtajat -workshopissa. Oli kunnia visioida tulevaisuuden menestystekijöitä yhdessä Mikon, Linda Liukkaan, Duncan Mayesin, Mikko Leistin ja Heidi Jungarin kanssa. 

Kun aikahorisontiksi asetettiin vuosi 2040, kristallipallolle olisi ollut tarvetta. Tulimme Mikon kanssa siihen tulokseen, että 20 vuoden päästä paikallisuuden merkitys kasvaa ‒ puhutaan superpaikallisista hubeista, jotka ovat samalla globaaleja. Ja kun tähän yhtälöön tuo modulaarisen rakentamisen, kuluttaja ei enää mene kauppaan vaan kauppa tulee kuluttajan luo. Lisää visioinnistamme voi lukea Kauppalehdestä.  

Paljon ehtii kuitenkin tapahtua ennen sitä, ja kulunut koronavuosi on muuttanut osaltaan liikkumista ja asiointia. Millaisia muutoksia näen itse jo 5 vuoden sisällä?     

Uusia palveluita autoilevien ja autottomien käyttöön lyhyessä ajassa

Pari vuotta olen saanut kehittää erilaisia automatisoituja konsepteja Nesteen asemaverkostoon, niin autoilevien kuin autottomien käyttöön. Kokeilukulttuurin myötä neljä konseptia on nähnyt päivänvalon, mutta samassa ajassa lukuisia ideoita on myös haudattu. 

Lyhyessä ajassa olemme avanneet pääkaupunkiseudulle kolme itsepalvelukauppaa sekä automatisoituja autopesuloita, tuoneet autoilijoille mahdollisuuden tankata lasinpesunestettä "suoraan pistoolista" ja testanneet robottitankkausta henkilökuntapilotin voimin.  

Easy Deli -kauppojen osalta pienempiä kokeiluja on ollut pitkälti toista tusinaa, aina virtuaalivalvonnasta joulukoristeisiin. Uusia konsepteja kehitetään asiakkaiden tarpeisiin, mutta niissä tulee toki olla pontentiaalia myös kaupalliselle toiminnalle. Esimerkiksi automatisoitujen WC:iden tuominen on ollut asiakkaiden toiveissa miehittämättömille asemillemme, mutta emme saaneet siitä kaupallisesti järkevää yhtälöä ‒ idea siis kuopattiin toistaiseksi.

On ollut hienoa huomata, että Suomeen on tullut lisää ilman myyjää toimivia itsepalvelukauppoja. Uskon että tarjonta luo kysyntää, jolloin uudenlainen ostokokemus tulee tutummaksi. Itsepalvelukaupat yleistyvät varmasti jo vuoden tai kahden sisällä, ja viiden vuoden kuluttua ne palvelevat ympäri Suomea ja maapalloa.

Itsepalvelukonseptit eivät ole jääneet vain kaupan saralle. Olen mielenkiinnolla seurannut Fizza pizza -automaatin lanseerausta. Kävin hiihtolomalla tekemässä testioston ja ihastuin konseptiin.

2021 ‒ mitä liikkumisen ja palveluiden saralla tapahtuu?

Autoilu on koronatilanteen aikana vähentynyt, mutta vastaavasti suosio yksityisautoilua kohtaan on turvallisuus- ja hygieniasyistä kasvanut. Työmatkakilometrit ovat selvästi laskeneet, kun taas vapaa-ajan matkustaminen Suomen sisällä on lisääntynyt. Muuttoliikettä isojen kaupunkien keskustoista taajamiin on myös ollut nähtävissä. Nämä asiat pakottavat pohtimaan sitä, missä ja millaisia palveluita suomalaiset haluavat tänä vuonna ja tulevaisuudessa. 

Automatisoitujen Easy-palvelujemme kehittäminen jatkuu tästä eteenpäin kahdella tai ehkä jopa kolmella eri tavalla, sillä kysyntää näyttää olevan. 

Olemassa olevia konsepteja kehitetään jatkuvasti ja toimivimpia niistä skaalataan; avaamme tänä vuonna uusia automatisoituja pesuloita ja tuomme lasinpesunesteautomaatteja uusille paikkakunnille. Pääkaupunkiseudun autoilijat ovat olleet tohkeissaan muovijätteen vähentämisestä, kun kanisterien ostaminen vähenee. Itsepalvelukauppojen osalta pääsemme avaamaan Easy Delejä Latvian Riikaan tänä keväänä  ‒ mielenkiinnolla seuraamme, miten ne otetaan vastaan. 

Myös uusia konsepteja on jo putkessa. Toivon niiden näkevän päivänvalon mahdollisimman pian, jotta pääsemme keräämään asiakaspalautetta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jatkuvan kehitystyön tueksi. 

Käyttövoimat lisääntyvät ‒ palveluiden tarve ei häviä 

Viiden vuoden sisällä eri käyttövoimat lisääntyvät ja se on oikea suunta, sillä jokaista ratkaisua tarvitaan ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Sillä, millä kulkuvälineellä liikumme 2025, ei automatisoitujen palveluiden näkökulmasta ole lopulta merkitystä. Polttomoottoriautojen lisäksi myös Tesla tarvitsee autopesua, kaasuauto lasinpesunestettä ja ihminen kahvia ja purtavaa. 

Ehkä muutaman vuoden päästä visio myös siitä, että robotti tankkaa auton samalla kun kuski hakee kahvin Easy Delistä, saattaa olla arkipäivää.

Omat kannukseni olen aikaisemmin työurallani hankkinut myynnin sekä markkinoinnin saralta, joten robotiikasta tai kaupan teknologioista minulla ei aiemmin ollut kokemusta. En kuitenkaan missään vaiheessa ole kokenut, että esimerkiksi itsepalvelukaupan kehittäminen vaatisi syväosaamista eri teknologioista. Se vaatii rohkeutta, kokeilua ja sitä, että kysyy enemmän ja arvaa vähemmän. 

#ajatusjohtajat 

 

Kirjoittanut
Jukka Peltoniemi
Manager, Automated Services, Neste