Liikenne
4.06.2020

“Vastaavaa ostokokemusta ei ole Suomessa koettu” ‒ Mistä Easy Deli -itsepalvelukauppa sai alkunsa?

Jukka Peltoniemi
Manager, Automated Services, Neste

Tällä viikolla on tehty historiaa. Avasimme nimittäin keskiviikkona 3.6.2020 Helsingin keskustaan Easy Deli -itsepalvelukaupan, joka mullistaa ostokokemuksellaan kaiken aikaisemmin koetun. 

Ratakadun Easy Delissä, keskellä Helsingin keskustaa, et tapaa myyjää etkä myöskään kaupan itsepalvelukassoilta tuttua viivakoodilukijaa. Sen sijaan avaat automaattikaupan oven Nesteen mobiilisovelluksella, noukit hyllyiltä haluamasi snack-tuotteet ja take away -kahvin ja asetat lopuksi ostokset maksutasolle. 

Automaattiskannaus tunnistaa kaikki tuotteet kerralla muutamassa sekunnissa, myös repun tai kassin läpi. Lopuksi vilautat esimerkiksi Apple Payta tai kortin lähimaksuominaisuutta ‒ valmis!

Tavoitteena nopein ja sujuvin asiakaskokemus 

Kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut valtavasti ja alan murros jatkuu tulevina vuosina ‒ ostokset halutaan tehdä silloin kun itselle sopii, mahdollisimman läheltä ja ympäri vuorokauden. Siksi kehitämme tulevaisuuden ratkaisuja jo nyt ja haluamme olla edelläkävijöiden joukossa sujuvimman ja nopeimman asiakaskokemuksen tuottamisessa. 

Tätä Easy Deli tarjoaa ensimmäisenä Suomessa ja jopa ensimmäisenä Euroopassa; edistyksellistä RFID-skannausta hyödyntävän täysin automatisoidun vähittäiskaupan. Iso kiitos kuuluu yhteistyökumppanillemme, Juuso Lehmuskosken luotsaamalle Nordic ID:lle, jonka kehittämää itsepalveluratkaisua Easy Delin taustalla hyödynnetään. 

RFID tulee sanoista Radio Frequency Identification, ja teknologia on tullut tutuksi esimerkiksi vaatekaupoissa. Käytännössä se mahdollistaa yksittäisen tuotteen yksilöinnin ilman näköyhteyttä, jolloin sen avulla voidaan skannata suuria määriä tuotteita muutamassa sekunnissa.

Ideasta toteutukseen vuodessa

Halusimme lähteä Nesteellä testaamaan täysin automatisoitua kauppaa ‒ miltä sellainen näyttää, miten sellainen rakennetaan, miten se käytännössä toimii. Ensimmäinen versio haluttiin koota nopeasti, jotta pystyimme testaamaan aitoa asiakaskokemusta ja keräämään asiakkailta palautetta toimivuudesta. Loppuvuodesta 2018 Vantaan Siltamäen Express -asemalle nousi Nesteen ensimmäinen Easy Deli -kauppa

Tuolloin teknologiaksi valikoitui perinteisempi vending-tyyppinen ratkaisu, jossa myytävät tuotteet olivat suljettujen luukkujen takana, ja luukun sai auki syöttämällä pankkikortin.

Siltamäen Easy Delin rakennusvaiheessa huomasimme myös, että valittu teknologia vaatii liikaa “takatilaa”, mikä puolestaan vaikutti kaupan kokoon. Liian iso kontti ei ole aidosti liikuteltava, jollaista halusimme tavoitella. 

Siltamäen Easy Deliä on nyt pilotoitu 1,5 vuotta. Selkeitä kehityskohteita ovat olleet kaupan neliöt, teknologia ja sitä kautta koko asiakaskokemus. RFID-teknologian myötä saimme tiputettua neliömäärän puoleen, mikä puolestaan helpotti kontin kuljettamista ja sitä, että kaupasta saatiin aidosti modulaarinen. Nyt se voidaan tarpeen mukaan siirtää toiseen paikkaan ilman uusien ilmastoa kuormittavien rakennus- ja maatöiden aloittamista. Uusi teknologia on myös mullistanut ostokokemuksen täysin, kun tuotteet voi poimia avohyllyiltä ja maksaa nopeasti ilman yksittäisten viivakoodien lukemista. 

Se, mitä kuitenkaan ei ole lähdetty muuttamaan, on Easy Delin henki ja materiaalit. Rakennukset Siltamäellä ja Ratakadulla ovat kokonaan puuta, ja materiaalivalinnoissa on käytetty vastuullisia ja ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja.  

Miksi Neste avaa automaattikauppoja?

Huoltoasemat eivät ole enää aikoihin palvelleet pelkästään autoja, ne palvelevat ihmisiä. Ja ihmisten tarpeet muuttuvat ja kehittyvät. Easy Deli on osa asemaverkostomme uusia automatisoituja konsepteja, jossa pilotoidaan uutta palvelukonseptia.

Vuorokauden ympäri auki olevat itsepalvelukaupat eivät siis korvaa, vaan täydentävät, Nesteen palveluvalikoimaa perinteisten asemien rinnalla. Liikenneasemilla toimivat kauppiaat ovat nyt ja jatkossa Nesteen sydän.   

Kaikki lähtee kuitenkin lopulta asiakkaan tarpeista ja toiveista. Henkilökohtainen palvelu on edelleen isossa roolissa, mutta samalla myös itsepalveluiden kysyntä on kasvanut. Easy Deli -kauppojen myötä meillä on mahdollisuus testata sitä, miten automaattikauppa kylmäasemalla istuu autoilijoiden arkeen, ja millaisia palveluita tielläliikkujat kaipaavat. 

Minulla on vahva tunne siitä, että olemme matkalla oikeaan suuntaan. Asiakaskokemusta voi aina parantaa ja siksi olemme tällä tiellä ‒ kehittämässä Easy Deliä joka päivä. Lämpimästi tervetuloa kokemaan jotain uutta ja antamaan palautetta. Easy Deli on  avoinna 24/7 osoitteessa Ratakatu 2, Helsinki. 

 

Kirjoittanut
Jukka Peltoniemi
Manager, Automated Services, Neste