Kumppanuudet
19.01.2021

Musti Group: Kumppanuudet avainasemassa vastuullisuudessa

 

Musti Groupin tavoite on vähentää logistiikan päästöjä huomattavasti. Uusiutuvia polttoaineita käyttävät kumppanit ovat avain nopeisiin päästövähennyksiin.

Musti tunnetaan paitsi lemmikkieläintarvikkeista myös poikkeuksellisen nopeasta kasvusta ja hyvästä kannattavuudesta. Suomessa Musti ja Mirri -myymäläketjuun kuuluu jo 128 liikettä ja se ulottuu Helsingistä Rovaniemelle. Pohjoismaisille markkinoille laajentuminen on kiihdyttänyt vauhtia. Yhtiö avasi ensimmäiset myymälänsä Ruotsiin vuonna 2012. Kahdeksan vuotta myöhemmin myymälöitä on länsinaapurissa jo 129, ja Norjassa 41. Musti Group on noussut Suomen ja Pohjoismaiden johtavaksi lemmikkieläintarvikkeiden ketjuksi, ja jatkaa edelleen toiminnan laajentamista

“Tavoitteemme on kasvaa 25-35 myymälällä vuoden 2021 aikana”, kertoo Musti Groupin jakeluista vastaava Tuomas Lampinen.

Nopean laajentumisen myötä logistiikan rooli kasvaa vuosi vuodelta merkittävämmäksi. Samalla kasvavat toimitettujen tavaroiden määrä ja ajetut kilometrit ‒ sekä myös ilmastopäästöt. Siksi toimitusketjun vastuullisuuteen on kiinnitettävä entistäkin enemmän huomiota. 

“Hiilijalanjäljen pienentäminen on meille tällä hetkellä yksi tärkeistä vastuullisuuden alueista. Ilmastomuutoksen torjunta on aikamme suurimpia haasteita. Ympäristö- ja ilmastoasioita painotetaan yhteiskunnallisessa keskustelussa jatkuvasti enemmän, ja ihmiset ovat valmiita myös maksamaan siitä, että nämä asiat on hoidettu vastuullisesti.”

Lampinen kertoo, että Mustin toimitusketjun ilmastopäästöjen leikkaamiseksi tehdään paljon työtä. Tähän mennessä toimitusketjusta syntyviä päästöjä on vähennetty kasvattamalla myymäläkuormien kokoa, optimoimalla varastojen sijainteja, vaatimalla yhteistyökumppaneilta ratkaisuja päästöjen pienentämiseen sekä kehittämällä päästöraportointia.

“Jokaisen meidän kuljetuskumppanimme pitää pystyä tuottamaan päästöraportti ja osoittamaan suunnitelma päästöjen vähentämiseksi.”

Mustin tavoitteena on vuoden 2021 loppuun mennessä vähentää kasvihuonekaasupäästöjä varastojen ja myymälöiden välisessä toimitusketjussa 10-15 prosenttia vuoden 2019 tasosta.

“Olemme tutkineet erilaisia vaihtoehtoja, ja meidän näkökulmastamme fossiilisen polttoaineen vaihtaminen uusiutuvaan jo olemassa olevassa kalustossa on nopein ja helpoin tapa logistiikan päästöjen vähentämiseen lyhyellä tähtäimellä.”

Ensimmäisessä vaiheessa uusiutuvaan polttoaineeseen siirryttiin Ruotsin Eskilstunassa sijaitsevan Mustin päävaraston ja Suomen välisellä reitillä, kun reitillä operoiva logistiikkakumppani Scandic Trans otti Mustin aloitteesta käyttöönsä Neste MY uusiutuvan dieselin. Verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön, sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista valmistettava Neste MY pienentää Scandicin kuljetuksien hiilijalanjälkeä koko tuotteen elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 %*, verrattuna fossiilisen dieselin käyttöön. 

“Tämä on meille ensimmäinen askel vähäpäästöisissä kuljetuksissa. Kehityksen seuraamisen kannalta meille on tärkeää myös se, että kuljetusten ilmastovaikutuksista saadaan nyt tarkkaa ja pitävää raportointia.”

Scandic Transin ja Nesteen päästöraportoinnilla tarkempia laskelmia hiilijalanjäljestä 

Tätä toivetta silmällä pitäen Scandic Trans kehitti yhdessä Nesteen kanssa raportointipalvelun, joka laskee kuljetusten kasvihuonekaasupäästövaikutukset jopa yksittäisen lavan tarkkuudella. Uutta järjestelmää käytetään myös Scandic Transin Mustin kuljetuksissa. Lampisen mukaan seuraavassa vaiheessa Musti pureutuu verkkokaupan logistiikan ilmastovaikutuksiin ja aloittaa Suomen myymäläjakelun kehittämisen kohti vähäpäästöisyyttä. Tässä oikeanlaisen logistiikkakumppanin rooli tulee olemaan ratkaiseva.

‘’Etsimme kumppaneita, joiden kanssa voimme kehittää kestävämpiä toimintatapoja pitkäjänteisesti. Jos löytäisimme vähäpäästöistä myymäläjakelua tarjoavan kumppanin myös Suomen sisäiseen logistiikkaan sisäisiin kuljetuksiin tai nykyinen toimija pystyy tällaista tarjoamaan, saavuttaisimme asettamamme päästövähennystavoitteen helposti. Olisi hyvä, että kuljetusliikkeet tarjoaisivat aktiivisemmin vaihtoehtoja fossiilisille kuljetuksille. Markkinoita niille varmasti on”, Lampinen sanoo. 

Nopea keino pienentää merkittävästi liikenteen hiilijalanjälkeä on Neste MY uusiutuva diesel.

Päästöraportoinnin avulla voimme yhdessä kuljetusyhtiöiden kanssa raportoida yrityksille tarkkoja kasvihuonekaasupäästöjä.

Tutustu Scandic Transin ja Nesteen palveluun »