Neste Pro Diesel™ — Kymmenien tuhansien eurojen säästöt

Hämeen TavaraTaxin tekemä puolen vuoden kulutusvertailu osoitti Neste Pro Diesel™ -polttonesteen edut kiistattomasti. Saman päivän aikana tapahtuviin pikakuljetuksiin erikoistuneen Hämeen TavaraTaxin johtaja Ville Mäkinen vannoo Pro Dieselin nimeen. Eikä sattumalta: TavaraTaxi aloitti Mäkisen valvonnassa marraskuussa 2013 ainutlaatuisen kenttäkokeen, jossa kahta MB Sprinter -pakettiautoparia käytettiin vertailemaan eri diesel-polttoaineita todellisissa kenttäoloissa Suomen teillä.

"Kokosimme kaksi identtisistä autoista muodostuvaa paria, joissa toiseen autoon tankattiin vain tavallista dieseliä ja toiseen Neste Pro Dieseliä", Mäkinen kuvailee TavaraTaxissa tehdyn testin lähtöasetelmaa.

Testimuuttujat vakioitiin sen jälkeen mahdollisimman pitkälle niin, että parien verrokkiautot liikkuivat testin ajan samaa liikenneprofiilia noudattaen eli käytännössä samoilla reiteillä. Lisäksi niiden roolit vaihdettiin noin kolmen kuukauden kuluttua testin aloittamisesta päikseen mahdollisten yksilöerojen kompensoimiseksi.

Yrityksen kaluston kokoluokkaa koskevaa vertailutietoa ei ollut ennen koetta juurikaan olemassa, joten yritys toimi kokeessa eräänlaisena uranuurtajana.

Puolen vuoden testin aikana kootut kulutustiedot eivät Ville Mäkisen mukaan ole jättäneet testituloksen suhteen mitään arvailtavaa.

"Neste Pro Dieselillä säästöä tässä Sprinter-kokoluokassa syntyi keskimäärin noin litra sadalla kilometrillä", Mäkinen tiivistää.

"Tästä syystä on meillä myös pysytty Pro Dieselissä."

Diesel-kokeeseen TavaraTaxi ryhtyi hänen mukaansa ensisijaisten polttoainetaloudellisten syiden lisäksi myös ympäristömielessä. Mäkisen isän Jorma Niemen vuonna 1992 perustama yritys korostaa Vihreä polku -strategiassaan tietoisesti ympäristöarvoja ja toimii lisäksi eräänlaisena Neste Pro Dieselin kummiyrityksenä.

"Vertailu kuuluu meidän ympäristötoimintaamme, jossa kaikkien resurssien käyttöä pyritään tehostamaan. Tässä tapauksessa käytäntö osoitti, että ympäristöarvot ja taloudelliset arvot eivät ole keskenään ristiriidassa. Neste Pro Dieselin ansiosta kulutus pienenee, mikä säästää eurojen lisäksi luontoa ", Mäkinen muistuttaa.

"Ja tämä on käytännössä aivan ilmaista säästöä."

Hämeen TavaraTaxilla on tällä hetkellä palveluksessaan 40 työntekijää ja ajossa yhteensä 25 suurta pakettiautoa. Niiden matkamittarien yhteenlaskettu lukema kasvaa joka viikko noin 60 000 kilometrillä, sillä yritys hoitaa päivittäin noin 800 asiakaskäyntiä.

"Toimitukset yltävät kirjekuoresta viiteentoista kuormalavalliseen painotuotteita", Mäkinen hahmottelee TavaraTaxilla kulkevien lähetysten kokokirjoa.

Yrityksen kasvuvauhti yltää 16 prosenttiin, lisää autoja on tulossa ja myös polttoainelaskun loppusumma pyrkii kasvamaan. Oikealla polttoainevalinnalla sitä on kuitenkin mahdollista suitsia.

Yrityksen pakettiautojen keskikulutus sadalla kilometrillä on Ville Mäkisen mukaan 10—15 litraa. Laskennallisesti yksi käyttämättä jäänyt polttoainelitra merkitsee siis noin 7—10 prosentin säästöä.

TavaraTaxin kokoisessa yrityksessä se merkitsee euroiksi muutettuna vuosittain kymmenien tuhansien säästöä.

"Viime tilikaudella TavaraTaxi osti polttoaineita yli 314 000 eurolla", Mäkinen valottaa yrityksen kokonaispolttoainetalouden mittasuhteita.