Talvirenkaat ajantasalle

Kauppias Pertti Mäkelän Neste-asema Jalasjärvellä on omistajansa mukaan “vanhan lajin huoltoasema tämän päivän tekniikalla.”

Se tarkoittaa, että asemalla panostetaan voimakkaasti korjaamo- ja huoltopalveluihin. Mäkelän varikolla renkaiden vaihto on yksi suosituimmista sesonkipalveuista.

“Täällä Jalasjärvellä meillä on ollut hulina päällä jo viikon verran. Mutta kyllä se on aina viimeisillekin herätys, kun ensilumi tulee”, Neste-kauppias kommentoi.

Mäkelän renkaanvaihtotiimi on tehnyt viime aikoina pyöreitä 10–12 tunnin päiviä. Kun asiakkaita on jonoksi asti, renkaanvaihto sujuu liukkaimmin yhteispelillä.

“Kaksi tai kolme miestä vaihtaa tunnin aikana 4–6 auton talvirenkaat.”

Mäkelä tarjoaa täyden palvelun rengasvaihtoa, johon kuuluu mm. renkaiden pesu ja tarvittaessa myös varastointi. Lisäksi asiakkaan renkaat voidaan esimerkiksi tasapainottaa ennen asennusta.  

“Jos renkaat ovat epätasapainossa, se voi tuntua ajossa tärinänä tai ratin ravistuksena jo 80 kilometrin nopeudessa, siksi suosittelemmekin tasapainotusta aina renkaita vaihdettaessa."

Renkaidenvaihto käynnissä Neste Kauppiaalla
“Täällä Jalasjärvellä meillä on ollut hulina päällä jo viikon verran. Mutta kyllä se on aina viimeisillekin herätys, kun ensilumi tulee”, Neste-kauppias kommentoi.

Renkaidenvaihdon yhteydessä renkaiden kunto tarkastetaan ammattimiehen ankaralla silmällä. Toisinaan huomataan, että asiakkaiden renkaat ovat tulleet matkansa päähän. Silloin Mäkelän väki neuvoo vaihtamaan renkaat uudenkarheisiin.

“Joskus asiakas sanoo, että ei renkaiden tarvitsekaan olla hyvät, kun autolla ajetaan niin vähän. Se on kuitenkin niin, että turvallisuudella ei kannata leikkiä. Vahinko voi käydä vaikka kymmenen kilometrin matkalla. Hyvät renkaat ovat edullinen henkivakuutus”, Mäkelä sanoo.

Nastat ovat ensimmäinen paikka tarkastaa, onko talvirengas huonokuntoinen. Jos nastoja puuttuu tai niiden kärjet ovat irronneet, renkaan ajo-ominaisuudet heikkenevät merkittävästi.

Vastaavasti kitkarenkaissa kulutuspinnan tarkastaminen antaa viitteitä renkaan kunnosta.  

Mäkelä lisää, että talvi- ja kesärenkaissa kuluminen on erilaista. Siksi nastojen määrän ja kulutuspinnan seuraaminen ei kerro koko totuutta.

“Tosiasia on, että asiaan vihkiytymätön autoilija ei voi aina tietää, missä kunnossa renkaat oikeasti ovat. Talvirenkaassa saattaa olla hyvinkin vielä nastoja ja kulutuspintaa jäljellä, mutta siitä huolimatta rengas ei toimi enää. Olipa kyseessä kitka- tai nastarengas, talvirenkaat perustuvat lamellitekniikkaan. Kun lamellien pito loppuu, loppuu renkaankin pito.”

“Esimerkiksi viimeisimmät talvet ovat olleet haastavia. Sulalla asvaltilla ajaminen kuluttaa rengasta eri tahtiin.”

Mäkelän peukalosääntö on, että normaaliajossa renkaat pysyvät käyttökunnossa pääsääntöisesti kolme kautta.

“Sen jälkeen renkaasta on paras hohto jo yleensä väistynyt.”

Mäkelä muistuttaa, että jos alla on kokonaan uudet nastarenkaat, ensimmäiset 100–200 kilometriä on hyvä ajaa maltillisemmin.

“Nastarengas ikään kuin ajetaan sisään. Nastat hakevat sen parhaan paikkansa renkaassa.”

Toinen tärppi on, että kun vaihdetuilla renkailla on ajettu noin sata kilometriä, kiinnityspultit on kiristettävä uudelleen.

“Meillä pulttien jälkikiristys kuuluu renkaidenvaihtoon".