30 Heinäkuu 2018

Helsingin Vallisaareen rakennettu Nolla-mökki esittelee vaihtoehdon tulevaisuuden ekologiseen mökkeilyyyn

Neste Oyj lehdistötiedote 30.7.2018 klo 9.00

Tänä kesänä testataan, minkälaista tulevaisuuden nollapäästöinen mökkielämä voisi olla. Neste on rakennuttanut Helsingin Vallisaareen prototyypin mökistä, jonka ympäristöjalanjälki on mahdollisimman pieni niin hiilidioksidipäästöjen kuin konkreettisesti rakennuksen luontoon jättämän jäljen osalta. Nolla-mökki on suunnittelija Robin Falckin näkemys tulevaisuuden ekologisesta mökistä. Mökki on rakennettu materiaaleja säästäen ja ympäröivää luontoa kunnioittaen sekä niin, että mökkeily olisi mahdollista vähäisillä päästöillä.

Helsingin edustalle idylliseen Vallisaareen on noussut heinäkuussa Nolla-mökki, joka haastaa pohtimaan, millaista tulevaisuuden kestävä mökkeily voisi olla. Lähes luonnontilainen Vallisaari tarjoaa urbaanin mökkikokemuksen vain vartin lauttamatkan päässä Helsingin Kauppatorilta. Syyskuun loppuun Vallisaaressa seisovalla Nolla-mökillä testataan, miten ekologisessa ja liikuteltavassa mökissä voisi asua mahdollisimman pienillä päästöillä.

Kompaktin, siirrettävän mökin sijoittaminen esimerkiksi omalle mökkitontille ei edellytä rakennuslupaa ja se on rakennettu materiaalitehokkaasti. Mökki vie vähän tilaa ja kuormittaa minimaalisesti ympäröivää luontoa. Kun mökki siirretään pois, ympäröivä luonto jää lähes koskemattomaksi. Mökin on suunnitellut suomalaismuotoilija Robin Falck, jonka kädenjälkeä on myös kansainvälisessä mediassa paljon näkyvyyttä saanut Nido-mökki.

Nolla-mökki esittelee ratkaisuja, joiden avulla mökkeilyn päästöjä voidaan vähentää tuntuvasti. Mökissä tarvittavaa sähköä tuotetaan muun muassa aurinkopaneelien avulla ja lämpöä saadaan kylmiin iltoihin pienen keittiön liedestä, jonka tarvitsema energia tuotetaan kokonaan jätteistä ja tähteistä tuotetulla Neste MY uusiutuvalla dieselillä. Myös Vallisaaren ja Helsingin kauppatorin välillä liikennöivä Aava Lines -vesibussi kulkee syyskuun loppuun asti Neste MY uusiutuvalla dieselillä, keskimäärin 90 % perinteistä dieseliä pienemmillä kasvihuonekaasupäästöillä.

”Nolla-mökin myötä haluamme tarjota mahdollisuuden testata uudenlaista mökkielämää luonnon äärellä mahdollisimman pienillä päästöillä. Ekologinen asuminen ei tarkoita vain paljon luonnonvaroja kuluttavista mukavuuksista luopumista, vaan myös uudenlaisten, kestävämpien ratkaisujen hyödyntämistä. Tämä on ollut keskeinen osa suunnittelutyötä”, sanoo Falck.

”Suomalaiset ovat tunnetusti mökkikansaa. Me halusimme testata millaista tulevaisuuden ekologinen mökkeily voisi olla. Jakamis- ja kiertotalous, sekä uudet teknologiat ja innovaatiot mahdollistavat sen, että mökkeilystä voidaan nauttia ympäristöystävällisesti ja luontoa merkittävästi kuormittamatta. Osa Nolla-mökin ratkaisuista on sovellettavissa suomalaisten elämään nykyisilläkin mökeillä”, sanoo Nesteen markkinointijohtaja Sirpa Tuomi.

SAARA ja somevaikuttajat pääsevät tutustumaan elokuussa Nolla-mökkiin

Ensimmäisenä Nolla-mökkiä pääsevät testaamaan 18.–19. elokuuta Sara Forsberg, artistinimeltään SAARA, luontokuvaaja Joonas Linkola, valokuvaaja Janita Autio ja tubettaja Joonas Pesonen. Nelikko tutustuu viikonlopun aikana mökkeilyyn mahdollisimman pienillä päästöillä, heistä SAARA jopa yöpyy mökissä. Seuraamalla vierailijoiden kokemuksia Nolla-mökistä sosiaalisen median kautta ja osallistumalla kilpailuun, kuka tahansa voi voittaa mahdollisuuden päästä testaamaan tätä ekologista tulevaisuuden mökkiä.

Helsinkiläiset ja matkailijat voivat tutustua Nolla-mökkiin kesällä myös Stockmannin edustalla Helsingin Keskuskadulla, jonne tuodaan identtinen mökki ajalle 30.7.–6.8. Keskuskadulta mökki matkaa 10.-12.8. järjestettäville Flow Festivaleille, joiden Sustainable Flow -pääyhteistyökumppani Neste on. Yhteistyössä Fortumin, Wallasin ja Stockmannin kanssa toteutettu Nolla-mökki on osa Nesteen kansainvälistä Journey to Zero -hanketta, jossa tutkitaan nollapäästöisen tulevaisuuden edellyttämiä ratkaisuja.

Kaisa Lipponen

Lisätietoja: Sirpa Tuomi, markkinointijohtaja, Neste, puh. +358 10 458 8335, sirpa.tuomi(at)neste.com

Nolla-mökki #nolla

Suunnittelija: Robin Falck