29 Joulukuu 2020

Neste toimittaa DHL Expressille uusiutuvaa lentopolttoainetta San Franciscon kansainvälisellä lentoasemalla

Julkaistu Tiedotteet ja uutiset kategoriassa Lentoliikenne

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 29.12.2020 klo 15

Kuva: DHL kuvapankki

Neste, maailman johtava uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen (Sustainable Aviation Fuel, SAF) tuottaja, on allekirjoittanut sopimuksen vastuullisen lentopolttoaineen toimittamisesta pikakuljetusyhtiö DHL Expressille. DHL Express kuuluu Deutsche Post DHL Group -konserniin, joka on maailman johtava posti- ja logistiikkayhtiö. Konserni tunnetaan vihreän logistiikan edelläkävijänä, joka asiantuntemuksellaan tekee asiakkaidensa logistiikasta vastuullisempaa. Sopimuksen myötä Neste on aloittanut vastuullisen lentopolttoaineen toimitukset DHL Expressille San Franciscon kansainvälisellä lentoasemalla (SFO).

Aiemmin tänä vuonna Neste aloitti vastuullisen lentopolttoaineen jatkuvat toimitukset SFO:lla. Neste MY uusiutuva lentopolttoaineTM on kaikkien SFO:n kaupallisten, rahti-, liike- ja yksityisten ilmailualan toimijoiden käytettävissä, minkä lisäksi myös monet suuret kaupalliset ja liikelentoyhtiöt ovat sitoutuneet käyttämään vastuullista lentopolttoainetta. Sopimuksen johdosta DHL Expressistä tulee ensimmäinen rahtiyritys, joka käyttää vastuullista Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainetta SFO:lta lähtevillä lennoillaan. Sopimus auttaa DHL Expressiä saavuttamaan ilmastonsuojelutavoitteensa, jonka mukaan yhtiön logistiikasta johtuvat päästöt on vähennettävä nollaan vuoteen 2050 mennessä*.

”DHL on asettanut tavoitteekseen vähentää kaikki logistiikkaan liittyvät päästönsä nollaan vuoteen 2050 mennessä. Etsimme innovatiivisia ratkaisuja verkostomme kaikilla osilla saavuttaaksemme tämän kunnianhimoisen tavoitteen ja tukeaksemme asiakkaitamme saavuttamaan omat visionsa vastuullisemmasta toimitusketjusta tulevaisuudessa. Vastuulliset lentopolttoaineet voivat merkittävästi parantaa lentoliikenneverkostomme ympäristötehokkuutta entisestään, ja olemmekin innostuneita yhteistyöstä Nesteen kanssa San Franciscon kansainvälisellä lentoasemalla”, sanoo Mike Parra, toimitusjohtaja, DHL Express Americas.

”Olemme sitoutuneet tukemaan asiakkaitamme saavuttamaan ilmasto- ja hiilineutraaliustavoitteensa ja vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvalla lentopolttoaineella. Vaikeasta nykytilanteesta huolimatta ilmailuala on sitoutunut yhä vahvemmin investoimaan uusiutuvaan lentopolttoaineeseen," sanoo Jonathan Wood, Nesteen Renewable Aviation Europe -liiketoimintayksikön johtaja. ”Lentorahtisektori on välttämätöntä globaalille liiketoiminnalle, sillä se luo kasvua ja helpottaa talouden elpymistä. Koska tavaroiden kuljetus on olennainen osa vahvaa taloutta, tarvitsemme ratkaisuja, jotka mahdollistavat sekä sen kasvun että päästöjen vähentämisen välittömästi. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tehdä yhteistyötä DHL Expressin kanssa ja tukea heitä heidän kunnianhimoisissa päästövähennystavoitteissaan.”

Neste MY uusiutuva lentopolttoaine

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan vastuullisesti tuotetuista, uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Käyttämällä Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta sellaisenaan voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä koko tuotteen elinkaaren aikana jopa 80 % fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna**.

Neste MY uusiutuva lentopolttoaine mahdollistaa lentoliikenteestä aiheutuvien kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisen välittömästi. Sitä voidaan käyttää drop-in-polttoaineena nykyisissä lentokonemoottoreissa ja lentokenttäinfrastruktuurissa ilman lisäinvestointeja. Ennen käyttöä Neste MY uusiutuvaa lentopolttoainetta sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen ja tuote sertifioidaan ASTM-vaatimuksia vastaavaksi.

Nesteen uusiutuvan  lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja mahdollisilla lisäinvestoinneilla Rotterdamin jalostamoon Nesteen vuotuinen kapasiteetti kasvaa noin 1,5 miljoonaan tonniin uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä. Neste työskentelee aktiivisesti toimitusketjukumppaniensa kanssa kasvattaakseen uusiutuvan n lentopolttoaineen saatavuutta ilmailualalle maailmanlaajuisesti. Polttoaine on jo saatavilla ja käytössä markkinoilla. Sitä toimitetaan useille kaupallisille lentoyhtiöille, liikelentoasiakkaille ja useille lentokentille Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa.

*) DHL: Mission 2050 – Zero emissions (englanniksi)
**) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi