15 Huhtikuu 2019

Neste ja Air BP valmiina toimittamaan uusiutuvaa lentopolttoainetta Ruotsiin

Neste Oyj, lehdistötiedote 15.4.2019 klo 10.00 (EET)

Maailman johtava jätteistä ja tähteistä uusiutuvia tuotteita valmistava Neste ja kansainvälinen lentopolttoainetuotteiden ja -palvelujen toimittaja Air BP ovat tehneet yhteistyösopimuksen, joka koskee kestävästi tuotetun uusiutuvan lentopolttoaineen toimituksia lentoyhtiö- ja lentokenttäasiakkaille Ruotsissa vuonna 2019.

Neste ja Air BP julkaisivat aiemmin vuonna 2018 suunnitelmansa tutkia ja kehittää toimitusketjuratkaisuja, joiden avulla uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan toimittaa lentokentille ja lentoyhtiöille. Nesteen osaaminen uusiutuvan lentopolttoaineen valmistuksessa ja sekoittamisessa sekä Air BP:n asiantuntemus turvallisissa, tehokkaissa lentopolttoaineen jakeluratkaisuissa, sertifioinnissa ja tuotteiden laadunvarmistuksessa yhdistyy yhteisessä vastuullisen lentopolttoaineen toimitusketjuratkaisussa Ruotsin markkinoille.

”Olen erittäin iloinen, että yhteistyömme Air BP:n kanssa on ottanut ensimmäisen konkreettisen askeleen, sillä uusiutuva lentopolttoaine on yksi yhtiön strategisista kasvualueista. Ruotsista on tulossa johtava maa ilmailun päästöjen vähentämisessä, kun se ehdottaa kasvihuonekaasupäästöjen vähennystavoitetta Ruotsissa myydylle lentopolttoaineelle. Yhdessä Air BP:n kanssa pystymme tukemaan tätä tavoitetta, ja yhteistyömme antaa meille arvokasta näkemystä vastaavien toimitusketjujen kehittämiseen lentoliikenteen hiilipäästöjen vähentämiseksi muillakin markkinoilla”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Air BP:n toimitusjohtaja Jon Platt lisää: ”Olen todella tyytyväinen yhteistyöhömme Nesteen kanssa. Nesteen avulla voimme tarjota ruotsalaisille asiakkaillemme vastuullista lentopolttoainetta useilla lentokentillä eri puolella maata jo vuoden 2019 aikana. Tällaisilla hankkeilla pystymme antamaan asiakkaillemme tärkeää tukea päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen ja vähähiilisen toiminnan kehittämiseen.”

Tällä hetkellä uusiutuva lentopolttoaine on ainoa helposti toteutettavissa oleva vaihtoehto fossiilisille lentopolttoaineille. Nesteen uusiutuva lentopolttoaine on osoittanut teknisen toimivuutensa tuhansilla kaupallisilla lennoilla. Se valmistetaan ei-palmuöljypohjaisista uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista ja se vähentää elinkaarensa aikana kasvihuonepäästöjä jopa 80% fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

Air BP on toimittanut vastuullisesti tuotettua lentopolttoainetta vuodesta 2014 lähtien noin kymmenelle lentoasemalle Pohjoismaissa, viimeisimpänä Kalmarin lentoasemalle Ruotsissa sekä Oslon lentoasemalle. Osloon yhtiö toimitti ensimmäisenä Nesteen vastuullisesti tuotettua uusiutuvaa lentopolttoainetta käyttämällä lentoaseman nykyistä tankkausinfrastruktuuria yhteistyössä alan muiden keskeisten sidosryhmien kanssa.

Kaisa Lipponen

Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja

Median yhteydenotot:

Neste: 050 4582444 / Tia Oja, Communications Planner, tia.oja@neste.com

Air BP - Emerald Media: +44 1420 560094 / liz.danner@emeraldmedia.co.uk

Lue myös:

Neste: Ruotsi esittää kunnianhimoisen tavoitteen ilmailun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi

Neste: Norjasta edelläkävijä ilmailun päästöjen vähentämisessä

Tietoa Air BP:stä

Air BP on BP:n ilmailualan divisioona, ja siten maailman johtavia lentopolttoainetuotteiden ja -palvelujen toimittajia. Olemme tehneet investointeja ilmailuun yli 90 vuoden ajan varmistaaksemme, että ihmiset voivat lentää turvallisesti kaikkialla maailmassa. Toimitamme noin 6,6 miljardia gallonaa lentopolttoainetta vuodessa. Polttoaineellamme lennetään yli 6 000 lentoa päivässä yli 800 paikassa yli 55 maassa. Se tekee enemmän kuin neljä lentokonetta minuutissa.

Asiakkaina on lentoyhtiöitä, armeijoita, lentokoneita omistavia yrityksiä ja yksityishenkilöitä, lentoasemia ja lentokenttien toimijoita. Meillä on laaja palveluvalikoima, jolla tuemme polttoainetoimituksiamme. Palveluihimme kuuluvat tankkauslaitosten suunnittelu, rakentaminen ja operointi, tekninen konsultointi ja koulutus, vähähiiliset ratkaisut, Sterling Card-ratkaisu  tehokkaaseen tankkaamiseen sekä innovatiiviset digitaaliset alustat, joilla lisätään tehokkuutta ja vähennetään riskejä.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com