20 Joulukuu 2019

Neste selvitti: yli puolet matkustaa jouluna, useimmiten omalla autolla ja suuntana vanhempien koti

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 20.12.2019 klo 13

Neste kysyi tuhannelta suomalaiselta* joulun 2019 matkustussuunnitelmista. Kyselyn mukaan yli puolet (56 %) vastaajista aikoo matkustaa joulun aikana ja näistä suurin osa omalla autolla (70 % vastaajista). Tällöin matkustetaan verrattain lyhyitä matkoja ja useimmiten määränpäänä on lapsuuden- tai vanhempien koti (46 % vastaajista).

Kyselystä selvisi myös, että joulun aikana matkustavat kulkevat lyhyen matkan; 34 % vastaajista matkustaa alle 50 kilometriä ja 19 % vastaajista alle 100 kilometriä.

“Perinteisesti joulun pyhät ovat olleet vuoden vilkkaimpia aikoja liikenteessä. Iso osa kyselyyn vastanneista kertoo matkustavansa tuolloin vain lyhyen matkan. Moni palaa kotiin aattoyöksi, joten paluuliikennettä on kyselymme mukaan havaittavissa jo aattoillasta lähtien. Joululiikenteen ruuhkapiikkejä ei voi kuitenkaan tämän perusteella täysin ennustaa, sillä viidennes Nesteen kyselyyn vastanneista ei vielä tiennyt aikataulujaan tarkasti”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan Suomen asemaverkoston myynnistä vastaava liiketoimintajohtaja Katri Taskinen.

Maata pitkin joulunviettoon ‒ valtaosa matkustaa omalla autolla, vain 6 % lentokoneella

Kyselyssä joulunajan suosituin kulkuväline oli oma auto (70 %). Tämän lisäksi 13 % vastaajista matkustaa yhteiskäyttöautolla tai muulla autokyydillä. 11 % vastaajista mainitsi käyttävänsä kulkuneuvona junaa ja hieman pienempi osa linja-autoa. Ainoastaan 6 % kertoi matkustavansa lentäen.

“Suomalaiset suosivat selvästi tieliikennettä jouluna matkustamiseen. Etenkin lyhyitä matkoja joulunpyhinä tekevät kokivat auton kätevimmäksi tavaksi liikkua. Joulua vietetään perinteisellä tavalla, sillä valtaosa matkustaa perheen, sukulaisten ja ystävien luo Suomen rajojen sisäpuolella. Vain 7 % kertoi matkustavansa jouluna ulkomaille”, Taskinen jatkaa.

Vastaajista melkein puolet (40 %) lähtee matkaan mieluiten päiväsaikaan, ja viidesosa vastaajista aikoo lähteä liikkeelle jo varhain aamulla. Illalla tai yöllä tien päälle suuntaa melko harva.

Melkein puolet kyselyyn vastanneista (46 %) sanoo matkustavansa lapsuudenkotiinsa tai vanhempien luokse jouluksi. Lisäksi 32 % vastaajista kertoi suuntaavansa isovanhemmille tai sukulaisille. Ystävien luona joulua viettää 11 % vastaajista ja 10 % matkaa mökille.

*) Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista IRO Researchin valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa. Kyselyn tiedonkeruu tehtiin 9.‒16.12.2019 välisenä aikana.

Simo Honkanen

Vastuullisuus-, yhteiskuntasuhde- ja viestintäjohtaja

Lisätietoja: Katri Taskinen, liiketoimintajohtaja, Suomen verkostomyynti, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com