21 Tammikuu 2019

Neste Engineering Solutionsin PMC-projekti jatkuu menestyksekkäästi ‒ SOCARin lannoitetehdas vihitty käyttöön

Neste Oyj Uutinen 21.1.2019

Neste Engineering Solutions on saavuttanut tärkeän etapin PMC-projektissa SOCARille (State Oil Company of the Azerbaijan Republic). Projekti koostuu lannoitetehtaan rakentamisesta Sumgayitiin, Azerbaizaniin. Azerbaizanin presidentti Ilham Aliyev vihki tehtaan käyttöön 16.1.2019 juhlallisin menoin. Tehtaan käynnistys on nyt tehty, ja tuotanto on käynnissä.

Lannoiteprojekti kuuluu Azerbaizanin valtionohjelmaan vuosille 2008‒2015, jolla halutaan taata luotettava ruuansaanti Azerbaizanissa. Tehtaan päätuote tulee olemaan rakeistettu urealannoite.

“Olemme tyytyväisiä, että projekti on saavuttanut jälleen yhden tärkeän etapin ja että lannoitetehdas on nyt vihitty käyttöön. Tiimimme Azerbaizanissa on tehnyt hienoa työtä tämän pian valmistuvan projektin kanssa”, kertoo Patrick von Essen, toimitusjohtaja, Neste Engineering Solutions.

Projektissa on työskennellyt rakennusvaiheessa parhaimmillaan 2 500‒2 700 ihmistä päivittäin alueella, joka on kooltaan 25 hehtaaria (vastaa noin 60+ jalkapallokenttää). Tuotantolaitoksen rakentamiseen käytetään 11 000 tonnia teräsrakenteita.

Uusi tuotantolaitos on käynnissä, ja sen on arvioitu valmistavan 1 200 tonnia ammoniumia ja 2 000 tonnia ureaa päivittäin.

Lisätietoja:

Joanna Viileinen, viestinnän ja markkinoinnin asiantuntija, NAPCON, Neste Engineering Solutions Oy, joanna.viileinen(at)neste.com, puh. 050 458 9557

Neste Engineering Solutions lyhyesti

Neste Engineering Solutions tarjoaa korkealaatuisia teknologia ja suunnittelupalveluita, sisältäen teknisen hankinnan, rakennustyön johtamisen ja projektinhallinnan öljy - ja kaasualalle, petrokemian - ja bioteollisuuden alalle. Työskentelemme läheisessä yhteistyössä strategisten asiakkaidemme kanssa ja meillä on maailmanluokan osaamista teknologioiden kehityksessä ja teollisissa investointiprojekteissa. Porvoossa sijaitsevan päätoimistomme lisäksi toimimme myös kansainvälisesti Singaporessa, Abu Dhabissa, Rotterdamissa, Göteborgissa ja kansainvälisten asiakasprojektien yhteydessä. Neste Engineering Solutionsin palveluksessa on 1 500 suunnittelualan ammattilaista ympäri maailman. Lue lisää: neste.com/engineeringsolutions

The State Oil Company of the Azerbaizan (SOCAR) lyhyesti

Yhtiö tutkii kaasu- ja öljylähteitä, valmistaa, prosessoi ja kuljettaa öljyä, kaasua ja kaasutiivisteitä, markkinoi raakaöljy- ja petrokemian tuotteita, niin kotimaan kuin ulkomaankin markkinoille. Yritys toimittaa maakaasua Azerbaizanin teollisuudelle ja kuluttajille. Kolme tuotantojaostoa, öljynjalostamo ja kaasunprosessointilaitos, öljynporauslautta, kaksi rahastoa,yksi säätiö ja 23 alaosastoa toimivat yritysyksikköinä SOCAR:in alla. SOCAR:illa on erilaista raakaöljyyn liittyvää toimintaa Gruusiassa, Turkissa, Romaniassa, Sveitsissä, Saksassa ja Ukrainassa, mutta myös myyntiä pääasiassa Sveitsissä, Singaporessa ja Nigeriassa. Lisätietoja http://www.socar.az