27 Marraskuu 2020

Neste ja DSM julkistavat strategisen kumppanuuden korkean suorituskyvyn materiaalien valmistamiseksi vastuullisesti tuotetuista syöttöaineista

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 27.11.2020 klo 10

Neste ja Royal DSM, globaali yritys, joka toimii ravitsemuksen, terveyden ja kestävän elämäntavan alalla, käynnistävät strategisen kumppanuuden korkean suorituskyvyn polymeerien tuottamiseksi. Kumppanuus antaa DSM:lle ja sen asiakkaille mahdollisuuden vähentää omien tuotteidensa hiilijalanjälkeä ja tukea alan kiertotalousmuutosta.

Uuden strategisen yhteistyön myötä DSM Engineering Materials korvaa merkittävän osan korkean suorituskyvyn polymeerivalikoimansa valmistuksessa käyttämistään fossiilisista syöttöaineista kierrätetystä jätemuovista valmistetuilla syöttöaineilla ja/tai 100-prosenttisesti biopohjaisilla hiilivedyillä. Tällaisia polymeerejä käytetään esimerkiksi auto-, elektroniikka- ja pakkausteollisuudessa.

Lyhyellä aikavälillä yhteistyön tarkoituksena on korvata polymeerien tuotannossa useita tuhansia tonneja fossiilisia syöttöaineita vaihtoehtoisilla, vastuullisesti tuotetuilla syöttöaineilla, joita ovat biopohjaiset ja jätemuoviin perustuvat hiilivedyt.

Neste valmistaa biopohjaisia ​​hiilivetyjä kokonaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten jäte- ja tähdeperäisistä öljyistä ja rasvoista. Jätemuoviin pohjautuvien syöttöaineiden valmistuksessa Neste keskittyy muoveihin, joita ei voida kierrättää mekaanisesti ja jotka on aiemmin ohjattu poltettavaksi tai kaatopaikoille.

Nesteen tuotteet soveltuvat sellaisenaan olemassa oleviin tuotantoinfrastruktuureihin ja tarjoavat siksi niin sanotun drop-in -vaihtoehdon polymeerien tuotannossa yleisesti käytettäville fossiilisille syöttöaineille. Tämän johdosta DSM voi valmistaa korkealaatuisia, mutta vastuullisempia tuotteita nykyisissä prosesseissaan.

Kaikilla arvoketjussa käytetyillä kierrätetyillä ja biopohjaisilla materiaaleilla on maailmanlaajuisesti tunnustettu ISCC Plus -sertifikaatti, eikä niiden käyttö edellytä lisäsertifiointeja.

Uusi strateginen yhteistyö korostaa kumppaneiden vahvaa sitoutumista kiertotalouden edistämiseen yhteistyössä arvoketjun muiden toimijoiden kanssa. Samalla ne vastaavat kuluttajien, yhteiskunnan ja sääntelyn myötä kasvavaan vastuullisempien kiertotalousratkaisujen kysyntään.

"Olemme jo pitkään tuottaneet konkreettisia todisteita sitoumuksestamme kestävään kehitykseen. Seuraavassa vaiheessa aiomme entisestään pienentää jalanjälkeämme ja tarjota vuoteen 2030 mennessä täyden vaihtoehtoisen version nykyisestä tuotevalikoimastamme pohjautuen biopohjaisista ja/tai kierrätysraaka-aineista tuotettuihin materiaaleihin. Yhdessä arvoketjukumppanimme Nesteen sekä muiden toimijoiden kanssa olemme valmiita ohjaamaan alaamme eteenpäin, tarttumaan vastuullisiin mahdollisuuksiin ja toteuttamaan tarkoitustamme ‘creating brighter lives for all’", sanoo Shruti Singhal, DSM Engineering Materialsin toimitusjohtaja.

”Neste ja DSM ovat edelläkävijöinä tuomassa vastuullisempia ratkaisuja markkinoille. Meillä on yhtenäinen näkemys siitä, että meidän tulee kiireellisesti luoda lapsillemme edellytykset parempaan tulevaisuuteen. Olemme erittäin iloisia voidessamme julkistaa yhteistyön DSM:n kanssa, minkä myötä voimme entisestään vauhdittaa muovi- ja kemianteollisuuden muutosta kohti vastuullisempaa kiertotaloutta. On jännittävää nähdä, miten 100-prosenttisesti biopohjaiset ja jätemuovipohjaiset tuotteemme antavat DSM:lle mahdollisuuden tuottaa korkean suorituskyvyn polymeerivalikoimansa aiempaa pienemmällä ympäristöjalanjäljellä", sanoo Nesteen Renewable Polymers & Chemicals -liiketoiminnasta vastaava johtaja Mercedes Alonso.

Lisätietoja:

Jeroen Verhoeven, Vice President, Production Partners Management, Renewable Polymers & Chemicals, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Jos van Haastrecht, Director External Affairs and Communications, DSM Materials, puh. +31 62 096 3786, media.contacts@dsm.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa, ja 82 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi ja www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/tuotteet/muovit

DSM lyhyesti – Bright Science. Brighter Living.™

Royal DSM is a purpose-led global science-based company in Nutrition, Health and Sustainable Living. DSM is driving economic prosperity, environmental progress and social advances to create sustainable value for all stakeholders. DSM delivers innovative business solutions for human nutrition, animal nutrition, personal care and aroma, medical devices, green products and applications, and new mobility and connectivity. DSM and its associated companies deliver annual net sales of about €10 billion with approximately 23,000 employees. The company is listed on Euronext Amsterdam. More information can be found at www.dsm.com.