7 Heinäkuu 2020

Neste avaa Tuusulan asuntomessualueelle Suomen ensimmäisen vähäpäästöisen aseman ‒ tulevaisuuden liikenneasemalla yli 30 % pienempi hiilijalanjälki

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 7.7.2020 klo 8

Neste avaa kesän 2020 asuntomessualueelle Suomen ensimmäisen vähäpäästöisen liikenneaseman. Jakeluaseman rakentamisessa, käytössä ja tuotevalikoimassa on käytetty mahdollisimman vähän ilmastoa kuormittavia ratkaisuja.

Neste Express Tuusula Rykmentinpuisto avautuu jo ennen kesän asuntomessuja, torstaina 9.7.2020, osoitteeseen Puistometsäntie 1, Tuusula. Tällöin asemalta löytyy Easy Deli -itsepalvelukauppa, OmaPosti-kioski, Neste MY uusiutuva diesel™ sekä sähköautojen pikalatauskenttä. Alkusyksystä asemalle avautuu myös bio- ja maakaasun tankkausasema.

“Nesteen tulevaisuuden liikenneasemalla autoilija voi Neste MY uusiutuvan dieselin avulla pienentää omaa hiilijalanjälkeään merkittävästi. Lisäksi on hienoa, että asemamme tarjoaa ilmastoystävälliset vaihtoehdot myös sähkö- ja kaasuautoilijoille. Tarjolla olevien uusiutuvan dieselin, biokaasun ja sähkön käyttäminen vähentävät vuodessa yhteensä yli 80 %* ilmastopäästöjä keskimääräisiin tankkaustuotteisiin verrattuna”, kertoo Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen.

Leppäkosken Energia ja Unified Chargers toimittavat asemalle Suomen ensimmäisen neljää sähköautoa yhtä aikaa lataavan älykkään pikalatauskentän.

“Kyseessä on älykäs ratkaisu, jossa kentän kokonaisteho jakautuu latauksessa olevien autojen kesken. Kun yhden auton akku täyttyy, vapautunut latausteho siirtyy automaattisesti muiden lataajien käyttöön. Asiakas tarvitsee vain pankkikortin ja lataaminen onnistuu”, kertoo Leppäkosken Energia Oy:n myyntijohtaja Juha Koskela.

Huoltoasemalle avautuu myös Keski-Uudenmaan ensimmäinen kaasutankkausasema, joka tarjoaa sekä maa- että biokaasua henkilö- ja jakeluautoliikenteen käyttöön.

“Tuomme Rykmentinpuistoon mahdollisuuden tankata täysin uusiutuvaa ja kotimaista biokaasua. Tämä on yrityksemme ensimmäinen kaasutankkausasema, ja on erityisen hienoa esitellä se osana Nesteen modernia tulevaisuuden huoltoasemaa”, kertoo Suomen Kaasuenergia Oy:n toimitusjohtaja Mika Paloranta.

Tulevaisuuden liikenneaseman kiinteistöjen päästöt yli 70 % pienemmät

Rykmentinpuiston aseman rakentamisessa** on tehty useita vähäpäästöisiä ratkaisuja. Easy Delin ja jakeluaseman rakenteissa on hyödynnetty CLT-elementtejä (cross laminated timber), kalliomurske on osittain korvattu betonimurskeella ja asfaltin seassa on käytetty kumirouhetta. Lisäksi syksyllä asemalle avautuu Nesteen bensiinijakelu, jossa polttoainesäiliö on sijoitettu maan pinnalle. Tällä vältetään ilmastoa kuormittavat kaivuu- ja louhintatyöt.

Jakeluaseman käyttämä energia saadaan Easy Delin katolle asennetuista aurinkopaneeleista, sekä tuuli- ja vesivoimalla tuotetusta uusiutuvasta sähköstä.

“Idea sai alkunsa Tuusulan kunnan ja Asuntomessujen järjestämästä tonttikilpailusta kesällä 2019. Tuusulan pilottiaseman avulla voimme testata vastuullista rakentamista sekä uusia palveluita, yhteistyössä kumppaniemme kanssa. Rakentamisen ja ylläpidon ratkaisujen ansiosta aseman kiinteistöjen päästöt ovat perinteiseen asemaan verrattuna yli 70 %* pienemmät koko elinkaaren ajalta laskettuna. Lisäksi aseman sijainti on erinomainen ajatellen sitä, että mahdollisimman moni pääsee kokeilemaan palveluita ja antamaan meille palautetta”, Taskinen jatkaa.

Itsepalvelut tukevat nopeampaa ostamista ja verkkokaupan kasvua

Tuusulan Easy Deli -itsepalvelukaupassa hyödynnetään RFID-teknologiaa, joka skannaa kaikki ostokset kerralla esimerkiksi suoraan ostoskassin läpi. Easy Deli on avoinna asiakkaille viikon jokaisena päivänä, vuorokauden ympäri. Vastaava Easy Deli -itsepalvelukauppa avattiin kesäkuun alussa Helsingin keskustaan.

Tulevaisuuden huoltoasemalle tulee myös Postin OmaPosti-kioski, josta voi noutaa, palauttaa ja lähettää paketit sekä kirjatut kirjeet kotimaahan ja ulkomaille, viikon jokaisena päivänä. Palvelupiste täydentää Etelä-Tuusulan postipalveluita, tuoden verkko-ostokset lähelle alueen asukkaita sekä lähialueella liikkuvia. Tarvittaessa myös henkilökohtainen videochat-tuki on etäyhteyden päässä.

“Verkkokaupan ja pakettimäärien kasvu on kuluneen kevään aikana ollut valtavaa. Kasvun tueksi tarvitaan joustavia palveluvaihtoehtoja lähellä arjen kulkureittejä, mikä osaltaan pienentää myös toimitusten päästöjä. Verkko-ostosten saapumista voi helposti seurata OmaPosti-sovelluksella”, kertoo Postin palvelupisteverkostosta vastaava johtaja Heiko Laubach.

Osana päästöttömän verkkokauppalogistiikan kehittämistä Posti kertoi kesäkuussa ottavansa kevytjakelukalustossaan käyttöön Neste MY uusiutuvan dieselin.

Lue lisää: neste.fi/rykmentinpuisto

*) Ramboll on laskenut Rykmentinpuiston jakeluaseman kiinteistön rakennusten ja infran sekä tankkaustuotteiden hiilijalan- ja hiilikädenjäljen. Asema on kokonaisuudessaan 31 % vähäpäästöisempi kuin perinteisellä rakennustavalla rakennettu, keskimääräisiä tankkaustuotteita myyvä jakeluasema, kun huomioidaan jakeluasemakiinteistön ja sieltä myytyjen liikenne-energiatuotteiden ilmastovaikutukset. Jakeluaseman kiinteistöjen päästöt ovat perinteiseen asemaan verrattuna 73 % pienemmät aseman koko elinkaaren ajalta laskettuna; käytön ajan päästövähennys on 83 % ja rakentamisen päästöt ovat 24 %. Tuotteiden osalta 82 %:ssa ei ole otettu huomioon fossiilista bensiiniä. Jos bensiini otetaan huomioon, vuotuinen päästövähenemä on 24 %. Neste MY uusiutuva diesel vähentää autoilijan omia kasvihuonekaasupäästöjä elinkaaren ajalta laskettuna jopa 90 %, verrattuna fossiiliseen dieseliin. Neste MY uusiutuvaa dieseliä koskeva elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

**) Jakeluaseman infrarakentamisesta vastasi Kreate Oy.

Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja: Katri Taskinen, Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja, Marketing & Services -liiketoimintayksikkö, Neste. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Heiko Laubach, palvelupisteverkoston johtaja, Posti. Yhteydenotot Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma–pe 9.00–16.00).

Juha Koskela, myyntijohtaja, Leppäkosken Energia Oy. juha.koskela@leppakoski.fi / 044 750 3355.

Riku Rahikka, kaupallinen johtaja, Unified Chargers Oy, riku.rahikka@unifiedchargers.fi / 0400 974194.

Mika Paloranta, toimitusjohtaja, Suomen Kaasuenergia Oy, mika.paloranta@suomenkaasuenergia.fi / 050 452 4138.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com