4 elokuu 2022

Neste ja HELLENIC PETROLEUM aloittavat uusiutuvan lentopolttoaineen toimitukset Kreikkaan ja Aegean Airlines -lentoyhtiölle

Neste Oyj, Uutinen, 4.8.2022

Neste ja HELLENIC PETROLEUM -konserni ovat tehneet sopimuksen Neste MY Uusiutuvan LentopolttoaineenTM kaupallisesta jakelusta Kreikan johtavan lentoyhtiön Aegean Airlinesin lennoille.

HELLENIC PETROLEUM -konserni varmistaa tytäryhtiönsä EKOn välityksellä Nesteen tuottaman uusiutuvan lentopolttoaineen toimitukset Thessalonikin Makedonia-lentoasemalta lähteville AEGEANin lennoille. Lentoasema on AEGEANin lentoliikenteen solmukohta. Ratkaisun odotetaan laajenevan pian Ateenan kansainväliseltä lentoasemalta lähteviin lentoihin.

HELLENIC PETROLEUM -konsernilla on asiantuntemusta lentopolttoaineen toimittajana ja jakelijana ja Nesteellä osaamista uusiutuvan lentopolttoaineen tuottajana ja toimittajana. Sopimus yhdistää nämä kaikki ja tuloksena ovat uusiutuvan lentopolttoaineen turvalliset ja luotettavat toimitukset Kreikassa. Uusiutuva lentopolttoaine on maailmanlaajuisesti toteuttamiskelpoisin vaihtoehto, jolla voidaan vähentää ilmailualan hiilidioksidipäästöjä lähitulevaisuudessa.

Sopimus vastaa HELLENIC PETROLEUM -konsernin strategista tavoitetta tulla vähähiilisten energiaratkaisujen tarjoajaksi ja pienentää hiilijalanjälkeään 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö pyrkii myös auttamaan lentoyhtiöitä ja lentoasemia mukautumaan ennakoivasti Euroopan unionin tuleviin uusiutuvaa lentopolttoainetta koskeviin tavoitteisiin vuoteen 2025 mennessä.

”Neste on maailman johtava uusiutuvien polttoaineiden tuottaja. Yhteistyömme on tärkeää, kun toteutamme konsernimme energiamurrosta koskevaa strategista Vision 2025 -suunnitelmaa. Tämä hanke on yksi monista, joiden avulla tulemme asteittain lisäämään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä. Olemme ylpeitä, että voimme yhdessä Nesteen kanssa auttaa AEGEANia ja Kreikan ilmailualaa pienentämään hiilijalanjälkeään”, kommentoi Konstantinos Panas, HELLENIC PETROLEUM RSSOPP:n toimituksista ja myynnistä vastaava johtaja.

”On hienoa, että voimme tehdä yhteistyötä HELLENICin kanssa, jotta Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaineemme tulee saataville Kreikassa ja Aegean Airlinesille. Yhteinen tavoitteemme on vähentää ilmailun hiilijalanjälkeä, ja olemme sitoutuneet työskentelemään yhdessä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Neste on lisäämässä uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteettia 1,5 miljoonaan tonniin vuoden 2023 loppuun mennessä, mikä on enemmän kuin koko Kreikan lentopolttoaineen kysyntä oli ennen koronapandemiaa. Meidän on toimittava nyt – uusiutuva lentopolttoaine on keskeinen ja toimivaksi havaittu ratkaisu, jonka ilmastohyödyt ovat selvät, ja sitä on saatavilla jo nyt”, kommentoi Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön Euroopan johtaja Jonathan Wood.

Neste MY Uusiutuva LentopolttoaineTM valmistetaan 100-prosenttisesti vastuullisesti hankituista, uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, kuten käytetystä paistorasvasta ja eläinrasvajätteestä. Puhtaassa muodossa Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine voi elinkaarensa aikana vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

* Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA)

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun puh. +358 800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

HELLENIC PETROLEUM Group Press Office: Mr. Panagiotis Dimou, PDimou@helpe.gr, puh. +30 210 6302 857

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2021 Nesteen liikevaihto oli 15,1 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

HELLENIC PETROLEUM in brief

Hellenic Petroleum Group of Companies

HELLENIC PETROLEUM is one of the leading energy groups in South East Europe, with activities spanning across the energy value chain and presence in 6 countries. The Group’s main activities include Refining, Supply, and Trading of petroleum and petrochemical products, Fuels Marketing both in Greece and internationally, Renewable Energy Sources, Power Generation & Trading, as well as Supply, Distribution, and Trading of Natural Gas.

The Group is rapidly transforming itself, based on its new strategic business plan for sustainable growth, called ‘Vision 2025’. ‘Vision 2025’ aims to strengthen the Group’s position in the industry, making its activities compatible with the new international environment, enabling substantial growth in new, cleaner forms of energy and, at the same time, multiplying the value creation for its stakeholders. The Group’s strategic goal is to become a provider of low carbon energy solutions and to improve its carbon footprint by 50% until 2030.