21 Helmikuu 2020

Neste ja IKEA pienentävät kotiinkuljetusten hiilijalanjälkeä ‒ IKEA tavoittelee päästöttömiä kuljetuksia vuoteen 2025 mennessä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 21.2.2020 klo 8

Neste ja IKEA Suomi tarjoavat suomalaisille kuluttajille entistä vähäpäästöisempiä kotiinkuljetuksia. Syksystä 2019 alkaen IKEA on ottanut asteittain käyttöön Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineen pääkaupunkiseudun ja Raision alueen kuljetuksiin. Neste MY uusiutuvalla dieselillä ajetaan vuosittain pääkaupunkiseudulla lähes 25 000 kotiinkuljetusta ja Turun seudulla lähes 6 500 kotiinkuljetusta. Neste MY uusiutuvan dieselin avulla yritys voi pienentää omaa hiilijalanjälkeään jopa 90 %* verrattuna fossiiliseen dieseliin elinkaaren aikana laskettuna.

Neste MY uusiutuvan dieselin käyttöönotto on osa IKEA-vastuullisuusstrategiaa, johon kuuluu muun muassa kotiinkuljetusten kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen.

"Haluamme näyttää suuntaa vastuullisuudessa myös logistiikan saralla. Uusiutuvien polttoaineiden lisäksi myös biokaasulla ja sähkökuorma-autoilla toimitettavat kotiinkuljetukset ovat askeleitamme kohti ilmastopositiivisuutta. Myös kuluttajat toivovat ostamiensa tuotteiden kuljetuksilta pienempää hiilijalanjälkeä ja ympäristöystävällisempiä pakkausmateriaaleja ‒ haluamme tarjota tämän palvelun asiakkaillemme”, kertoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.

IKEA pyrkii täysin päästöttömiin kuljetuksiin koko konsernin laajuisesti vuoteen 2025 mennessä. IKEA otti sähköautoilla tehtävät kotiinkuljetukset käyttöön ensimmäisenä Tampereella lokakuussa 2019. Neste MY uusiutuvan dieselin käyttö vie osaltaan yritystä kohti vastuullisuustavoitettaan Suomessa.

Kaikkia ratkaisuja tarvitaan ilmastonmuutoksen torjumiseksi

“Suomen tavoite tulla hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä vaatii toteutuakseen kaikkia ratkaisuja. Tieliikenteen päästöjen vähentäminen on tavoitteen saavuttamisen kannalta keskeistä ja esimerkiksi logistiikkayrityksillä on oman hiilijalanjäljen pienentämisessä tärkeä rooli. Valitsemalla 100 %:sti jätteistä ja tähteistä valmistetun Neste MY uusiutuvan dieselin, IKEA voi välittömästi vähentää omia kasvihuonekaasupäästöjään. Uusiutuvan dieselin käyttö osoittaa IKEA Suomelta edelläkävijyyttä  arvovalinnoissa”, sanoo Neste Suomen yritysmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Neste MY uusiutuva diesel on Nesteen kehittämä suomalainen innovaatio, jota voi tankata jo 53 kevyen liikenteen asemalla ja 19 raskaan kaluston asemalla ympäri Suomea. Valtakunnallisesti jo yksi viidesosa dieselautoilijoista valitsee Neste MY uusiutuvan dieselin, niillä asemilla, joilla sitä on saatavilla. Pääkaupunkiseudun asemilla vaihtoehdon valitsee hieman useampi, lähes 30 % dieseltankkaajista.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja:

Neste MY uusiutuva diesel
Kaikki Neste MY uusiutuvaa dieseliä myyvät asemat Suomessa löydät Neste-äpistä tai osoitteesta: www.neste.fi/asemat

Lisätietoja:

Joni Pihlström, Suomen yritysmyynnistä vastaava johtaja, Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikkö. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Tiina Suvanto, vastuullisuuspäällikkö, IKEA Suomi. Yhteydenotot IKEA Viestintä, p. 040 451 7856 / pr.finland@ikea.com.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com