17 Kesäkuu 2021

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 17.6.2021 klo 9.00

Kuva: LyondellBasellin Wesselingin yksikkö Saksassa

Neste ja LyondellBasell ilmoittivat tänään sopineensa pitkäaikaisesta kaupallisesta yhteistyöstä. Sen nojalla LyondellBasell hankkii Neste RE™ -tuotetta, joka on valmistettu kokonaan uusiutuvista raaka-aineista, kuten jäte- ja tähdeöljyistä ja -rasvoista. LyondellBasell prosessoi Neste RE -syöttöaineen krakkausyksikössään Wesselingissä Saksassa polymeereiksi, jotka myydään CirculenRenew-tuotenimellä.

”Olemme iloisia siitä, että strateginen kumppanuutemme LyondellBasellin kanssa vahvistuu tämän pitkän aikavälin kaupallisen sopimuksen myötä. Neste ja LyondellBasell ovat molemmat innovatiivisia yhtiöitä. Haluamme aktiivisesti ja määrätietoisesti torjua ilmastonmuutosta ja nopeuttaa siirtymistä biopohjaiseen kiertotalouteen. Teimme historiaa yhdessä yhdistämällä voimamme vuonna 2019, jolloin aloimme ensimmäisinä maailmassa tuottaa kaupallisessa mittakaavassa todennetusti biopohjaista polypropeenia ja biopohjaista polyeteeniä uusiutuvista raaka-aineista. Odotan innoissani alan seuraavia virstanpylväitä, jotka voimme saavuttaa yhdessä”, sanoo Mercedes Alonso, Nesteen liiketoimintayksikön johtaja, Renewable Polymers and Chemicals.

”Olemme hyvin iloisia siitä, että yhdessä Nesteen kanssa voimme auttaa asiakkaitamme jälleen eteenpäin entistä vastuullisempien lopputuotteiden valmistamisessa”, sanoo LyondellBasellin Senior Vice President Richard Roudeix, joka vastaa olefiinien ja polyolefiinien Euroopan, Lähi-idän, Afrikan ja Intian markkinoista. ”Yhteistyömme jatkaminen Nesteen kanssa on tärkeä osa monitahoista lähestymistapaamme saavuttaa vastuullisuustavoitteemme. Olemme jo ottaneet merkittäviä askeleita tähän suuntaan alkuvuoden jälkeen muun muassa tuomalla äskettäin markkinoille Circulen-tuoteperheen ja hankkimalla ISCC Plus -sertifioinnin eurooppalaisille polymeerituotantolaitoksillemme.”

Yhdessä Neste ja LyondellBasell edistävät entistä vastuullisempien polymeeri- ja kemikaaliratkaisujen markkinan kehittämistä Euroopassa. Yhtiöt toivovat, että vastuullisuuteen keskittyvät brändit voivat kehittää tuotteita ja tarjontaa, kun niillä on käytössään merkittäviä määriä teollisessa mittakaavassa tuotettuja ja uusiutuviin raaka-aineisiin pohjautuvan syöttöaineen avulla valmistettuja polymeerejä.

Huhtikuussa 2021 LyondellBasell toi markkinoille Circulen-tuoteperheen. LyondellBasellin CirculenRenew-tuotelinjaan kuuluu uusiutuvien syöttöaineiden avulla valmistettuja polymeerejä. Mekaanisesti kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja polymeerejä taas markkinoidaan tuotenimellä CirculenRecover ja edistyneeseen kemialliseen kierrätykseen perustuvia tuotteita CirculenRevive-nimellä.

Lisätietoja:

Neste
Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

LyondellBasell
Jasmin Bisch, tel: +32 471 841 438 / jasmin.bisch@lyondellbasell.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94 % yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi

LyondellBasell lyhyesti

LyondellBasell (NYSE: LYB) is one of the largest plastics, chemicals and refining companies in the world. Driven by its employees around the globe, LyondellBasell produces materials and products that are key to advancing solutions to modern challenges like enhancing food safety through lightweight and flexible packaging, protecting the purity of water supplies through stronger and more versatile pipes, improving the safety, comfort and fuel efficiency of many of the cars and trucks on the road, and ensuring the safe and effective functionality in electronics and appliances. LyondellBasell sells products into more than 100 countries and is the world's largest producer of polypropylene compounds and the largest licensor of polyolefin technologies. In 2021, LyondellBasell was named to FORTUNE Magazine's list of the "World's Most Admired Companies" for the fourth consecutive year. More information about LyondellBasell can be found at www.lyondellbasell.com.

Circulen is a trademark owned or used by the LyondellBasell family of companies