10 Helmikuu 2023

Neste ja Scania pilotoivat digitaalista ratkaisua helpottamaan uusiutuvien polttoaineiden käytön seurantaa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 10.2.2023 klo 10

Kuva: Scania

Neste ja Scania pilotoivat digitaalista ratkaisua, joka mahdollistaa uusiutuvien polttoaineiden käytön seurannan ja todentamisen jopa yksittäisen ajoneuvon osalta. Yhdistämällä Scanian Fleet Management Portal -palvelun ja Nesteen tiedot polttoaineiden käytön päästöistä, Scanian asiakkaille voidaan tarjota tarkkaa ja ajantasaista dataa kasvihuonekaasupäästöjen raportointiin ja vastuullisuudesta viestimiseen. Asiakkaat voivat vertailla Nesteen uusiutuvien polttoaineiden käytön ilmastovaikutuksia suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin ja seurata ilmastotavoitteiden saavuttamista.

Neste ja Scania testaavat digitaalista ratkaisua yhteistyössä logistiikkayritysten HAVI:n ja UFF:n kanssa. Datan avulla selviää, missä tietty raskas ajoneuvo on tankannut, kuinka paljon se on ajanut ja mitkä ovat ajoneuvon käyttämän Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoaineen ilmastovaikutukset verrattuna fossiiliseen polttoaineen käyttöön. Aiemmin on ollut haastavaa todentaa, missä määrin raskaat ajoneuvot käyttävät uusiutuvia polttoaineita, sillä samat ajoneuvot voisivat käyttää myös fossiilisia polttoaineita. Pilottihanke pyrkii ratkaisemaan tämän haasteen. Nesteen ja Scanian yhteisenä tavoitteena on luoda ratkaisu, joka palvelee tulevaisuudessa kaikkia raskaiden ajoneuvojen valmistajia ja kaikentyyppisiä uusiutuvia polttoaineita.

“Ainutlaatuisen yhteistyömme tarkoituksena on testata yhdessä raskaan liikenteen kaluston valmistajan kanssa uusiutuvien polttoaineiden käytön todentamista ja ilmastovaikutusten raportointia. Aikaisemmin päästöihin liittyvä tieto kerättiin manuaalisesti eri lähteistä ja nyt se saadaan järjestelmästä digitaalisesti. Neste on jo aiemmin kehittänyt Neste MY Hiilijalanjälki -palvelun, jonka avulla yrityksen on mahdollista seurata ajantasaisesti liikenne- ja työkonekaluston polttoaineiden päästöjä. Scanian kanssa pilotoidessamme hyödynsimme tätä ratkaisua. Aloitimme yhteistyöhankkeemme Scanian kanssa selvittämällä haasteita, joita kuljetusyritykset kohtaavat tällä hetkellä kehittäessään kalustonsa vastuullisuutta ja vastuullisuusraportointia. Kutsuimme kuljetusalan asiakkaitamme haastatteluihin, jotta Scanian palvelusuunnittelutiimi saisi syvempää ymmärrystä logistiikkayritysten vastuullisuustyön haasteista. Halusimme myös tukea Scanian työtä tieteeseen perustuvien ilmastotavoitteiden* saavuttamisessa ja tämän työn edistymisen raportoinnissa”, kertoo Nesteen vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen.

“Scanian tarkoituksena on edistää siirtymistä kohti vastuullista kuljetusjärjestelmää ja luoda liikkumiseen ratkaisuja, jotka ovat parempia niin liiketoiminnan, yhteiskunnan kuin ilmastonkin näkökulmasta. Olemme varmoja, että tiedon läpinäkyvyys ja tietojen yhdistäminen sekä ekosysteemin kumppanuudet ovat elintärkeitä nopeuttamaan muutosta, jossa energiatehokkuus, sähköistyminen, uusiutuvat polttoaineet sekä älykäs ja turvallinen liikenne ovat osa ratkaisua. Yhteistyömme tavoitteena on mahdollistaa pääsy luotettaviin, tarkkoihin ja automatisoituihin päästölaskelmiin, joita voidaan käyttää sekä päivittäisessä toiminnassa että todentamaan uusiutuvien polttoaineiden luotettavuus ekosysteemissä”, sanoo Jacob Thärnå, Head of Sustainable Transport, Scania.

“HAVI on sitoutunut nollapäästötavoitteeseen vuoteen 2050 mennessä, ja olemme ylpeitä voidessamme työskennellä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa tarjotaksemme entistä vastuullisempia, digitaalisia ja läpinäkyviä toimitusketjuratkaisuja. Eurooppalainen kalustomme käyttää nyt suurelta osin vaihtoehtoisia polttoaineita, kuten sähköä, biokaasua ja uusiutuvaa dieseliä. Olemme iloisia, että Nesteen ja Scanian digitalisointihanke mahdollistaa automaattisen raportoinnin asiakkaidemme kasvihuonekaasupäästöjen vähennyksistä. Laajemmassa mittakaavassa toimitukset, joiden hiilijalanjälki on todistetusti pienempi, voivat myös vahvistaa luottamusta etenemiseen kohti nettonollatavoitetta”, sanoo HAVI Logistics Suomen maajohtaja Miika Muhonen.

“Yhdessä Scanian ja uutta digitaalista ratkaisua pilotoivien asiakkaidemme HAVI:n ja UFF:n kanssa pyrimme osoittamaan, kuinka ilmastodata voi luoda lisäarvoa ja tukea logistiikka-alaa kohti pienempiä päästöjä. Koko toimialan arvoketjun yhteistyö on tärkeää, kun kehitetään uusia ratkaisuja. Tämä pilotti on hyvä esimerkki asiakaslähtöisestä ratkaisusta, joka auttaa koko toimialaa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan”, sanoo Nesteen vastuullisista kumppanuuksista vastaava Heidi Peltonen.

*) SBTi, Science Based Targets initiative

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Lisätietoa Nesteen vastuullisista ratkaisuista yrityksille täältä.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Scania lyhyesti

Scania on maailman johtavia kuljetusratkaisujen tarjoajia. Viemme yhdessä kumppaneidemme ja asiakkaidemme kanssa kuljetustoimintaa kestävämpään suuntaan. Vuonna 2021 toimitimme asiakkaillemme 88,930 kuorma-autoa,  4,436 linja-autoa sekä 11,786 teollisuus- ja merimoottoria. Nettomyynti oli yli 146 mrd, josta palvelumyynnin osuus oli yli 20 prosenttia. Vuonna 1891 perustetulla ja yli 100 maassa toimivalla Scanialla on n. 54 000 työntekijää. Tutkimus- ja tuotekehitystoiminta on pääosin keskitetty Ruotsiin. Tuotanto tapahtuu Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja alueellisissa tuotantokeskuksissa Afrikassa, Aasiassa ja Euraasiassa. Scania kuuluu TRATON SE -konserniin. Lisätietoja tästä

HAVI in brief

HAVI is a global, privately-owned company that connects people with ideas, data with insights, supply with demand, restaurants with deliveries, and ultimately, people with the products they love. Whether we are sourcing, storing or delivering products, we bring unmatched category expertise and unrivalled operational excellence, combined with powerful digital analytics and insights. Founded in 1974, HAVI employs more than 10,000 people and serves customers in more than 100 countries. Visit www.havi.com

UFF lyhyesti

U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF) on yleishyödyllinen säätiö, joka toimii kestävän kehityksen, ilmaston ja globaalikehityksen hyväksi. UFF:n vaatekeräyspalvelu toimii koko Suomen alueella ja kerätyt vaatteet ohjataan sellaisenaan uudelleen käytettäväksi. Säätiön on kumppanina toteuttamassa kymmeniä globaalikehityshankkeita maailman köyhimpiin kuuluvien yhteisöjen keskuudessa. Toiminnanohjausjärjestelmä on ISO-sertifioitu. Lisätietoa täältä.