7 Toukokuu 2020

Neste on ostanut Count Terminal Rotterdamin vahvistaakseen kasvuaan uusiutuvien raaka-aineiden hankinnassa

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 7.5.2020 klo 18.30

Neste, maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin ja uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja, on ostanut Count Terminal Rotterdam B.V:n ja sitä tukevat yritykset kokonaan. Count Terminal Rotterdam kuuluu Peter Goedvolkin First Dutch -sijoitusyhtiön omistamaan alankomaalaiseen Count Companies BV -konserniin. Kauppa saatiin päätökseen ja sopimus allekirjoitettiin 7.5.2020.

”Tämä on Nesteelle yksi tärkeä askel yhtiön kasvustrategian toteuttamisessa. Yritysosto vahvistaa Nesteen maailmanlaajuista uusiutuvien jäte- ja tähderaaka-aineiden hankintaa ja vastaa osaltaan uusiutuvien tuotteiden kasvavaan kysyntään maailmassa. Count Terminal Rotterdam ja Neste Demeter ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä alueella. Yritysosto on looginen jatko onnistuneen yhteistyön syventämiselle ja toiminnan kehittämiselle edelleen, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

Rotterdamin satama-alueella sijaitsevassa Count Terminal Rotterdamissa säilytetään, jalostetaan ja sekoitetaan uusiutuvia jäte- ja tähdepohjaisia raaka-aineita. Count Terminal Rotterdam on ensimmäinen Nesteen omistama terminaali, jonne kootaan uusiutuvia raaka-aineita. Sen avulla Neste pystyy kehittämään raaka-ainelogistiikkaansa tulevaisuuden tarpeisiin. Kauppa parantaa myös Nesteen kilpailukykyä uusiutuvien jätteiden ja tähteiden maailmanlaajuisilla raaka-ainemarkkinoilla.

Neste on toiminut Hollannissa vuodesta 2011 lähtien, jolloin Rotterdamin uusiutuvien tuotteiden jalostamo aloitti tuotantonsa. Nesteen Rotterdamin ja Singaporen jalostamot ovat maailman suurimmat ja kehittyneimmät uusiutuvan dieselin jalostamot. Nesteen Sluiskilin laitos vastaa uusiutuvien raaka-aineiden varastoinnista ja esikäsittelystä, ja Neste Demeter B.V. toimittaa raaka-aineita yhtiön uusiutuvaa dieseliä valmistavaan jalostamoon. Lisäksi Neste avasi viime vuonna Hoofddorpiin Amsterdamin alueelle uuden toimiston, joka toimii muun muassa kasvavan Renewable Aviation -liiketoimintayksikön kansainvälisenä keskuksena.

Viestintäjohtaja (vt.)

Lisätietoja: yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

First Dutch lyhyesti

First Dutch on vaikutussijoittaja, joka keskittyy kehittyviin ja kasvaviin yrityksiin, joiden tavoitteena on tehdä maailmasta älykkäämpi ja vastuullisempi. Päämääränämme on taloudellisen tuoton lisäksi saada aikaan myönteinen ja mitattavissa oleva vaikutus yhteiskuntaan ja ympäristöön. First Dutch keskittyy ilmastonmuutokseen, energiasiirtymään ja terveydenhuoltoon. Tällä hetkellä salkkuumme kuuluu yli 35 yritystä, joissa on yli 2 500 työntekijää. Sidosyritystemme kanssa meillä on laaja kansainvälinen toimistoverkosto. Lisätietoa: firstdutch.com