6 Kesäkuu 2019

Neste sekä New Yorkin ja New Jerseyn liikennevirasto aloittavat yhteistyön vastuullisten liikennepolttoaineiden käyttöönotossa

Neste Oyj, lehdistötiedote 6.6.2019 klo 13.00

Neste, uusiutuvien polttoaineiden johtava tuottaja, sekä New Yorkin ja New Jerseyn liikennevirasto (PANYNJ) ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteisestä vastuullisia polttoaineita koskevasta aloitteestaan.

Osapuolet tekevät yhteistyötä helpottaakseen vastuullisten liikennepolttoaineiden käyttöä viraston tiloissa, kuljetusajoneuvoissa ja laitteissa. Tähän sisältyvät uusiutuvat lentopolttoaineet, uusiutuva diesel, uusiutuva propaani ja muut uusiutuvat polttoaineet.

”PANYNJ hyväksyy ensimmäisenä Yhdysvaltain liikennevirastona Pariisin ilmastosopimuksen. Tällöin se sitoutuu pienentämään hiilijalanjälkeään tukemalla vastuullisten polttoaineiden käyttöä kaikissa toiminnoissaan – erityisesti niissä, joissa sähköistäminen ei ole vielä mahdollista”, kertoo viraston ympäristö- ja energiaohjelmista vastaavan toimiston johtaja Christine Weydig.

”Yksi tämän sitoumuksen tärkeimmistä elementeistä on tehdä läheistä yhteistyötä sellaisten kumppanien kanssa, jotka voivat auttaa meitä kunnianhimoisen vastuullisuusohjelman toteuttamisessa. Olemmekin innoissamme saadessamme tehdä Nesteen kanssa yhteistyötä. Voimme määrittää tapoja kehittää alueellisia markkinoita puhtaammille polttonesteille samalla, kun pyrimme vähentämään viraston päästöjä 80 %:lla vuoteen 2050 mennessä.”

”On hienoa saada kumppaniksi PANYNJ-virasto, sillä se on alueen merkittävä liikennealan toimija. Vuosien mittaan olemme merkittävästi vähentäneet liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä Neste MY uusiutuvalla dieselillä, ja olemme kasvattamassa uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteettiamme vastataksemme kasvavaan kysyntään”, kertoo Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

”Päästöjen vähentäminen liikennesektorilla edellyttää yhteistyötä, yhteisiä tavoitteita ja yhteisiä ponnisteluja. On ilo jakaa asiantuntemustamme vähähiilisistä uusiutuvista polttoaineista ja auttaa PANYNJ-virastoa saavuttamaan kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteensa”, Vanacker jatkaa.

Kaisa Lipponen,

New Yorkin ja New Jerseyn liikennevirasto lyhyesti (PANYNJ)

PANYNJ-virasto suunnittelee, rakentaa, operoi ja ylläpitää New Yorkin/New Jerseyn alueen kaupankäynnille ja kuljetusverkostolle kriittisen tärkeää lentokenttä-, satama-, raide- ja kuljetusinfrastruktuuria. Sen hallinnassa ovat Amerikan vilkkain lentokenttäjärjestelmä, satamat ja terminaalit, PATH-raidejärjestelmä, kuusi tunnelia ja siltaa New Yorkin ja New Jerseyn välillä, Port Authority Bus Terminal -bussiterminaali Manhattanilla sekä World Trade Center.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2018 Nesteen liikevaihto oli 14,9 miljardia euroa. Vuonna 2019 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com