27 Helmikuu 2023

Neste tuo markkinoille uudet vastuullisemmat voiteluaineet – valmistuksessa on hyödynnetty myös uusiutuvia tai uudelleenjalostettuja perusöljyjä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 27.2.2023 klo 10

Neste tuo vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana markkinoille uuden Neste ReNew™ -voiteluainetuoteperheen, jonka valmistuksessa hyödynnetään uusiutuvia tai uudelleenjalostettuja perusöljyjä ja laadukkaita lisäaineita. Ratkaisu tarjoaa Nesteen asiakkaille mahdollisuuden vähentää riippuvuuttaan raakaöljypohjaisista tuotteista ja ottaa myös voiteluaineiden osalta askeleen kohti vastuullisempaa tulevaisuutta.

“Nesteen tavoitteena on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuilla vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaamme pitävät tärkeänä hillitä ilmastonmuutosta käyttämällä uusiutuviin raaka-aineisiin, uusiutuvaan energiaan ja kiertotalouteen pohjautuvia ratkaisuja. Tähän tarjoamme heille monipuolisesti työkaluja. Uusi Neste ReNew -voiteluaineiden tuoteperhe täydentää vastuullisempien ratkaisujemme valikoimaa”, kertoo Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

Neste on lähes neljänkymmenen vuoden ajan tutkinut ja kehittänyt moottoreiden ja hydrauliikan suorituskykyä ja energiatehokkuutta lisääviä voiteluaineita, jotka toimivat vaativissakin olosuhteissa. Nesteen olemassa olevat voiteluaineratkaisut kattavat erilaiset kevyiden ajoneuvojen moottoriöljyt, raskaan kaluston ja maatalouden moottoriöljyt, hydrauliöljyt, teollisuuden voiteluaineet sekä voitelurasvat. Myös uusiutuvia* tai uudelleenjalostettuja perusöljyjä sisältävään uuteen Neste ReNew -tuoteperheeseen kuuluvat laadukkaat moottoriöljyt henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottoreihin sekä hybridikäyttöön sekä traktoreiden yleisöljy ja hydrauliöljyt maatalouteen ja työkoneisiin.

“Voiteluaineilla on rooli hiilijalanjäljen pienentämisessä. Uudet Neste ReNew -voiteluaineet ovat niin sanottu drop-in ratkaisu. Neste ReNew -voiteluaineilla voi korvata useimmat vastaavan suorituskyvyn tuotteet, mikä tekee näiden vastuullisempien vaihtoehtojen käyttöönotosta helppoa. Voiteluainevalinnallaan  asiakkamme voivat ottaa askeleen kohti vastuullisempaa tulevaisuutta ja samalla varmistaa ajoneuvojen ja työkoneiden suorituskyvyn,” Pihlström sanoo.

Nesteen Suomessa tarjoamia vastuullisempia ratkaisuja ovat muun muassa kasvihuonekaasupäästöjä vähentävä Neste MY Uusiutuva Diesel tieliikenteeseen, Neste MY Uusiutuva Polttoöljy työkoneisiin ja Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine lentoliikenteeseen. Uusilla sähkölatausratkaisuillamme, Neste Lataus ja Neste MY Uusiutuva Lataus, palvelemme yritys ja kuluttaja-asiakkaitamme.

*) Uusiutuvista perusöljyistä tuotetuissa tuotteissa uusiutuvaa alkuperää olevaa sisältöä on vähintään 60 % perusöljyjen osalta, ja lopputuotteen sisällöstä uusiutuvaa on lähes 50 %.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi