31 Maaliskuu 2021

Nesteen Porvoon jalostamo valmistautuu suurseisokkiin

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 31.3.2021 klo 8.30

Neste varmistaa Porvoon jalostamon turvallisen ja häiriöttömän toiminnan noin 5 vuoden välein toteutettavilla huoltoseisokeilla. Porvoon jalostamon suurseisokkia suunniteltiin toteutettavaksi keväällä 2020, mutta koronapandemiasta johtuen seisokin toteuttaminen suunnitellussa laajuudessa ei ollut mahdollista. Keväällä 2020 tehtiin ainoastaan kriittiset huoltotyöt.

Perusteellisen suunnittelutyön jälkeen Porvoon jalostamo valmistautuu toteuttamaan huhtikuussa alkavan suurseisokin, joka kestää arviolta 12 viikkoa. Jalostamon prosessiyksiköiden pysäytykset alkavat vaiheittain maanantaina 5.4.2021. Huoltotöiden jälkeen jalostamon arvioidaan olevan käynnissä normaalisti kesäkuun loppuun mennessä.

Suurseisokissa tehdään jalostamon määräaikaishuoltoon kuuluvia lakisääteisiä, jalostamon toiminnalle välttämättömiä tarkastuksia, huoltotöitä ja laitteistojen perusparannuksia. Porvoon jalostamon suurseisokin kokonaisinvestointi on noin 330 miljoonaa euroa.

“Suurseisokki on merkittävä investointi Porvoon jalostamon turvallisuuteen, käytettävyyteen ja kilpailukykyyn seuraavan käyntijakson ajaksi. Tulevan seisokin yhteydessä toteutamme useita jalostamon kehittämiseen liittyviä investointihankkeita, muun muassa mittavia laite-, automaatio- ja sähköistysuusintoja”, sanoo Marko Pekkola, Nesteen Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja.

Pandemiatilanteen hallitsemiseksi suurseisokin toteutukseen on laadittu yksityiskohtainen terveysturvallisuussuunnitelma, jossa määritellään laajamittaiset koronavarautumisen toimenpiteet. Niitä ovat muun muassa kasvomaskien käyttöpakko, turvavälien noudattaminen ja tarkka käsihygienia seisokkityömaalla, negatiivinen testitulos ennen työmaalle saapumista sekä säännöllinen koronatestaus ja ohjeiden noudattamisen tehokas valvonta koko seisokin ajan.

“Olemme sitoutuneet järjestämään turvalliset työolot Porvoon jalostamon suurseisokin aikana. Varmistamme kaikissa seisokkiin liittyvissä töissä työntekijöiden, palvelutoimittajien ja kumppaneiden terveyden ja hyvinvoinnin – erityisesti poikkeuksellisen koronapandemian aikana. Teemme tiivistä ja hyvää yhteistyötä eri viranomaisten kanssa ja seuraamme Suomen valtiotason ja alueellisia ohjeistuksia ja vaatimuksia tarkasti”, kertoo Hannele Jakosuo-Jansson, Nesteen henkilöstö-, turvallisuus- ja hankintajohtaja.

Suurseisokki ei vaikuta Nesteen asiakkaille toimitettavien tuotteiden jakeluun. Nesteen Kilpilahden satama ja jakeluterminaali toimivat normaalisti suurseisokin aikana.

Kutsu medialle

Neste järjestää tänään keskiviikkona 31.3.2021 klo 10.00 Porvoon jalostamon suurseisokkia käsittelevän online-mediatilaisuuden. Suomenkieliseen mediatilaisuuteen voi osallistua puhelimella tai verkkoyhteyden kautta. Pyydämme verkkotilaisuuteen osallistuvia toimittajia ilmoittautumaan etukäteen Nesteen viestintään osallistumisohjeiden saamiseksi.

Median ilmoittautumiset: media@neste.com tai puh. 050 458 5076 (Nesteen mediapuhelin).

Kuvia median käyttöön

Lisätietoja: Jori Sahlsten, tuotantojohtaja, Öljytuotteet. Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00)

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen vastaiseen kamppailuun ja kiertotalouden vauhdittamiseen. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Olemme teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana ja olemme sitoutuneet hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2035 mennessä. Aiomme myös prosessoida uusiutuvia ja kierrätysraaka-aineita kuten jätemuoveja öljynjalostuksen raaka-aineina. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2020 Nesteen liikevaihto oli 11,8 miljardia euroa, ja 94% yrityksen vertailukelpoisesta liikevoitosta tuli uusiutuvista tuotteista. Lue lisää: neste.fi