1 Kesäkuu 2023

Suomen suurin festivaalijärjestäjä Nelonen Media Live pienentää Suomessa järjestettävien kesäfestivaalien päästöjä Nesteen uusiutuvilla polttoaineilla

Neste Oyj, Uutinen, 1.6.2023

Kuva: NML, Petri Saarelainen

Sanoma-konserniin kuuluva Nelonen Media Live (NML), Suomen suurin festivaalijärjestäjä, ottaa ensimmäistä kertaa kesäfestivaaleillaan käyttöön Nesteen uusiutuvat polttoaineratkaisut. NML:n kesän 2023 aikana ympäri Suomen järjestämissä 13:ssa kesäfestivaalitapahtumassa henkilöstön vuokra-ajoneuvoissa käytetään Neste MY Uusiutuva Diesel™ -polttoainetta ja tapahtumapaikan energianlähteenä dieselgeneraattoreihin sopivaa Neste MY Uusiutuva Polttoöljy™ -tuotetta, jotka pienentävät käyttökohteensa kasvihuonekaasupäästöjä keskimäärin 90 %* polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen polttoaineeseen verrattuna. Neste MY Hiilijalanjälki -palvelun avulla seurataan tapahtumien polttoaineiden kulutusta, kasvihuonekaasupäästöjä ja raportoidaan saavutetut päästövähennykset. Ratkaisut tukevat NML:ää sen työssä kohti vastuullisuustavoitteitaan osana Sanoma-konsernin tavoitetta olla hiilineutraali kaikissa toiminnoissaan ja koko arvoketjunsa osalta vuoteen 2030 mennessä.

“Nelonen Media Live tuottaa ja järjestää vuosittain yhteensä yli 20 festivaalia, konserttia ja risteilyä ympäri Suomen, joista tunnetuimpia ovat muun muassa Tammerfest, Suomipop Festivaalit ja myös kansainvälisten festarikävijöiden tuntema Rockfest. Pelkästään tulevan kesän tapahtumiimme osallistuu lähes 300 000 kävijää. Haluamme näyttää alallamme edelläkävijyyttä vastuullisuudessa. Tavoitteenamme on minimoida ympäristöjalanjälkemme, jossa otamme huomioon asiakkaat, henkilöstön, artistit ja sidosryhmät. Hiilineutraalius on keskeinen osa Paremman huomisen tapahtumia -lupaustamme, ja Nesteen uusiutuvat polttoaineratkaisut auttavat meitä matkallamme kohti Sanoma-konsernin yhteistä hiilineutraaliustavoitetta”, sanoo Nelonen Media Liven tapahtumajohtaja Krista Heinonen.

“Tapahtumien järjestäminen vaatii runsaasti energiaa ja muun muassa dieselgeneraattorit ja tuotannossa käytettävien ajoneuvojen polttoaineet ovat merkittäviä päästölähteitä. Nesteen uusiutuvat polttoaineet ovat ratkaisu, jolla autamme asiakastamme pienentämään kasvihuonekaasupäästöjä. Nesteen uusiutuvia polttoaineita käytettäessä myös energiantuotannon lähipäästöt ovat fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna pienemmät. Suomen markkinalle 100 % jätteistä ja tähteistä valmistetuilla Neste MY Uusiutuvalla Polttoöljyllä ja Neste MY Uusiutuvalla Dieselillä on rooli vastuullisten tapahtumien ja hyvän tapahtumakokemuksen tuottamisessa, kun kuluttajien kiinnostus ja vaatimukset vastuullisten ratkaisujen käyttöön edelleen kasvavat”, toteaa Nesteen Suomen yritysasiakasmyynnistä vastaava johtaja Joni Pihlström.

*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin II (2018/2001/EU) mukaisia.

Lisätietoja: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Jalostamme jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi. Olemme maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottaja ja kehitämme muovijätteen kemiallista kierrätystä muovijäteongelman torjumiseksi. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuillamme vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteenamme on tehdä Porvoon öljyjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Aiomme aloittaa uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineiden, kuten nesteytetyn jätemuovin, prosessoinnin öljynjalostuksen raaka-aineina. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä, ja aiomme vähentää myymiemme tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Olemme myös asettaneet korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjullemme. Meidät on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2022 Nesteen liikevaihto oli 25,7 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Nelonen Media Live

Nelonen Media Live on yksi Suomen suurimmista festivaali- ja tapahtumajärjestäjistä.Tuotamme vuosittain yhteensä yli 20 festivaalia, konserttia ja risteilyä ympäri Suomen. Nelonen Media Liven tuottamia festivaaleja ovat mm. Rockfest, Himos Juhannus, Iskelmä Festivaalit Himoksella ja Porissa, Suomipop Festivaalit Jyväskylässä ja Oulussa sekä Kuopiorock -festivaali. Nelonen Media Live on osa Sanoma-konsernia.