12 Helmikuu 2020

Nesteen ja Mantsisen Zero Exclusion -kampanjan taulut löysivät uudet kodit – yrityksillä ja ihmisillä on omat syynsä tehdä hyvää

Neste Oyj, Uutinen, 12.2.2020 klo 09

Neste ja Mantsinen-konserni yhdistivät vuoden 2019 lopussa voimansa ja tarttuivat vaikeaan yhteiskunnalliseen haasteeseen, nuorten syrjäytymiseen, käynnistämällä Zero Exclusion -kampanjan. Kampanjassa kolme nuorta taiteilijaa maalasivat 42 taideteosta käyttäen työvälineenä 300 tonnia painavaa satamanosturia ja sitä varten suunniteltuja pensseleitä. Taulut myytiin Zero Exclusion -sivustolla yrityksille ja yksityishenkilöille. Kampanjan tavoitteena oli kerätä 50 000 euroa suomalaiselle Hope ry -hyväntekeväisyysjärjestölle. Tavoite ylitettiin viikossa.

”Yritysten yhteistyö tässä tärkeässä asiassa on ollut hienoa. Halusimme auttaa nuoria konkreettisesti, ja oli jännittävää nähdä, millaiseen lopputulokseen pääsemme yhteistyökumppaniemme kanssa. Tauluja ostaneista yrityksistä ja yksityishenkilöistä kävi ilmi, että kaikilla oli omat syynsä tukea asiaa ja nuoria taiteilijoita. Yksi oli pitkään tehnyt hyväntekeväisyyttä, toiset näkivät sen tapana toteuttaa yhtiön arvoja tai houkutella nousevia kykyjä. Erityisen ihanaa oli myös kuulla myötätunnosta ja muista henkilökohtaisista syistä osallistua kampanjaan”, kertoo vastuullisia kumppanuuksia Nesteellä vetävä Heidi Peltonen.

Hyvän tekemisen perinne

Kampanjaan osallistui yrityksiä muun muassa siksi, että se sopi yrityksen perinteeseen ja kulttuuriin tehdä hyvää. Esimerkiksi muuttoihin erikoistunut Niemi Palvelut hankki Zero Exclusion -taulun yrityksensä pääkonttorille. Liiketoimintajohtaja Juha Niemi kertoo, että kampanja osui Niemen kannalta tärkeälle sektorille.

”Syrjäytyminen on iso ongelma Suomessa. Olemme mielellämme mukana, jos voimme auttaa syrjäytymisuhan alla olevia nuoria ja lapsia. Yrityksemme sosiaalisen vastuun historia ulottuu vuosikymmenten päähän. Jos on mahdollisuus osallistua vastuullisuustekoihin, miksi niin ei tehtäisi”, Juha Niemi sanoo.

Yhtiön arvojen toteuttaminen

Myös Danske Bank osallistui Zero Exclusion -kampanjaan hankkimalla yhden tauluista. Danskelle Zero Exclusion merkitsee jatkumoa finanssikonsernin omalle vastuullisuusohjelmalle, joka tunnetaan nimellä Taloudellinen mielenrauha.

”Zero Exclusion osui suoraan Dansken arvoihin. Suomi on melko tasa-arvoinen maa ja sosiaalisen nousun mahdollisuuksia on maailman mittakaavassa paljon. Hyvistä lähtökohdista huolimatta täälläkin huono-osaisuudella on tapana periytyä”, Danske Bankin Itä-Suomen finanssikeskuksen johtaja Toni Vainikainen sanoo.

Vainikainen näkee Danskelle hankitussa teoksessa voimaannuttavaa symboliikkaa. ”Hankkimamme taulun nimi on Rise. Lämpimissä ja positiivisissa väreissä maalattu taulu viestii sitä, että myös huonoista lähtökohdista voi nousta tekemään jotain suurta.”

Toni Vainikainen kertoo, että Zero Exclusion -taulu tullaan todennäköisesti lahjoittamaan jollekin lasten ja nuorten parissa toimivalle järjestölle tai koululle. ”Näin voimme kertoa tätä hyvää tarinaa vielä eteenpäin.”

Yhteiskuntavastuu on kanava ottaa osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja houkutella nousevia kykyjä

Suomalainen IT-talo Vincit hankki yhden Zero Exclusion -tauluista värittämään yrityksen toimistoa  Helsingissä. Vincitin markkinoinnista ja brändistä vastaava Mikko Bäckström katsoo, että vastuullisuushankkeet ovat hyvä kanava yrityksille ottaa osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja uskoo niihin osallistumisen voivan olla jopa kilpailuetu. Etenkin IT-alalla käydään kovaa kilpailua nousevista kyvyistä.

”Uusi sukupolvi tulee vauhdilla työmarkkinoille. Tämä sukupolvi arvostaa sellaisia työnantajia, jotka ovat niin sanotusti hyvien puolella.”

Taide kuvastaa itselle tärkeitä asioita

Neste osti yhden taulun, jossa oli Neste MY isoalkaaniin pohjautuvaa pinnoitetta, jonka Teknos kehitti projektia varten. Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker osti myös yhden taulun omaan toimistoonsa.

”Yritykset johtavat esimerkillä, ja niillä on valtava rooli yhteiskunnassa. Halusin kuitenkin myös tehdä enemmän itse, edistää tätä asiaa ja välittää viestin, että tuen näitä lahjakkaita nuoria ja uskon heihin. Yksi kuva voi kertoa miljoonia tarinoita, paljon enemmän kuin sanat. Taiteilijoiden tarinat olivatkin minusta ihmeellisiä – aitoja, intohimoisia sekä elämän- ja toivontäyteisiä. Tauluissa ei ole kyse vain omistamisesta, vaan ne kuvastavat itselle tärkeitä asioita”, Peter Vanacker toteaa.

Lisätietoa kampanjasta täältä.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com