
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30
Produktnummer 187900, 187907, 187911, 187920
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Paketstorlekar
- Bulk / kg
- Plastic container 1000 l
- Drum 200 l
- 20 l canister
- Utmärkt kallstartsprestanda
- Förbättrad bränsleekonomi
- Långt dräneringsintervall
- Lågt utsläpp
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 är speciellt utvecklad för de senaste tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E6 eller E9. Den är designad för användning i de senaste EURO 5 och EURO 6 lågemissionsdieselmotorerna med långa tömningsintervall. Noggrant utvalda råvaror gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ LSA 5W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E6, E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN bensinmotorspecifikation. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 mycket universell i olika applikationer.
Som en motorolja med låg SAPS kommer den (sulfataska, fosfor och svavel) att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motorns effektivitet.
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 basolja av högsta kvalitet och dispersiva, detergent- och antioxidativa tillsatser i toppklass saktar ner motoroljans oxidation och åldrande avsevärt och gör att den kan användas under långa dräneringsintervall.
Låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger utmärkta fördelar med bränsleekonomin. Den har mycket goda antislitageegenskaper som uppnås genom att använda högkvalitativa antislitagemedel, som bildar en skyddande film på motorytor och skyddar motorn från slitage under alla dräneringsintervall.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer. Den har mycket bra lågtemperaturprestanda, förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera bildningen av avlagringar, bibehålla kolvens renhet och håller motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.
Högt TBN neutraliserar effektivt syror och förhindrar korrosion. Förbättrat förebyggande av slam- och lackbildning och sottillväxt minskar viskositetsökningen och förhindrar att oljan tjocknar och filtret sätts igen. Motorns totala renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.

Neste Turbo+ LSA S4 5W-30
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Deutz DQC IV-18 LA DTFR 15C100 DTFR 15C110 DTFR 15C120 Mack EO-S-4.5 MAN M 3677 (in progress) MAN M 3775 (in progress) Renault VI RLD-3 Scania LDF-4 Volvo VDS-4.5Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 är speciellt utvecklad för de senaste tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E6 eller E9. Den är designad för användning i de senaste EURO 5 och EURO 6 lågemissionsdieselmotorerna med långa tömningsintervall. Noggrant utvalda råvaror gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ LSA 5W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E6, E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN bensinmotorspecifikation. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 mycket universell i olika applikationer.
Som en motorolja med låg SAPS kommer den (sulfataska, fosfor och svavel) att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motorns effektivitet.
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 basolja av högsta kvalitet och dispersiva, detergent- och antioxidativa tillsatser i toppklass saktar ner motoroljans oxidation och åldrande avsevärt och gör att den kan användas under långa dräneringsintervall.
Låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger utmärkta fördelar med bränsleekonomin. Den har mycket goda antislitageegenskaper som uppnås genom att använda högkvalitativa antislitagemedel, som bildar en skyddande film på motorytor och skyddar motorn från slitage under alla dräneringsintervall.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer. Den har mycket bra lågtemperaturprestanda, förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera bildningen av avlagringar, bibehålla kolvens renhet och håller motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.
Högt TBN neutraliserar effektivt syror och förhindrar korrosion. Förbättrat förebyggande av slam- och lackbildning och sottillväxt minskar viskositetsökningen och förhindrar att oljan tjocknar och filtret sätts igen. Motorns totala renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.
Applikationer
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 är speciellt lämplig för den senaste tunga utrustningen där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Den kan även användas i äldre utrustning där kraven är baserade på ACEA E7-specifikationen. Den är lämplig för många personbilsmotorer som kräver motorolja av typen API SN. Speciellt lämplig för de senaste tunga fordonen från Mercedes-Benz, MAN, Scania och Volvo som kräver låg SAPS-olja. Den är lämplig för Iveco- och DAF-motorer som kräver låg SAPS-olja med förlängt dräneringsintervall. Tack vare sin omfattande prestanda är den även lämplig för ett brett utbud av andra fordon och industrimotorer. Kontrollera din utrustnings lämplighet enligt prestandakrav och godkännanden i detta produktdatablad. Passar EURO 1, 2, 3, 4, 5 och 6 motorer. Kontrollera din bils manual för kompatibilitet. NOTERA! Vid användning av API CK-4-olja med högre än 15 ppm svavelbränsle, kontakta motortillverkaren för serviceintervall. API CK-4-oljor är utvecklade för användning i alla applikationer med dieselbränslen med en svavelhalt på upp till 500 ppm. Högsvavligt bränsle kan dock påverka avgasefterbehandlingssystemets hållbarhet eller oljeavtappningsintervall.
Typiska egenskaper
Densitet 15 °C | 856 | kg/m³ | ASTM D4052 |
Viskositet vid 40 °C | 70 | cSt | ASTM D445 |
Viskositet vid 100 °C | 11,6 | cSt | ASTM D445 |
Viskositetsindex | 161 | ASTM D2270 | |
Flampunkt (COC) | 220 | °C | ASTM D92 |
Hällpunkt | −42 | °C | ASTM D5949 |
Viskositet (CCS) @ -30 °C | 5590 | cP | ASTM D5293 |
HTHS-viskositet vid 150 °C | 3,5 | cP | ASTM D4683 |
Noack Volatilitet | 11,4 | % | ASTM D5800 |
Basnummer (TBN) | 9,8 | mg KOH/g | ASTM D2896 |
Syratal (TAN) | 1,3 | mg KOH/g | ASTM D664 |