
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30
Produktnummer 187900, 187907, 187911, 187920
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Paketstorlekar
- Bulk / kg
- Plastic container 1000 l
- Drum 200 l
- 20 l canister
- Utmärkt kallstartsprestanda
- Förbättrade bränsleekonomiska fördelar
- Långt dräneringsintervall
- Låga utsläpp
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 är speciellt utvecklad för de nyaste tunga dieselmotorerna som uppfyller kraven enligt den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E6 eller E9. Den är avsedd för användning i de senaste EURO 5- och EURO 6-lågutsläppsdieselmotorerna med långa bytesintervall. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ LSA 5W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E6, E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN-specifikationen för bensinmotorer. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 mycket universell i olika applikationer.
Som en motorolja med låg SAPS (sulfaterad aska, fosfor och svavel) kommer den att upprätthålla hållbarheten hos utsläppskontrollsystem där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Den förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motorns effektivitet.
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 basolja av högsta kvalitet och förstklassiga dispergerande, rengörande och antioxidanta tillsatser saktar ner motoroljans oxidation och åldring avsevärt och gör att den kan användas för långa bytesintervall.
Låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger utmärkta bränsleekonomiska fördelar. Den har mycket goda slitageskyddande egenskaper som uppnås genom att använda högkvalitativa slitageskyddande medel, vilka bildar en skyddande film på motorns ytor och skyddar motorn från slitage under alla bytesintervall.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer. Den har mycket god lågtemperaturprestanda, förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperatur. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Den bibehåller också den använda oljans pumpbarhet vid låga temperaturer.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera bildandet av avlagringar, bibehålla kolvens renhet och hålla motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.
Högt TBN neutraliserar effektivt syror och förhindrar korrosion. Förbättrat förebyggande av slam- och lackbildning samt sottillväxt minskar viskositetsökning och förhindrar oljeförtjockning och filterstopp. Motorns övergripande renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.

Neste Turbo+ LSA S4 5W-30
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Deutz DQC IV-18 LA DTFR 15C100 DTFR 15C110 DTFR 15C120 Mack EO-S-4.5 MAN M 3677 (in progress) MAN M 3775 (in progress) Renault VI RLD-3 Scania LDF-4 Volvo VDS-4.5Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 är speciellt utvecklad för de nyaste tunga dieselmotorerna som uppfyller kraven enligt den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E6 eller E9. Den är avsedd för användning i de senaste EURO 5- och EURO 6-lågutsläppsdieselmotorerna med långa bytesintervall. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ LSA 5W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E6, E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN-specifikationen för bensinmotorer. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 mycket universell i olika applikationer.
Som en motorolja med låg SAPS (sulfaterad aska, fosfor och svavel) kommer den att upprätthålla hållbarheten hos utsläppskontrollsystem där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Den förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motorns effektivitet.
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 basolja av högsta kvalitet och förstklassiga dispergerande, rengörande och antioxidanta tillsatser saktar ner motoroljans oxidation och åldring avsevärt och gör att den kan användas för långa bytesintervall.
Låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger utmärkta bränsleekonomiska fördelar. Den har mycket goda slitageskyddande egenskaper som uppnås genom att använda högkvalitativa slitageskyddande medel, vilka bildar en skyddande film på motorns ytor och skyddar motorn från slitage under alla bytesintervall.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer. Den har mycket god lågtemperaturprestanda, förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperatur. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Den bibehåller också den använda oljans pumpbarhet vid låga temperaturer.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera bildandet av avlagringar, bibehålla kolvens renhet och hålla motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.
Högt TBN neutraliserar effektivt syror och förhindrar korrosion. Förbättrat förebyggande av slam- och lackbildning samt sottillväxt minskar viskositetsökning och förhindrar oljeförtjockning och filterstopp. Motorns övergripande renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.
Applikationer
Neste Turbo+ LSA S4 5W-30 är särskilt lämplig för den nyaste tunga utrustningen där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Den kan även användas i äldre utrustning där kraven är baserade på ACEA E7-specifikationen. Den är lämplig för många personbilsmotorer som kräver motorolja av API SN-typ. Särskilt lämplig för de senaste tunga fordonen från Mercedes-Benz, MAN, Scania och Volvo som kräver Low SAPS-olja. Den är lämplig för Iveco- och DAF-motorer som kräver Low SAPS-olja med förlängda bytesintervall. Tack vare sin omfattande prestanda är den även lämplig för ett brett utbud av andra fordon och industrimotorer. Kontrollera din utrustnings lämplighet enligt prestandakraven och godkännandena i detta produktdatablad. Passar EURO 1, 2, 3, 4, 5 och 6-motorer. Kontrollera din bils instruktionsbok för kompatibilitet. OBS! Vid användning av API CK-4-olja med högre än 15 ppm svavelhalt i bränsle, kontakta motortillverkaren för serviceintervall. API CK-4-oljor är utvecklade för användning i alla tillämpningar med dieselbränslen med svavelhalt upp till 500 ppm. Högsvavligt bränsle kan dock påverka avgasefterbehandlingssystemets hållbarhet eller oljebytesintervallen.
Typiska egenskaper
| Densitet 15 °C | 856 | kg/m³ | ASTM D4052 |
| Viskositet vid 40 °C | 70 | cSt | ASTM D445 |
| Viskositet vid 100 °C | 11,6 | cSt | ASTM D445 |
| Viskositetsindex | 161 | ASTM D2270 | |
| Flampunkt (COC) | 220 | °C | ASTM D92 |
| Hällpunkt | −42 | °C | ASTM D5949 |
| Viskositet (CCS) @ -30 °C | 5590 | cP | ASTM D5293 |
| HTHS-viskositet vid 150 °C | 3,5 | cP | ASTM D4683 |
| Noack-volatilitet | 11,4 | % | ASTM D5800 |
| Basnummer (TBN) | 9,8 | mg KOH/g | ASTM D2896 |
| Syratal (TAN) | 1,3 | mg KOH/g | ASTM D664 |