
Neste Turbo+ NEX 10W-30
Produktnummer 187200, 187211, 187220
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Paketstorlekar
- Bulk / kg
- Drum 200 l
- 20 l canister
- Bra kallstartsprestanda
- Fördelar med bränsleekonomi
- Långt dräneringsintervall
- Utmärkt motorrenhet
Neste Turbo+ NEX 10W-30 är speciellt utvecklad för de moderna tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den innehåller inga traditionella mineralbasoljor och är tillverkad av basoljor i grupp III av högsta kvalitet. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer.
Neste Turbo+ NEX 10W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E9. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer.
Som en Mid SAPS-motorolja (sulfaterad aska, fosfor och svavel) är den särskilt effektiv för att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper effektivt till att bibehålla motorns effektivitet.
Högkvalitativ basolja i Neste Turbo+ NEX 10W-30 har mindre potential att lämna rester, vilket ger bättre motorrenhet samt minskar effektivt fordonsutsläpp, vilket är obligatoriskt för ny utsläppslagstiftning.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper dessutom till att hålla motorn ren genom att kontrollera bildningen av avlagringar och bibehålla kolvens renhet. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.
Effektiv TBN-leverans neutraliserar syror och i kombination med högkvalitativ basolja förhindrar den korrosionsbildning och hjälper till att öka dräneringsintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning, förhindrar sottillväxt och oljeförtjockning.
Relativt låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger mycket goda fördelar för bränsleekonomin. Använda högkvalitativa antislitagemedel bildar skyddande filmer på motorytor och skyddar effektivt motorn från slitage.
Bra lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.

Neste Turbo+ NEX 10W-30
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Deutz DQC III-18 LA Mack EOS-4.5 Renault VI RLD-3 Volvo VDS-4.5Neste Turbo+ NEX 10W-30 är speciellt utvecklad för de moderna tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den innehåller inga traditionella mineralbasoljor och är tillverkad av basoljor i grupp III av högsta kvalitet. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer.
Neste Turbo+ NEX 10W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E9. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer.
Som en Mid SAPS-motorolja (sulfaterad aska, fosfor och svavel) är den särskilt effektiv för att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper effektivt till att bibehålla motorns effektivitet.
Högkvalitativ basolja i Neste Turbo+ NEX 10W-30 har mindre potential att lämna rester, vilket ger bättre motorrenhet samt minskar effektivt fordonsutsläpp, vilket är obligatoriskt för ny utsläppslagstiftning.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper dessutom till att hålla motorn ren genom att kontrollera bildningen av avlagringar och bibehålla kolvens renhet. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.
Effektiv TBN-leverans neutraliserar syror och i kombination med högkvalitativ basolja förhindrar den korrosionsbildning och hjälper till att öka dräneringsintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning, förhindrar sottillväxt och oljeförtjockning.
Relativt låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger mycket goda fördelar för bränsleekonomin. Använda högkvalitativa antislitagemedel bildar skyddande filmer på motorytor och skyddar effektivt motorn från slitage.
Bra lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.
Applikationer
Neste Turbo+ NEX 10W-30 är speciellt lämplig för de senaste tunga dieselmotorerna utrustade med efterbehandlingssystem (DPF, EGR, SCR). Även lämplig för äldre kraftiga dieselmotorer. Den passar perfekt för nya och äldre Volvo-lastbilar, den är helt bakåtkompatibel hela vägen till VDS-2. Den är även lämplig för DAF-lastbilar. Kontrollera din utrustnings lämplighet enligt prestandakrav och godkännanden i detta produktdatablad. Kontrollera din bils manual för kompatibilitet. NOTERA! Vid användning av API CK-4-olja med högre än 15 ppm svavelbränsle, kontakta motortillverkaren för serviceintervall. API CK-4-oljor är utvecklade för användning i alla applikationer med dieselbränslen med en svavelhalt på upp till 500 ppm. Högsvavligt bränsle kan dock påverka avgasefterbehandlingssystemets hållbarhet eller oljeavtappningsintervall.
Typiska egenskaper
Densitet 15 °C | 867 | kg/m³ | ASTM D4052 |
Viskositet vid 40 °C | 82 | cSt | ASTM D445 |
Viskositet vid 100 °C | 12 | cSt | ASTM D445 |
Viskositetsindex | 140 | ASTM D2270 | |
Flampunkt (COC) | 240 | °C | ASTM D92 |
Hällpunkt | −42 | °C | ASTM D5949 |
Viskositet (CCS) @ -25 °C | 6270 | cP | ASTM D5293 |
HTHS-viskositet vid 150 °C | 3,5 | cP | ASTM D4683 |
Noack Volatilitet | 8,7 | % | ASTM D5800 |
Basnummer (TBN) | 8,6 | mg KOH/g | ASTM D2896 |
Sulfaterad ask | 1,01 | % (w/w) | ASTM D874 |
Syratal (TAN) | 2,7 | mg KOH/g | ASTM D664 |