Siirry sisältöön
Neste
Neste Turbo+ NEX 10W-30

Neste Turbo+ NEX 10W-30

Produktnummer 187200, 187211, 187220

Helsyntetisk dieselmotorolja

Prestanda

ACEA E11, E9
API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4
Caterpillar ECF-3, ECF-2, ECF-1a
Cummins CES 20086, CES 20081
Detroit Diesel DFS 93K222
DTFR 15C100 (MB-228.31)
JASO DH-2
MAN M 3775, M 3575
MTU Type 2.1
NSN 9150-58-001-9734
Renault VI RLD-2, RLD
Volvo VDS-4, VDS-3, VDS-2

Godkännanden

Deutz DQC III-18 LA
Mack EOS-4.5
Renault VI RLD-3
Volvo VDS-4.5

Paketstorlekar

  • Bulk / kg
  • Drum 200 l
  • 20 l canister
  • Bra kallstartsprestanda
  • Fördelar med bränsleekonomi
  • Långt dräneringsintervall
  • Utmärkt motorrenhet

Neste Turbo+ NEX 10W-30 är speciellt utvecklad för de moderna tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den innehåller inga traditionella mineralbasoljor och är tillverkad av basoljor i grupp III av högsta kvalitet. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer.

Neste Turbo+ NEX 10W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E9. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer.

Som en Mid SAPS-motorolja (sulfaterad aska, fosfor och svavel) är den särskilt effektiv för att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper effektivt till att bibehålla motorns effektivitet.

Högkvalitativ basolja i Neste Turbo+ NEX 10W-30 har mindre potential att lämna rester, vilket ger bättre motorrenhet samt minskar effektivt fordonsutsläpp, vilket är obligatoriskt för ny utsläppslagstiftning.

Tillsatser av högsta kvalitet hjälper dessutom till att hålla motorn ren genom att kontrollera bildningen av avlagringar och bibehålla kolvens renhet. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.

Effektiv TBN-leverans neutraliserar syror och i kombination med högkvalitativ basolja förhindrar den korrosionsbildning och hjälper till att öka dräneringsintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning, förhindrar sottillväxt och oljeförtjockning.

Relativt låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger mycket goda fördelar för bränsleekonomin. Använda högkvalitativa antislitagemedel bildar skyddande filmer på motorytor och skyddar effektivt motorn från slitage.

Bra lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.

Neste Turbo+ NEX 10W-30

Neste Turbo+ NEX 10W-30

Helsyntetisk dieselmotorolja

Bra kallstartsprestanda
Fördelar med bränsleekonomi
Långt dräneringsintervall
Utmärkt motorrenhet
https://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/1LNssFrMwwBBzFSgbrTmhV/2fc12aa2b23fe9f804101f150cc0dd48/car.svghttps://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/s1KgSm91Otw8mgLhE6IiP/d7b07dd837527335e94fc72f0daea2b5/van.svghttps://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/3sModyVk5Fr9g3mfolS7jG/2b339fee06aa68b4674eb81428617d4a/truck.svghttps://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/2MRMDFmUUoIdbkzMTBP6Tj/c4634e390909935aa5e082059a605168/bus.svghttps://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/5JePM8eqFbX8JsAWZNmPdx/fe28b3e23ec5c823eb39d90e76fdd144/digger.svghttps://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/60JiLYIEJJhFDhmYgxlN95/6378571bc3de3e9e537cc4f9b4aea9b1/front_loader.svghttps://images.ctfassets.net/hi3kpktodvxx/2yLkppKES8oEIVkN7NR0DV/7e052d31244eb6d0b5c8a63eb95e49d1/tractor.svg

Prestanda

API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, ACEA E11, E9, JASO DH-2, Caterpillar ECF-3, ECF-2, ECF-1a, Cummins CES 20086, CES 20081, Detroit Diesel DFS 93K222, DTFR 15C100 (MB-228.31), MAN M 3775, M 3575, MTU Type 2.1, Renault VI RLD-2, RLD, Volvo VDS-4, VDS-3, VDS-2, NSN 9150-58-001-9734

Godkännanden

Deutz DQC III-18 LA Mack EOS-4.5 Renault VI RLD-3 Volvo VDS-4.5

Neste Turbo+ NEX 10W-30 är speciellt utvecklad för de moderna tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den innehåller inga traditionella mineralbasoljor och är tillverkad av basoljor i grupp III av högsta kvalitet. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer.

Neste Turbo+ NEX 10W-30 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 och ACEA E9. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer.

Som en Mid SAPS-motorolja (sulfaterad aska, fosfor och svavel) är den särskilt effektiv för att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper effektivt till att bibehålla motorns effektivitet.

Högkvalitativ basolja i Neste Turbo+ NEX 10W-30 har mindre potential att lämna rester, vilket ger bättre motorrenhet samt minskar effektivt fordonsutsläpp, vilket är obligatoriskt för ny utsläppslagstiftning.

Tillsatser av högsta kvalitet hjälper dessutom till att hålla motorn ren genom att kontrollera bildningen av avlagringar och bibehålla kolvens renhet. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda.

Effektiv TBN-leverans neutraliserar syror och i kombination med högkvalitativ basolja förhindrar den korrosionsbildning och hjälper till att öka dräneringsintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning, förhindrar sottillväxt och oljeförtjockning.

Relativt låg viskositet, HTHS-nivå (hög temperatur och hög skjuvning) och högkvalitativa friktionsmodifierare ger mycket goda fördelar för bränsleekonomin. Använda högkvalitativa antislitagemedel bildar skyddande filmer på motorytor och skyddar effektivt motorn från slitage.

Bra lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.

Applikationer

Neste Turbo+ NEX 10W-30 är speciellt lämplig för de senaste tunga dieselmotorerna utrustade med efterbehandlingssystem (DPF, EGR, SCR). Även lämplig för äldre kraftiga dieselmotorer. Den passar perfekt för nya och äldre Volvo-lastbilar, den är helt bakåtkompatibel hela vägen till VDS-2. Den är även lämplig för DAF-lastbilar. Kontrollera din utrustnings lämplighet enligt prestandakrav och godkännanden i detta produktdatablad. Kontrollera din bils manual för kompatibilitet. NOTERA! Vid användning av API CK-4-olja med högre än 15 ppm svavelbränsle, kontakta motortillverkaren för serviceintervall. API CK-4-oljor är utvecklade för användning i alla applikationer med dieselbränslen med en svavelhalt på upp till 500 ppm. Högsvavligt bränsle kan dock påverka avgasefterbehandlingssystemets hållbarhet eller oljeavtappningsintervall.

Typiska egenskaper

Densitet 15 °C867kg/m³
ASTM D4052
Viskositet vid 40 °C82cSt
ASTM D445
Viskositet vid 100 °C12cSt
ASTM D445
Viskositetsindex140
ASTM D2270
Flampunkt (COC)240°C
ASTM D92
Hällpunkt−42°C
ASTM D5949
Viskositet (CCS) @ -25 °C6270cP
ASTM D5293
HTHS-viskositet vid 150 °C3,5cP
ASTM D4683
Noack Volatilitet8,7%
ASTM D5800
Basnummer (TBN)8,6mg KOH/g
ASTM D2896
Sulfaterad ask1,01% (w/w)
ASTM D874
Syratal (TAN)2,7mg KOH/g
ASTM D664