
Neste Turbo+ NEX 10W-40
Produktnummer 186900, 186907, 186911, 186920, 186960
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Paketstorlekar
- Bulk / kg
- Plastic container 1000 l
- Drum 200 l
- 20 l canister
- Bra kallstartsprestanda
- Fördelar med bränsleekonomi
- Långt dräneringsintervall
- Lågt utsläpp
Neste Turbo+ NEX 10W-40 är speciellt utvecklad för de moderna tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den är designad för att möta de senaste och nästa generations motoroljekrav. Noggrant utvalda råvaror gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 och ACEA E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN bensinmotorspecifikation. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ NEX 10W-40 universell i olika applikationer.
Som en Mid SAPS-motorolja kommer den (sulfataska, fosfor och svavel) att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motorns effektivitet.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera bildningen av avlagringar, bibehålla kolvens renhet och håller motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda. Hög TBN-tillförsel neutraliserar syror, förhindrar korrosionsbildning och hjälper till att öka dräneringsintervallen. Förbättrat förebyggande av slam- och sottillväxt minskar viskositetsökningen och förhindrar att oljan tjocknar och filtret sätts igen.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer.
Bra lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.
Friktionsmodifierare och antislitagemedel av högsta kvalitet skyddar motorn från slitage, minskar friktionen och ger fördelar med bränsleekonomi.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 låg oxidationshastighet förlänger smörjmedlets livscykel och ökar dräneringsintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning och oljeförtjockning. Dess låga avdunstningshastighet bidrar dessutom till att minska oljeförbrukningen och motorns totala renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.

Neste Turbo+ NEX 10W-40
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Deutz DQC III-18LA DTFR 15C100 (in progress) Mack EOS-4.5 Renault VI RLD-3 Volvo VDS-4.5Neste Turbo+ NEX 10W-40 är speciellt utvecklad för de moderna tunga dieselmotorerna som har krav på den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den är designad för att möta de senaste och nästa generations motoroljekrav. Noggrant utvalda råvaror gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 och ACEA E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN bensinmotorspecifikation. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ NEX 10W-40 universell i olika applikationer.
Som en Mid SAPS-motorolja kommer den (sulfataska, fosfor och svavel) att upprätthålla utrustningens utsläppskontrollsystems hållbarhet där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Det förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motorns effektivitet.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera bildningen av avlagringar, bibehålla kolvens renhet och håller motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda. Hög TBN-tillförsel neutraliserar syror, förhindrar korrosionsbildning och hjälper till att öka dräneringsintervallen. Förbättrat förebyggande av slam- och sottillväxt minskar viskositetsökningen och förhindrar att oljan tjocknar och filtret sätts igen.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer.
Bra lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvningsstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Det upprätthåller också den använda oljans pumpbarhet vid låg temperatur.
Friktionsmodifierare och antislitagemedel av högsta kvalitet skyddar motorn från slitage, minskar friktionen och ger fördelar med bränsleekonomi.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 låg oxidationshastighet förlänger smörjmedlets livscykel och ökar dräneringsintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning och oljeförtjockning. Dess låga avdunstningshastighet bidrar dessutom till att minska oljeförbrukningen och motorns totala renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.
Applikationer
Neste Turbo NEX 10W-40 är speciellt lämplig för de senaste tunga dieselmotorerna utrustade med efterbehandlingssystem och EGR. Även lämplig för äldre tunga dieselmotorer och bensinmotorer för personbilar som kräver motoroljor av typen API SN. Kontrollera din utrustnings lämplighet enligt prestandakrav och godkännanden i detta produktdatablad. Lämplig för off-highway applikationer som arbetar under svåra förhållanden. Rekommenderas speciellt för Caterpillars som kräver Cat ECF-3-specifikationen. Caterpillar rekommenderar att Caterpillar-motorer utrustade med DPF använder olja som uppfyller Cat ECF-3-specifikationen. Bästa valet för applikationer på motorväg. Neste Turbo NEX rekommenderas speciellt för dieselmotorer där Volvo VDS-4.5 oljor krävs. Kontrollera din bils manual för kompatibilitet. Vid användning av API CK-4-olja med högre än 15 ppm svavelbränsle, kontakta motortillverkaren för serviceintervall. API CK-4-oljor är utvecklade för användning i alla applikationer med dieselbränslen med en svavelhalt på upp till 500 ppm. Högsvavligt bränsle kan dock påverka avgasefterbehandlingssystemets hållbarhet eller oljeavtappningsintervall.
Typiska egenskaper
Densitet 15 °C | 865 | kg/m³ | ASTM D4052 |
Viskositet vid 40 °C | 103 | cSt | ASTM D445 |
Viskositet vid 100 °C | 14,2 | cSt | ASTM D445 |
Viskositetsindex | 141 | ASTM D2270 | |
Flampunkt (COC) | 234 | °C | ASTM D92 |
Hällpunkt | −39 | °C | ASTM D5949 |
Viskositet (CCS) @ −25 °C | 6510 | cP | ASTM D5293 |
HTHS-viskositet vid 150 °C | 4,1 | cP | ASTM D4683 |
Noack Volatilitet | 9,6 | % | ASTM D5800 |
Basnummer (TBN) | 8,6 | mg KOH/g | ASTM D2896 |
Sulfaterad ask | 1 | % (w/w) | ASTM D874 |
Syratal (TAN) | 2,7 | mg KOH/g | ASTM D664 |