
Neste Turbo+ NEX 10W-40
Produktnummer 186900, 186907, 186911, 186920, 186960
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Paketstorlekar
- Bulk / kg
- Plastic container 1000 l
- Drum 200 l
- 20 l canister
- Bra kallstartsprestanda
- Fördelar med bränsleekonomi
- Långt dräneringsintervall
- Låga utsläpp
Neste Turbo+ NEX 10W-40 är speciellt utvecklad för moderna tunga dieselmotorer som uppfyller kraven enligt den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den är utformad för att uppfylla de senaste och nästa generations motoroljekrav. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 och ACEA E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN-specifikationen för bensinmotorer. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ NEX 10W-40 universell i olika applikationer.
Som en Mid SAPS-motorolja kommer den (sulfaterad aska, fosfor och svavel) att bibehålla hållbarheten i utsläppskontrollsystem där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Den förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motoreffektiviteten.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera avlagringar, bibehålla kolvens renhet och hålla motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda. Hög TBN-tillförsel neutraliserar syror, förhindrar korrosionsbildning och hjälper till att öka bytesintervallen. Förbättrad förebyggande av slam- och sottillväxt minskar viskositetsökning och förhindrar oljeförtjockning och igensättning av filtret.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer.
God lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Den bibehåller också den använda oljans pumpbarhet vid låga temperaturer.
Friktionsmodifierare och slitageskyddsmedel av högsta kvalitet skyddar motorn från slitage, minskar friktion och ger bränsleekonomiska fördelar.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 med låg oxidationshastighet förlänger smörjmedlets livscykel och ökar bytesintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning samt oljeförtjockning. Dess låga avdunstningshastighet bidrar dessutom till att minska oljeförbrukningen och motorns övergripande renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.

Neste Turbo+ NEX 10W-40
Helsyntetisk dieselmotorolja
Prestanda
Godkännanden
Deutz DQC III-18LA DTFR 15C100 (in progress) Mack EOS-4.5 Renault VI RLD-3 Volvo VDS-4.5Neste Turbo+ NEX 10W-40 är speciellt utvecklad för moderna tunga dieselmotorer som uppfyller kraven enligt den amerikanska API CK-4-standarden och den europeiska ACEA E9. Den är utformad för att uppfylla de senaste och nästa generations motoroljekrav. Noggrant utvalda råmaterial gör att den kan användas i de flesta dieselmotorer såväl som i bensinmotorer.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 överträffar prestandakriterierna för API CK-4, CJ-4, CI-4 PLUS, CI-4 och ACEA E9 och E7. Den överträffar också originalutrustningstillverkarens (OEM) krav och ger hög prestanda i tunga applikationer. Dessutom uppfyller den API SN-specifikationen för bensinmotorer. Allt ovanstående gör Neste Turbo+ NEX 10W-40 universell i olika applikationer.
Som en Mid SAPS-motorolja kommer den (sulfaterad aska, fosfor och svavel) att bibehålla hållbarheten i utsläppskontrollsystem där partikelfilter och andra avancerade efterbehandlingssystem används. Den förhindrar filterblockering och hjälper till att bibehålla motoreffektiviteten.
Tillsatser av högsta kvalitet hjälper till att kontrollera avlagringar, bibehålla kolvens renhet och hålla motorn ren. Detta ger minskad oljeförbrukning och ökad motorprestanda. Hög TBN-tillförsel neutraliserar syror, förhindrar korrosionsbildning och hjälper till att öka bytesintervallen. Förbättrad förebyggande av slam- och sottillväxt minskar viskositetsökning och förhindrar oljeförtjockning och igensättning av filtret.
Dess utmärkta temperaturstabilitet ökar smörjmedlets hållbarhet vid höga temperaturer och förbättrar flödet vid låga temperaturer.
God lågtemperaturprestanda förbättrar kallstart och bibehåller korrekt smörjförmåga och motorskydd tills motorn når körtemperaturen. Ytterligare hög skjuvstabilitet förhindrar viskositetsförlust. Den bibehåller också den använda oljans pumpbarhet vid låga temperaturer.
Friktionsmodifierare och slitageskyddsmedel av högsta kvalitet skyddar motorn från slitage, minskar friktion och ger bränsleekonomiska fördelar.
Neste Turbo+ NEX 10W-40 med låg oxidationshastighet förlänger smörjmedlets livscykel och ökar bytesintervallen. Dessutom hjälper den till att skydda mot syra-, slam- och lackbildning samt oljeförtjockning. Dess låga avdunstningshastighet bidrar dessutom till att minska oljeförbrukningen och motorns övergripande renhet och skyddsförmåga minskar de totala servicekostnaderna.
Applikationer
Neste Turbo NEX 10W-40 är särskilt lämplig för de senaste tunga dieselmotorerna utrustade med efterbehandlingssystem och EGR. Även lämplig för äldre tunga dieselmotorer och bensinmotorer för personbilar som kräver motoroljor av API SN-typ. Kontrollera din utrustnings lämplighet enligt prestandakraven och godkännandena i detta produktdatablad. Lämplig för terrängkörning under svåra förhållanden. Rekommenderas särskilt för Caterpillar-motorer som kräver Cat ECF-3-specifikationen. Caterpillar rekommenderar att Caterpillar-motorer utrustade med DPF:er använder olja som uppfyller Cat ECF-3-specifikationen. Bästa valet för terrängkörning. Neste Turbo NEX rekommenderas särskilt för dieselmotorer där Volvo VDS-4.5-oljor krävs. Kontrollera din bils instruktionsbok för kompatibilitet. När du använder API CK-4-olja med högre svavelhalt än 15 ppm, kontakta motortillverkaren för serviceintervall. API CK-4-oljor är utvecklade för användning i alla tillämpningar med dieselbränslen med en svavelhalt på upp till 500 ppm. Emellertid kan bränsle med hög svavelhalt påverka avgasefterbehandlingssystemets hållbarhet eller oljebytesintervallen.
Typiska egenskaper
| Densitet 15 °C | 865 | kg/m³ | ASTM D4052 |
| Viskositet vid 40 °C | 103 | cSt | ASTM D445 |
| Viskositet vid 100 °C | 14,2 | cSt | ASTM D445 |
| Viskositetsindex | 141 | ASTM D2270 | |
| Flampunkt (COC) | 234 | °C | ASTM D92 |
| Hällpunkt | −39 | °C | ASTM D5949 |
| Viskositet (CCS) @ −25 °C | 6510 | cP | ASTM D5293 |
| HTHS-viskositet vid 150 °C | 4,1 | cP | ASTM D4683 |
| Noack-volatilitet | 9,6 | % | ASTM D5800 |
| Basnummer (TBN) | 8,6 | mg KOH/g | ASTM D2896 |
| Sulfaterad aska | 1 | % (w/w) | ASTM D874 |
| Syratal (TAN) | 2,7 | mg KOH/g | ASTM D664 |