Siirry sisältöön
Kaksi kaivuria työmaalla

Rakentaminen

3 minuutin lukuaika

Uusiutuvien polttoaineiden käyttö vauhdittaa maanrakennuksen päästövähennyksiä

Yhä useampi maanrakennusalan urakoitsija tankkaa uusiutuvaa polttoöljyä ja dieseliä. Nesteen uusiutuvat polttoaineet tarjoavat heti käyttöön otettavan ratkaisun, jolla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää ilman kalustomuutoksia.

Maanrakennus- ja infra-alan työmailla käytettävät työkoneet aiheuttavat merkittävän osan rakennusurakoiden päästöistä.

”Raskas työkalusto on todennäköisesti viimeisten joukossa luopumassa nestemäisistä polttoaineista ja sähköistymässä, joten uusiutuvat polttoaineet ovat tässä ja nyt paras keino vähentää päästöjä”, sanoo Jarkko Kulmala, palvelumuotoilupäällikkö Nesteen Marketing & Services -liiketoimntayksiköstä.

Suomen markkinalle 100-prosenttisesti jäte- ja tähderaaka-aineista valmistettavat Neste MY Uusiutuva Diesel™ ja Neste MY Uusiutuva Polttoöljy™ tarjoavat työmaille tehokkaan tavan vähentää työkoneiden kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia* polttoaineen koko elinkaaren aikana verrattuna fossiiliseen dieseliin.

Käytetyistä voiteluöljyistä uudelleenjalostamalla valmistettujen Neste ReNew-hydrauliöljyjen käytöllä säästetään luonnonvaroja ja vähennetään riippuvuutta raakaöljystä – voiteluominaisuuksista ja suorituskyvystä tinkimättä.

Turun työmaat näyttävät suuntaa vihreälle siirtymälle

Turun seudulla toimiva Maanrakennus Kivelä Oy on ollut edelläkävijä uusiutuvien polttoaineiden käyttöönotossa. Yrityksen asiakkaita ovat kaupungit, kunnat ja ELY-keskus.

”Meillä noin 75 prosenttia kalustosta käyttää uusiutuvaa polttoainetta. Monissa Turun kaupungin urakoissa se on jo tilaajan vaatimuksena, mutta olemme myös halunneet olla yrityksenä esimerkkinä muille”, kertoo toimitusjohtaja Ville Kivelä.

Kivelän mukaan uusiutuviin polttoaineisin siirtyminen ei ole myöskään enää kustannuskysymys: ”Polttoaineen kulutus uusissa työkoneissa on selvästi pienentynyt – noin 10–15 litraan tunnissa – ja kun hintaero uusiutuvan ja fossiilisen välillä on enää keskimäärin 20 senttiä per litra, ei parin euron ero ole ratkaiseva.”

Kivelä lisää, että uusiutuviin polttoaineisiin siirtyminen on ajankohtainen aihe yleisesti infra-alalla, ja ainakin suuremmissa kaupungeissa, joissa myös päästöjen raportointivaatimukset ovat tiukemmat.

Päästöraportointi – läpinäkyvyyttä ja tarkkuutta koko ketjuun

Neste on kehittänyt raportointipalvelujaan myös infra-alan tarpeisiin. Nesteen polttoaineiden kulutusta ja asiakkaan kaluston kasvihuonekaasupäästöjä voidaan Neste MY Hiilijalanjälki -palvelulla seurata projekti- ja työmaakohtaisesti ja jopa yksittäisen koneen tasolla.

”Raportointiratkaisullamme yritys saa näkyvyyden oman kalustonsa sekä Nesteen polttoaineita käyttävän alihankintaketjun kasvihuonekaasupäästöihin. Tämä tarkoittaa, että pystymme erittelemään niin sanotut Scope 1- ja Scope 3 -päästöt, mikä helpottaa raportointia etenkin isommille tilaajille, joita EU:n CSRD-raportointivaatimukset koskevat”, Kulmala kertoo.

Raportointiratkaisun polttoaineiden käytön päästölaskenta perustuu EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivi III:n (tarkistettu RED EU 2018/2001) todellisiin polttoainekohtaisiin päästökertoimiin. Näin päästölaskenta on tarkempaa kuin yleisten päästölaskentaohjelmistojen käyttämien geneeristen kertoimien perusteella.

”Tiedämme tarkasti, miten polttoaineen käyttö vaikuttaa kasvuhuonekaasupäästöihin ja asiakas saa digitaalisesta palvelusta ajantasaisen datan silloin kun sitä tarvitsee, esimerkiksi päästöraportointia varten”, Kulmala lisää.

Nesteen infra-asiakkaille kehittämässä Päästötön työmaa -konseptissa Neste toimittaa työmaa-alueelle polttoainesäiliön, josta sekä pää- että aliurakoitsijat tankkaavat kalustonsa. Polttoainesäiliössä on RFID-tunnisteet, joiden avulla kulutus ja päästöt voidaan kohdistaa eri urakoitsijoille automaattisesti.

Kulmala muistuttaa, että päästöjen raportoinnissa ja vähentämisessä on aloitettava siitä, että tietää lähtötilanteen: “Ensin on mitattava, jotta tiedetään mistä päästöjä on vähennettävä, ja suunniteltava miten asetettuihin tavoitteisiin päästään. Nesteen uusiutuvat polttoaineet tarjoavat dieselkäyttöiseen kalustoon heti käyttöön otettavan drop-in-ratkaisun, ja raportointipalvelumme auttavat todentamaan saavutetut kasvihuonekaasupäästövähemätulokset luotettavasti.”

Haluatko kuulla lisää aiheesta?

Ota yhteyttä yritysmyyntimme. Kartoitamme nykytilanteesi ja mietimme yhdessä yrityksellesi sopivat ratkaisut.

OTA YHTEYTTÄ

*) Elinkaaren aikaisten päästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmät ovat EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin III (tarkistettu RED EU 2018/2001) mukaisia.