Olet täällä

Viinitie - Hiilinegatiiviseksi 2020

Laatuviinien ja muiden erikoisjuomien maahantuontiin keskittyvä Viinitie Oy tähtää negatiiviseen hiilijalanjälkeen vuoden 2020 aikana. Neste MY uusiutuva diesel edesauttaa tavoitteen saavuttamista.

Viinien, pienpanimo-oluiden, laatutisleiden sekä Coravin-viinilaitteiden maahantuontiin erikoistunut Viinitie Oy toimittaa juomia 140 kohteesta ympäri maailman, painottuen Keski- ja Etelä-Euroopan korkealuokkaisiin tuottajiin. Voimakkaasti verkottuneen maahantuojan asiakaskuntaan kuuluu 400 ravintolaa ympäri Suomen.

“Viinitien kasvutarina perustuu markkinoiden laadukkaimpien ja myös vastuullisimpien viinien löytämiseen. Asiakastyytyväisyyskyselyissämme vastuullisuus nousee tärkeäksi teemaksi”, tiivistää toimitusjohtaja Toni Immanen.

Luomuviinit ja muut luonnonmukaisesti tuotetut juomat ovat hyvin kysyttyjä, ja niitä Viinitie toimittaa paljon. Immanen painottaa, että luomuun panostaminen ei vielä tee juomien maahantuojasta erityisen ilmastovastuullista toimijaa. Kasvihuonekaasupäästöjä syntyy paitsi viinien tuotannossa myös logistiikkaketjusta. Tämän asetelman Viinitie haluaa muuttaa: Yrityksen tavoite on tulla hiilinegatiiviseksi vuonna 2020.

Immanen uskoo Viinitien ilmastotoimien näyttävän suuntaa ja esimerkkiä jopa globaalilla tasolla.

“Tältä alalta löytyy vain vähän, jos lainkaan, vastaavia esimerkkejä. Tämä johtuu siitä, että viinit kulkevat yleensä kumipyörillä, ja päästöjä vähentäviä ratkaisuita ei ole laajasti saatavilla.”

Hiilinegatiivisuuden tavoite on kunnianhimoinen: Viinitien toiminnan hiilijalanjälki on noin 1 000 000 CO2-kiloa vuodessa.

Viinitien ilmastostrategiaan kuuluu hiilen sitominen ilmakehästä. Tätä tavoitetta varten Viinitie hankkii Baltiasta peltomaita metsitystä varten. Näin syntyvillä hiilinieluilla katetaan osa päästöistä.

“Jos kaikki toiminnastamme syntyvät päästöt korvattaisiin metsittämällä, tarvitsisimme 250 hehtaaria peltomaata. Tämä on niin valtava määrä, että käytännössä tarvitaan myös muita toimenpiteitä, kuten päästöjen kompensaatiota. Samaan aikaan logistiikan osuus hiilijalanjäljestämme on noin 95 prosenttia.”

Jäterasva osana ratkaisua

Neste MY uusiutuva diesel on osa Viinitien negatiivisiin päästöihin tähtäävää strategiaa. Jätteistä ja tähteistä valmistettava Neste MY on fossiilisiin dieseleihin verrattuna merkittävästi vähäpäästöisempi vaihtoehto. Täysin uusiutuvien raaka-aineiden ansiosta Neste MY uusiutuva diesel tuottaa keskimäärin 90 prosenttia vähemmän kasvihuonekaasupäästöjä. 
 

“Meille on tärkeä asia, että Neste MY:n raaka-aineisiin kuuluu myös jäterasva, jota saadaan muun muassa ruokateollisuudesta ja ravintoloista. Voimme näin näyttää asiakkaillemme, että ravintoloiden tuottamalla jäterasvalla voidaan toimittaa heille vaikkapa viinejä. Myös Neste MY:n suomalaisuus on merkittävä asia.”
Toni Immanen, Viinitie Oy:n toimitusjohtaja

Ensimmäisessä vaiheessa Viinitien pääkaupunkiseudun jakelu hoidetaan käyttäen Neste MY:tä.

“Seuraavaksi valmistelemme Latvian ja Viron kuljetusten siirtämistä Neste MY:n piiriin.  Raskaassa kalustossa muuta käytännössä toimivaa vaihtoehtoa markkinoilla ei ole.”

Immanen uskoo nopeiden ja päättäväisten ilmastotoimien tuovan Viinitielle kilpailuetua ja uusia asiakkaita.

“Meneillään on ilmastokriisi. On turha ajatella, että kriisi ei tulisi vaatimaan panostusta kaikilta yrityksiltä. Siksi on parempi toimia ennen kuin on pakko. Kun teemme tarvittavat toimet ajoissa, voimme keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen silloin kun muut vasta miettivät, mitä pitäisi tehdä. Kysymys on myös muutoksen johtamisesta omalla esimerkillä tällä alalla”, Immanen päättää. 

IKEA

IKEA Suomi tarjoaa Neste MY uusiutuvan dieselin avulla vähäpäästöisempiä kotiinkuljetuksia pääkaupunkiseudulla ja Raisiossa.

PostNord

PostNord vastaa logistiikkamarkkinoiden haasteeseen keventämällä toimitusketjun hiilijalanjälkeä Neste MY:n avulla.