Vastuullisen lentämisen aikakausi
Katja Kleffmann kertoo toimittaja Satu Dahlille, miten Lufthansa on onnistunut tekemään lentämisestä ympäristöystävällisempää.
Vastuullisten innovaatioiden nousu on globaali ilmiö, oli kyse sitten suihkumoottoreista tai älykkäistä, entistä energiatehokkaammista rakennuksista – tai uusiutuvasta lentopolttoaineesta.
Uusiutuvan lentopolttoaineen (sustainable aviation fuel eli SAF) käytön lisääminen on erinomainen keino tavoitella vastuullisempaa lentämistä. Numerot puhuvat puolestaan: uusiutuvalla lentopolttoaineella on jopa 80 prosenttia pienempi hiilijalanjälki verrattuna perinteiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen.
Katja Kleffmann on Lufthansa Groupin polttoaineiden toimituksista ja kaupasta vastaava johtaja. Hän kertoo, miten Lufthansa toteutti muutoksen kohti vastuullisempaa lentämistä.
Kaiken takana oli halu onnistua
Lufthansa Group on tunnettu sitoutumisestaan vastuulliseen lentoliikenteeseen. Euroopan suurimmasta lentoyhtiöstä tuli vuonna 2011 maailman ensimmäinen lentoyhtiö, joka testasi uusiutuvaa polttoainetta tavallisilla reittilennoilla.
Ensimmäinen testilento tehtiin heinäkuussa 2011, samana päivänä, jolloin kyseinen uusiutuva lentopolttoaine oli hyväksytty kaupalliseen reittilentokäyttöön.
Mittavat testaukset käsittivät valtavan määrän reittilentoja Saksassa Hampurin ja Frankfurtin välillä. Lennoilla oli käytössä polttoaine, johon oli sekoitettu puolet uusiutuvaa lentopolttoainetta ja puolet fossiilista polttoainetta. Käytössä oli korkein sallittu sekoitussuhde. Testilentoja tehtiin kuuden kuukauden ajan yhteistyössä Nesteen kanssa, joka toimitti polttoaineen.
”Polttoainetta testattiin aluksi epätavallisissa tilanteissa, kuten sellaisissa, joissa moottori sammuu äkisti lennon aikana ja se käynnistetään uudelleen”, Kleffmann kertoo. ”Polttoaine toimi täysin normaalisti, ja me ryhdyimmekin heti tilaamaan Nesteeltä uusiutuvaa lentopolttoainetta.”
Mutta sujuiko kaikki sujuvasti maaliin saakka? Kuten edelläkävijöille usein käy, matkalla kohti vastuullisempaa lentoliikennettä koettiin paljon onnistumisia, mutta selätettävänä oli myös haasteita.
Saatavuusongelmat ja korkeat standardit
Niiden kuuden kuukauden testijakson aikana, jolloin reittilentoja operoitiin uusiutuvan lentopolttoaineen voimin, Lufthansa teki noin 1 200 lentoa Airbus A321 -lentokoneella.
Testijakson aikaan uusiutuvan lentopolttoaineen saatavuus oli rajattua ja hintaero fossiiliseen polttoaineeseen suuri.
”Halusimme biopolttoainetta, jota ei valmisteta ruuantuotannon kustannuksella.”
Lufthansan piti arvioida myös valintojensa ekologista ulottuvuutta.
”Hinnan ja saatavuuden lisäksi tämä oli meille tärkeää. Halusimme biopolttoainetta, jota ei valmisteta ruuantuotannon kustannuksella käyttämällä viljelymaata tai ruuaksi kelpaavaa satoa. Siksi etsimme toisen sukupolven biopolttoainetta, jota valmistettaisiin ruokaöljystä tai yhdyskunta- tai puujätteistä”, Kleffmann sanoo.
Onneksi vaivannäkö ja työ kannattivat. Lokakuussa 2020 Neste ja Lufthansa Group ilmoittivat vahvistavansa yhteistyötään. Tällä hetkellä Lufthansa käyttää uusiutuvaa lentopolttoainetta Frankfurtista lähtevillä lennoillaan.
Vastuullinen polttoaine vihdoin käyttöön
Mahdollistaakseen vuoden 2011 koelennot Lufthansa ja Neste tekivät yhteistyötä useiden alan toimijoiden ja yliopistojen kanssa. ”Se oli iso ponnistus, sillä tämä oli kaikille osallistujille niin uutta”, Kleffmann kertoo ja lisää, että yhteistyö toimi erinomaisesti koko hankkeen ajan.
Alihankintaketjut muodostuivat kuitenkin uudeksi haasteeksi.
”Teemme yhä hartiavoimin töitä, jotta koko toimitusketju hyväksyisi uusiutuvan lentopolttoaineen osaksi järjestelmiään ja jotta kaikki olisivat avoimia tälle muutokselle. Näyttää kuitenkin siltä, että kaikki eivät ole tähän vielä valmiita.” Kleffmann kertoo esimerkin: ”Tällä hetkellä Naton läntisen Euroopan kattavaan putkistoon ei hyväksytä uusiutuvaa lentopolttoainetta.” Tämä on aiheuttanut tavanomaisia jakeluongelmia hankalampia haasteita.
Testihankkeen aikaan polttoainetuottajat valmistivat pääasiassa uusiutuvaa dieseliä, eivät uusiutuvaa lentopolttoainetta. Siitä huolimatta Lufthansalla oli jo silloin selkeä ajatus siitä, mitä se halusi.
”Ihan viime aikoihin asti varteenotettavaa vaihtoehtoista, uusiutuvista raaka-aineista tuotettua lentopolttoainetta ei yksinkertaisesti ole ollut saatavilla”, Kleffmann sanoo.
Neste ja Lufthansa pysyivät kuitenkin testihankkeensa jälkeen tiiviissä yhteydessä. ”Pidimme yhteyttä ja välitimme toisillemme tietoa säännöllisesti. Molemmille osapuolille oli selvää, että jatkaisimme kumppanuutta, kun sen aika tulisi.”
“Kun Neste sitten alkoi valmistaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Porvoossa, päätimme mekin jälleen aloittaa sen käytön Frankfurtin lentokentällä”, Kleffmann kertoo.
Tuotannon ongelmat alkavat nyt myös helpottaa. Nesteellä on nyt jalostamot Suomessa, Alankomaissa ja Singaporessa. Singaporen laajennustöiden ansiosta yhtiöllä on vuoteen 2022 mennessä kapasiteettia tuottaa yli miljoona tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta.
Mitä on luvassa seuraavaksi?
Ilmailualalla on käynnissä hankkeita, jotka tähtäävät erilaisten suihkumoottoreiden kehittämiseen. Sähköllä toimivia lentokoneita sekä muita energiamuotoja on myös kokeiltu.
Kleffmannin mukaan uusiutuva lentopolttoaine on kuitenkin tämän hetken vastuullisin vaihtoehto, verrattuna jopa sähköllä lentämiseen.
”Jos esimerkiksi kerosiinilla tankattu Airbus 320Neo korvaisikin polttoaineen painon akuilla lentääkseen sähköllä, se voisi seitsemän tunnin sijaan lentää vain 20 minuuttia. Toinen havainnollistava esimerkki: jotta voisimme korvata yhden kerosiinikilon tuottaman energiamäärän, tarvitsisimme 70 kiloa akkuja.”
Uusiutuva lentopolttoaine on tämän hetken vastuullisin vaihtoehto.
Lentoyhtiöt, kuten Lufthansa, raivaavat ahkerasti tietä uusiutuvien lentopolttoaineiden käytön lisäämiseksi. Kleffmannin mukaan hallitusten ja sääntelyviranomaisten pitäisi kuitenkin tehdä yhteistyötä kansainvälisen ilmailualan kanssa, jotta tulevaisuudessa saavutettaisiin mahdollisimman hyviä tuloksia.
Euroopan komission aloite yhtenäisestä ilmatilasta, niin kutsuttu Single European Sky eli SES, tavoittelee Euroopan lentoliikenteen lennonvarmistusjärjestelmän muutosta. Yhtenäinen eurooppalainen ilmatila lyhentäisi lentojen kestoa ja vähentäisi päästöjä. ”Single European Sky -hankkeen toteuttaminen mahdollistaisi jopa kymmenen prosentin hiilidioksidipäästöjen vähentämisen Euroopan lentoliikenteessä”, Kleffmann sanoo.
Hänen mukaansa synteettisten lentopolttoaineiden täydentävällä käytöllä hiilineutraali lentäminen voisi olla mahdollista toteuttaa jopa kymmenessä vuodessa. ”Minun mielestäni meidän on investoitava teknologiaan, joka tuottaa vaihtoehtoisia polttoaineita vihreällä tuuli- ja aurinkoenergialla ja ilmasta ja vedestä saatavalla hiilidioksidilla. Teknologia on olemassa, ja se toimii. Meidän on nyt investoitava siihen, jotta sen käyttö lisääntyy. Voimme myös säilyttää tämänhetkisen infrastruktuurin ja alihankintaketjut.”
”Lentomaksuja ja veroja pitäisi käyttää ilmastonsuojeluun.”
Kleffmann peräänkuuluttaa yhteisiä poliittisia normeja ja sääntelyä, jotta edellytykset ja lähtökohdat olisivat kaikille samat.
”Lentomaksuja ja veroja pitäisi käyttää ilmastonsuojeluun, uusiutuvien lentopolttoaineiden kehittämiseen, tuotantoon ja markkinointiin sekä lennonvarmistusteknologian modernisoimiseen, mikä mahdollistaisi tehokkaamman lentämisen”, hän sanoo.
Muutakin kuin uusiutuvaa polttoainetta
Uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöönoton lisäksi Lufthansa Groupilla on käynnissä useita vastuullisuushankkeita.
Yhtiö kierrättää jätteet ja vähentää muovin käyttö sekä sijoittaa miljardeja uuteen, aiempaa polttoainetehokkaampaan kalustoon, mikä on Kleffmannin mukaan lyhyellä aikavälillä kaikkein tärkein panostus hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen.
Sen lisäksi Lufthansan ja SWISS-lentoyhtiön asiakkaat voivat kompensoida hiilidioksidipäästönsä Lufthansan innovaatiotiimin kehittämässä Compensaid-palvelussa. Rahan voi ohjata uusiutuvaan, vaihtoehtoiseen lentopolttoaineeseen tai ilmastonsuojeluun tähtääviin myclimate-projekteihin. Asiakkaat voivat myös yhdistää nämä vaihtoehdot.
”Meille vastuullisuus ei ole vain muotisana tai -asia, joka on noussut esiin julkisen paineen vuoksi”, Kleffmann sanoo. ”Vastuullisuus on aina ollut osa työtämme ja sitoutumistamme.”
MITEN MUUT LENTOYHTIÖT PANOSTAVAT VASTUULLISUUTEEN?
Lentoyhtiöt ympäri maailman tavoittelevat ympäristö- ja ilmastoystävällisempää lentämistä. Tässä muutamia esimerkkejä, joilla lentoyhtiöt etenevät kohti tätä tavoitetta:
Vastuullisuus on Finnairin strategian ydin vuosina 2020–2025.
Uusiseelantilaisen Air New Zealandin vastuullisuustyö keskittyy yhteisöihin, turismiin, kauppaan, yrittämiseen sekä ympäristöön.
Japanilainen Ana-lentoyhtiö aikoo korvata noin 70 prosenttia käyttämistään kertakäyttömuoveista ympäristöystävällisillä tuotteilla vuoden 2020 loppuun mennessä.
KLM:n Corporate BioFuel -ohjelman kumppanit maksavat lisämaksua, joka kattaa uusiutuvan polttoaineen ja perinteisen kerosiinin hinnan välisen erotuksen.