Moottoripyörän keväthuolto – Huomioi nämä 10 asiaa ajokauden alussa

Moottoripyörät ovat varastossa pitkän talvikauden. Pyörä kannattaakin tarkastaa ja huoltaa uuden ajokauden alkaessa. Hyvin huollettu moottoripyörä on turvallisempi ja myös mukavampi ajaa. Lue tästä vinkit moottoripyörän keväthuoltoon.

1. Valitse oikea bensiini moottoripyörään ja ennaltaehkäise ongelmat

  • Vanha bensiini voi aiheuttaa käyntihäiriöitä. Moottoripyörät ovat talvisäilytyksessä yleensä puolisen vuotta. Tavallista bensiiniä ei kuitenkaan ole tarkoitettu säilytettäväksi pitkään, sillä sen koostumus muuttuu ajan myötä. Vanhentunut bensa saattaa tukkia moottoripyörän kaasuttimen tai muita polttoaineensyötön osia.
  • Miten poistaa ongelma. Jos bensiini on puolisen vuotta vanhaa, moottori yleensä lähtee vielä käyntiin. Mikäli polttoainesäiliössä on pieni määrä vanhempaa bensiiniä, säiliön voi täyttää uudemmalla bensalla, jolloin käynnistyvyys paranee. Varminta on kuitenkin tyhjentää polttoainesäiliö ja täyttää se uudella bensiinillä.
  • Pienmoottoribensiini ennaltaehkäisee ongelmat.Ainakin ajokauden viimeisissä tankkauksissa kannattaa käyttää Neste PRO™ -pienmoottoribensiiniä. Se on koostumukseltaan erilaista kuin tavallinen bensiini. Monien muiden hyötyjen lisäksi se säilyy pitkään, joten moottoripyörä käynnistyy ongelmitta talvisäilytyksen jälkeen. Pienmoottoribensiiniä voi monilla asemilla tankata myös mittarista. Lue lisää: Pienkoneiden bensiini ja öljyt – valinta on tärkeää niin koneen kuin käyttäjänkin kannalta.
  • Valitse bensiini oikein ajokaudella.Vanhemmat moottoripyörät eivät välttämättä voi käyttää nykyaikaista 95 E10 -bensiiniä, jossa etanolin osuus on 10 prosenttia. Pyörässä voidaan silloin yleensä käyttää 98 E5 -bensiiniä, jossa etanolin osuus on 5 prosenttia. Lisäksi Neste Futura™ 98 E5 -bensiini kestää tankissa huippulaatuisena selvästi pidempään kuin 95 E10 -bensa. Tarkasta moottoripyörääsi sopiva polttoaine valmistajan ohjekirjasta.

2. Tarkasta etuiskunvaimentimet

Keväällä on tärkeää tarkastaa moottoripyörän etuiskunvaimentimien ja niiden tiivisteiden kunto, sillä tiivisteet voivat talven aikana alkaa vuotaa. Mahdollinen vuoto voi vaikuttaa ohjattavuuteen, ja öljyn valuminen renkaisiin tai jarruihin voi aiheuttaa vaaratilanteen. Tarkasta myös, näkyykö pyörässä muita mahdollisia vuotoja.

3. Moottoripyörän öljynvaihto: huomioi moottoripyörien erikoistarpeet

Moottoripyörissä käytetään yleensä aivan erilaista öljyä kuin autoissa. Pääsyy on se, että moottoripyörän nelitahtikoneessa on useimmiten niin sanottu märkäkytkin. Moottori, vaihteisto ja kytkin käyttävät samaa öljyä, ja niillä on yhteinen öljytila. Moottoripyöräöljyn koostumuksen ja lisäaineistuksen täytyy siksi sopia näille kaikille osille. Esimerkiksi auton moottoriöljyissä yleinen kitkanalentaja saisi moottoripyörän kytkimen luistamaan. Myös autoja korkeammat kierrosnopeudet asettavat öljylle omia vaatimuksia.

Moottoripyörän öljyn valinnassa onkin tärkeää noudattaa pyörän valmistajan ohjeita. Nesteen verkkopalvelusta löydät moottoripyörääsi sopivat öljyt ja voiteluaineet. Moottoripyörän öljynvaihtoväli on yleensä noin 6 000–12 000 kilometriä. Öljy ja öljynsuodatin kannattaa joka tapauksessa vaihtaa vuosittain kauden lopussa. Öljynvaihdon voi tehdä itsekin esimerkiksi Nesteen TI-halleissa.

Joissain suurissa ja tehokkaissa moottoripyörissä käytetään ketjun sijasta kardaanivetoa. Silloin myös kardaaniöljy (ns. peräöljy) tulee vaihtaa valmistajan ohjeiden mukaan.

4. Moottoripyörän renkaat – tärkeä turvallisuustekijä

  • Tarkasta renkaiden urasyvyys.Moottoripyörän renkaiden minimiurasyvyys Suomessa on yksi millimetri, mutta turvallisuuden kannalta kuviota tulisi olla selvästi enemmän, mielellään useampi millimetri. Riittävä urasyvyys parantaa pitoa märällä tiellä merkittävästi ja vähentää vesiliirron vaaraa. Tarkasta myös, näkyykö renkaassa vaurioita tai epätasaista kulumista.
  • Vaihda iäkkäät renkaat ajoissa. Renkaiden kumi menettää ajan myötä pito-ominaisuuksiaan. Moottoripyörän renkaat suositellaan vaihdettavaksi viimeistään kuuden vuoden ikäisinä. Näet renkaan iän sen kyljessä olevasta nelinumeroisesta merkinnästä. Esimerkiksi merkintä 3520 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 35 vuonna 2020.
  • Tarkasta rengaspaineet. Oikea rengaspaine on tärkeää pidon ja ohjattavuuden kannalta, ja väärä paine voi lisätä tuntuvasti renkaan kulumista. Tiedot oikeista paineista löytyvät useimmiten rengasvalmistajan verkkosivuilta moottoripyörän ja rengasmallin tietojen avulla. Renkaiden paineet voit tarkastaa Nesteen asemilla.

5. Tarkasta jarrujen kunto

Ajokauden alussa on tärkeää tarkastaa, että moottoripyörän jarrut ovat hyvässä kunnossa.

  • Tarkasta jarrujen toiminta. Varmista myös, että jarrupaloissa ja -levyissä on jäljellä riittävästi kulutuspintaa.
  • Tarkasta jarrunesteen taso ja lisää sitä tarvittaessa. Jarruneste tulee vaihtaa kahden vuoden välein. Löydä moottoripyörääsi sopivat nesteet.
  • Tarkasta jarruvalon toiminta.

6. Moottoripyörän pesu ja tarkastus

Pese pyörä sienellä tai harjalla ja esimerkiksi moottoripyörään tai autoon tarkoitetulla pesuaineella. Painepesuria ei kannata käyttää, sillä paine ja vääriin paikkoihin tunkeutuva vesi saattavat vaurioittaa pyörän osia. Pidä pesuvälineet puhtaana ja huuhtele niitä usein, jottei niihin tarttuva lika vaurioita pintoja.

Pesun aikana kannattaa myös tarkastaa, näkyykö pyörässä löystyneitä pultteja, ruostetta, katteiden vikoja tai muita ongelmia. Ennen kauden aloittamista kannattaa myös voidella polkimien nivelet, hallintalaitteiden vivut sekä vaijerit.

7. Moottoripyörän ketjun puhdistus ja voitelu

Ajokauden alussa on hyvä puhdistaa ja voidella moottoripyörän ketju ja tarkastaa sen kireys. Pese ensin ketju siihen tarkoitetulla pesuaineella ja harjalla, ja pyyhi ketju puhtaaksi. Tarkasta sitten ketjun kireys ja säädä sitä tarvittaessa valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos ketju on venynyt, erityisen kulunut tai vahingoittunut, huolehdi sen vaihtamisesta.

Öljyä lopuksi ketju perusteellisesti ketjunvoiteluaineella ja pyyhi ylimääräinen öljy pois. Ketju kannattaa voidella aina, kun pyörällä on ajettu noin 1 000 kilometriä, tai pesun tai sateella ajon jälkeen.

8. Älä unohda tarkistaa moottoripyörän jäähdytysnestettä

Jos moottoripyörä on nestejäähdytteinen, tarkasta jäähdytysneste ja sen riittävä taso. Oikeanlaisen jäähdytysnesteen valinta moottoripyörään on tärkeämpää kuin usein ajatellaan. Moottorissa ja jäähdytysjärjestelmässä käytetään lukuisia eri materiaaleja. Jäähdytysnesteen täytyy toimia yhteen niiden kaikkien kanssa ja suojata niitä. Jos jäähdytysneste on vääränlaista tai liiaksi laimennettua, sen korroosiosuoja ja muut ominaisuudet eivät välttämättä toimi oikein.

Noudata moottoripyörän valmistajan ohjeita jäähdytysnesteestä sekä sen laimennussuhteesta ja vaihtovälistä. Älä koskaan avaa jäähdytysjärjestelmää tai sen korkkia, kun moottori on ajon jälkeen vielä kuuma.

9. Lataa moottoripyörän akku ja tarkasta sähkölaitteet

Huolehdi ennen kauden aloittamista, että moottoripyörän akku on ladattu. Jos ylläpitolaturi ei huolehdi akun varauksesta talvitauon aikana, akkua täytyy muistaa ladata säännöllisin väliajoin, ja se kannattaa ladata täyteen ajokauden alussa. Käytä lataamiseen moottoripyörän akuille sopivaa akkulaturia, sillä liian voimakas latausvirta voi vahingoittaa akkua. On hyvä muistaa, että moottoripyörissä akkua joutuu yleensä uusimaan tiheämpään kuin esimerkiksi henkilöautoissa. Kun pyörän akku on ladattu, kannattaa myös tarkastaa valojen ja muiden sähkölaitteiden toiminta.

10. Ovatko varusteet kunnossa ja vakuutus voimassa?

Tarkasta lopuksi, että turvavarusteesi ovat kunnossa. Ovatko kypärä, ajopuku tai kengät huollon tai vaihdon tarpeessa? Valmistajat suosittelevat kypärän vaihtamista uuteen 3–7 vuoden välein riippuen käytöstä ja valmistusmateriaaleista. Tarkasta myös että, moottoripyörän ja ajajan vakuutusturva on voimassa.