6 Toukokuu 2024

Neste toimittaa uusiutuvaa lentopolttoainetta Singapore Airlines Groupille

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 6.5.2024 klo 12.30

Kuva: Singapore Airlines

• Singapore Airlines ja Scoot ovat ensimmäiset Changin lentoasemalla operoivat lentoyhtiöt, joille toimitetaan Nesteen Singaporen jalostamolla tuotettua uusiutuvaa lentopolttoainetta.
  • Neste toimittaa sekoitettua uusiutuvaa lentopolttoainetta suoraan Changin lentoaseman jakelujärjestelmään, mikä vahvistaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjun kaikkia vaiheita Singaporessa.

Neste ja Singapore Airlines (SIA) Group ovat solmineet sopimuksen, jonka myötä SIA Group ostaa 1 000 tonnia sekoittamatonta Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta. Konsernin kaksi lentoyhtiötä, SIA ja Scoot, ovat ensimmäiset lentoyhtiöt, joille toimitetaan Nesteen Singaporen jalostamolla tuotettua uusiutuvaa lentopolttoainetta Changin lentoasemalle.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen fossiiliseen lentopolttoaineeseen, jotta se vastaa lentopolttoaineita koskevia turvallisuusvaatimuksia*. Neste toimittaa polttoaineen Singaporen Changin lentoaseman jakelujärjestelmään kahdessa erässä – kerran vuoden 2024 toisen neljänneksen aikana, sekä kerran vuoden neljännellä neljänneksellä.

Sopimuksen myötä Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta toimitetaan lentoyhtiöille ensimmäistä kertaa suoraan Changin lentoasemalle, mikä vahvistaa uusiutuvan lentopolttoaineen toimitusketjun kaikkia vaiheita Singaporessa. Nesteen Singaporen jalostamon laajennus valmistui toukokuussa 2023. Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti Singaporessa on miljoona tonnia vuodessa, mikä tekee jalostamosta maailman suurimman uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantolaitoksen.

Nesteen uusiutuva lentopolttoaine valmistetaan 100-prosenttisesti uusiutuvista jätteistä ja tähteistä, ja sen käytön avulla kasvihuonekaasupäästöjä voidaan vähentää jopa 80 %** polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiilisen lentopolttoaineen käyttöön verrattuna. Uusiutuva lentopolttoaine sekoitetaan tavanomaiseen lentopolttoaineeseen, ja se toimii saumattomasti jo käytössä olevien lentokoneiden moottorien ja polttoaineiden jakelujärjestelmien kanssa.

“Tämä sopimus Nesteen kanssa on merkittävä saavutus SIA Groupin matkalla kohti tavoitettamme kattaa vähintään 5 % polttoaineen kokonaistarpeestamme uusiutuvalla lentopolttoaineella vuoteen 2030 mennessä. Tiiviillä yhteistyöllä kumppaneidemme ja sidosryhmiemme kanssa, sekä Singaporessa että ympäri maailmaa, on merkittävä rooli pitkän aikavälin päästövähennystavoitteidemme saavuttamisessa. Vastuullisempi ilmailuala takaa, että tulevat sukupolvet saavat lentomatkustuksen myötä jatkossakin nauttia maailmanlaajuisista yhteyksistä, taloudellisesta vauraudesta ja ihmisten kanssakäymisestä”, sanoo Lee Wen Fen, Chief Sustainability Officer, Singapore Airlines.

“Olemme ylpeitä, että Singapore Airlines ja Scoot ovat ensimmäiset asiakkaamme, jotka hyötyvät integroidusta toimitusketjustamme Changin lentoasemalle. Paikallisesti tuotetun uusiutuvan lentopolttoaineen toimitus Changin lentoasemalle on merkkipaalu pyrkimyksissämme tukea ilmailualaa ja alueen hallituksia heidän päästövähennystavoitteidensa saavuttamiseksi. Singapore on Aasian ja Tyynenmeren alueen johtava ilmailun keskus, ja tämä uusiutuvan lentopolttoaineen toimitus sekä äskettäin ilmoitettu kansallinen tavoite toivottavasti kannustavat uusiutuvan lentopolttoaineen laajempaan käyttöönottoon Aasian ja Tyynenmeren alueella. Odotamme jo yhteistyön laajentamista Singapore Airlinesin kanssa sekä toimituksia Changin lentoasemalla vieraileville lentoyhtiöille”, sanoo Alexander Kueper, Vice President Renewable Aviation Nesteeltä.

*) Sekoitettu uusiutuva lentopolttoaine täyttää ASTM:n (American Society for Testing and Materials) kansainväliset turvallisuusluokitukset lentopolttoaineille.

**) Puhtaassa muodossa (sekoittamattomana) käytettynä. Laskettu vakiintuneilla elinkaariarvioinnin menetelmillä (esim. CORSIA). Laskentamenetelmät sisältävät sekä tuotannon että kuljetusten päästöt.

Viestintä- ja brändijohtaja (vt.)

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Singapore Airlines: Singapore Airlines Public Affairs, puh. +65 6541-5880 (office hours) / Tel: +65 9753-2126 (after office hours) / public_affairs@singaporeair.com.sg

Scoot: Scoot Media Relations, puh. +65 9729-8802 / mediarelations@flyscoot.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

About Singapore Airlines

The Singapore Airlines (SIA) Group’s history dates to 1947 with the maiden flight of Malayan Airways. The airline was later renamed Malaysian Airways and then Malaysia-Singapore Airlines (MSA). In 1972, MSA split into Singapore Airlines and Malaysian Airline System. Initially operating a modest fleet of 10 aircraft to 22 destinations in 18 countries, SIA has since grown to be a world-class international airline group that is committed to the constant enhancement of the three main pillars of its brand promise: Service Excellence, Product Leadership, and Network Connectivity.

SIA is the world’s most awarded airline. In 2024, SIA was again named in Fortune Magazine’s list of the 50 most admired companies in the world. SIA is the only Singapore-based brand in the list. In February 2023, SIA was named Airline of the Year in the Air Transport World Airline Industry Awards. This accolade recognised SIA’s outstanding performance, innovation, and superior service within the airline industry. In June 2023, SIA was named World's Best Airline in the 2023 Skytrax World Airline Awards, the fifth time it has won this prestigious accolade. For more information, please visit www.singaporeair.com.

About Scoot

Scoot is the low-cost subsidiary of Singapore Airlines (SIA). Scoot took to the skies in June 2012 and merged with Tigerair Singapore in July 2017, retaining the Scoot brand for a new chapter of growth. To date, Scoot has carried over 82 million passengers, and has a fleet of over 50 aircraft, comprising widebody Boeing 787 Dreamliners, single-aisle Airbus A320 family aircraft, and the regional jet, Embraer E190-E2. Scoot currently flies to 67 destinations across 15 countries and territories in Asia-Pacific, the Middle East, and Europe.

Scoot provides a safe, reliable, quality, and affordable travel experience with a unique attitude – Scootitude – a passion for travel, connecting people and cultures, and pushing boundaries, which drives it to continually innovate, strive for improvement and seek new opportunities.

For more information, visit FlyScoot.com or contact Scoot’s Call Centre.