22 Maaliskuu 2018

Earth Hour – kello tikittää fossiilisille

Neste Oyj uutinen 22.3.2018

Earth Hour 2018 on käynnissä tälläkin hetkellä. Meillä on jäljellä vielä 18 vuotta, 286 päivää, 3 tuntia ja 10 minuuttia, kunnes ylitämme maailmanlaajuisen hiilibudjettimme – ainakin jos luotamme Guardianin luomaan lähtölaskentaan hiilelle. Fossiilisen öljyn maailmanlaajuinen kysyntä kuitenkin jatkuu. Mitä sille tulisi tehdä? Nesteen energia-asiantuntija Lauri Kärnä toteaa, että yksi asia on varma: emme voi vain odottaa, että öljyn käyttö loppuu itsestään.

Yli vuosikymmen sitten Nobelin rauhanpalkinto myönnettiin hallitusten väliselle ilmastonmuutospaneelille (IPCC) sekä Yhdysvaltojen entiselle varapresidentille Al Gorelle heidän pyrkimyksistään kasvattaa ja levittää tietoa ihmisten aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta, mikä loi pohjaa tarpeellisille toimenpiteille muutoksen torjumiseksi.

Niin sanotulla maailman hiilibudjetilla tarkoitetaan sitä kasvihuonekaasujen määrää, joka voidaan päästää ilmakehään ennen kuin maapallon ilmakehän lämpötila nousee kahdella asteella. Vaikka selkeitä merkkejä ilmastonmuutoksen kiihtymisestä ja luonnon monimuotoisuuden vaarantumisesta löytyy jo ympäri maailmaa, öljytuotteiden kasvoi hämmästyttävän paljon vuonna 2017 edellisiin vuosiin verrattuna.

Pääsemmekö ikinä eroon öljystä?

”Kun hiilibudjetti täyttyy, asialle on vaikea tehdä enää mitään”, Lauri Kärnä sanoo ja jatkaa: ‟Yksinkertaisesti sanottuna öljy ei lopu, vaan meidän täytyy päättää lopettaa sen käyttö. Öljyn käyttö on eri muodoissa mahdollista todennäköisesti vielä satojen vuosien ajan. Öljyä tuotetaan maaperän varannoista siihen asti, kunnes sen hinta on niin korkea, että ihmisten on pakko etsiä muita vaihtoehtoja.”

‟Raakaöljyä, ei pelkästään kaasua ja dieseliä, tullaan käyttämään vielä pitkään. Kuljetusala on riippuvainen nestemäisistä polttoaineista vielä vuosikymmeniä, sillä suurten tavaramäärien kuljettaminen kuten rahtilennoilla, meriteitse ja suurilla rekka-autoilla pitkien etäisyyksien päähän sähkön avulla on vielä kaukana tulevaisuudessa. Lisäksi raakaöljyä käytetään raaka-aineena myös monissa tuotteissa, joita ei polteta, kuten muoveissa.”

Tärkeintä on yhteistyö

‟Ei riitä, että yksi toimiala tai toimija, yksi kansakunta tai perhe tekisi muutoksen. Meidän kaikkien on tehtävä muutos”, Kärnä huomauttaa.

”Sähköllä ei voi päällystää teitä eikä sen avulla voida valmistaa uusia öljypohjaisia tuotteita, kuten vaikkapa puhelimia. Sen sijaan meidän on harkittava vaihtoehtoja. Onko maapallollamme esimerkiksi tarpeeksi biomassaa, joka toimisi vaihtoehtona asfaltille? Ihmiskunta ei tällä hetkellä vielä ymmärrä, kuinka suuren muutoksen tarvitsemme ilmastonmuutoksen torjumiseksi.”

Hiilibudjettimme on rajallinen

Guardianin äskettäin julkaistun artikkelin mukaan tämänhetkisellä kulutuksella ja tuotannolla käytämme maapallon hiilibudjetin loppuun vain 18 vuodessa.

”Arvio tuntuu hieman pessimistiseltä. Mutta jos emme tee mitään, me todella kulutamme hiilibudjettimme vain 18 vuodessa. Kulutuksemme kasvaessa tuotamme öljyä yhä enemmän myös maaperästä minkä johdosta hiilidioksidipäästömme kasvavat. Siksi meidän tulee keskittyä ratkaisuihin, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä. Etanoli ja uusiutuvat dieselpolttoaineet tarjoavat tähän yhden ratkaisun, varsinkin silloin, kun ne on valmistettu ruokaketjun ulkopuolelle jäävistä molekyyleistä eli jätteistä ja tähteistä”, Kärnä sanoo.

‟Ihmisten on vaikeaa hyväksyä, että he joutuvat muuttamaan omaa käyttäytymistään ja tekemään entisestä poikkeavia valintoja. Kyse on ihmisluonteesta. Käytämmepä hiilibudjettimme 18 tai 108 vuoden päästä, saavutamme siinä vaiheessa pisteen, jossa maapallon ilmakehä on lämmennyt kahdella asteella. Tiedämme jo nyt mitä se tarkoittaa: esimerkiksi äärimmäisistä sääilmiöistä tulee entistäkin yleisempiä.”

Valitse kestävästi

Earth Hour on otollinen aika tarkastella, miten voisimme pienentää henkilökohtaista hiilijalanjälkeämme ja tehdä yhä kestävämpiä valintoja omassa elämässämme.

‟Tehokkainta on tehdä tietoisia ostopäätöksiä – muovipussien valitsemisesta ruokakaupassa pitkänmatkanlentoihin. Jos mikään ei muutu, joudumme kohtaamaan seuraukset. Pitkänmatkanlennot trooppisiin kohteisiin ovat nyt edullisempia kuin koskaan, mutta harva pysähtyy miettimään, mitä ne tarkoittavat planeetallemme”, Kärnä pohtii.

Lentokoneen päästöt sisältävät vaarallisia hiukkasia ja kaasuja, kuten hiilidioksidia, häkää, typpioksidia, rikkioksidia, lyijyä ja mustahiiltä. Samalla, kun lentoliikenne kasvaa huimaa vauhtia, ilmailun päästöt ovat nousseet pilviin.

Earth Hour on täällä

Earth Hour innostaa miljoonia ihmisiä suojelemaan planeettaamme ja ympäristöämme. Me Nesteellä haluamme tehdä selväksi, että nyt on ryhdyttävä toimiin, jotta voimme rakentaa kestävän tulevaisuuden sekä itsellemme että lapsillemme. Siksi meidän on vähennettävä ihmiskunnan riippuvuutta raakaöljypohjaisista tuotteista ja ratkaisuista.

”Velvollisuutenamme on turvata yhteiskunnan toimivuus myös siirtymäajan yli, sillä muutos voi kestää pitkäänkin. Poliitikkojen, Euroopan unionin ja koko maailman päätöksententekijöiden vastuulla on mahdollistaa muutos kohti entistä vähähiilisempää tulevaisuutta. Tätä muutosta Neste tukee tarjoamalla ylpeänä vähähiilisiä ratkaisuja, muun muassa uusiutuvaa dieseliä.”

”Dieselautoilla liikkuvat ihmiset voivat suojella ympäristöä yksinkertaisesti tankkaamalla autoihinsa Neste MY uusiutuvaa dieseliä. Näin teen itsekin, jolloin ajoneuvoni päästöt vähenevät merkittävästi. Mutta tämä on vain minun valintani. Meidän tulee innostaa kaikki mukaan”, Lauri Kärnä tiivistää.

Sinä aikana, kun luit tätä artikkelia, maailma käytti hiilibudjetistaan noin 230 000 tonnia hiilidioksidia. Nyt on aika toimia!

Lisätietoja: Lauri Kärnä, energia-asiantuntija, Neste, puh.050 458 4345.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com.

Photo: kaupunki(601.87 KB)