19 Marraskuu 2018

Kinkkutemppu tulee taas, tuplana! Tavoitteena kierrättää 300 000 kotitalouden joulun paistinrasvat Neste MY uusiutuvaksi dieseliksi

Neste Oyj Uutinen 19.11.2018

Huippusuosittu Kinkkutemppu palaa kolmannen kerran piristämään suomalaisten joulunviettoa tavoitteenaan kerätä ja kierrättää ennätysmäärä paistinrasvaa, josta valmistetaan Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoainetta. Tavoitteena on tuplata edellisvuoden huima osallistujamäärä ja saada mukaan 300 000 kotitaloutta. Tänä vuonna kampanja kasvaa entisestään kun keräyspaikkojen määrää on lisätty erityisesti kaupunkien keskusta-alueilla, ja niitä tuodaan myös Lapin hiihtokeskuksiin.

“Viime vuosien Kinkkutemput ovat osoittaneet, että suomalaiset tahtovat ja osaavat kierrättää oikeaoppisesti, kunhan prosessi on selkeä. Tänä vuonna kierrätyspisteiden määrää on jälleen kasvatettu, joten uskomme saavamme 300 000 kotitaloutta mukaan edistämään kiertotaloutta kanssamme. Paistinrasvoista jalostamme Porvoossa Neste MY uusiutuvaa dieseliä, jonka kasvihuonekaasupäästöt ovat jopa 90 % alhaisemmat kuin perinteisen dieselin”, kertoo Nesteen teknologiajohtaja Lars Peter Lindfors.

Maailmanlaajuisestikin huomiota saanut ainutlaatuinen tempaus havainnollistaa kiertotalouden mahdollisuuksia, estää viemäreiden tukkeutumista sekä säästää ympäristöä.

Suomalainen kiertotalousosaaminen on maailman kärkeä, eikä yhtä valtavaa temppua pystyttäisi toteuttamaan missään muualla maailmassa. “Kinkkutemppu on erinomainen esimerkki suomalaisen tutkimuksen ja kehityksen kasvusta viimeisen vuosikymmenen aikana. Vastuullisten ratkaisujen kehittäminen on Nesteellä tekemisemme keskiössä, ja näytämme enemmän kuin mielellämme tänäkin vuonna kumppaniemme ja suomalaisten kanssa esimerkkiä kiertotalouden mahdollisuuksista” kertoo Lindfors.

Yhden kinkun paistinrasvalla voi ajaa henkilöautoa jopa kolme kilometriä. Yhteensä rasvaa kertyi viime jouluna huikeat 44 tonnia – tästä määrästä jalostettu polttoaine riittäisi 14 matkaan henkilöautolla maapallon ympäri.

Kansainvälisesti tunnustettu vaikuttava kampanja

Keräysaika on 20.12.2018–7.1.2019 ja paistorasvan keräyspaikkojen määrä on kasvanut lähes sadalla viime vuodesta. Keräyspaikkoja löytyy muun muassa K-ruokakauppojen sekä valikoitujen Neste-asemien yhteydestä, ja niiden määrää on lisätty varsinkin suurten kaupunkien keskustoissa.

Kotitaloudet pääsevät kokemaan kiertotalouden helppouden tänäkin vuonna pakkaamalla käytetyt paistinrasvat kartonkitölkkeihin ja tuomalla ne keräyspaikkoihin. Nesteen Porvoon jalostamolla rasva hyödynnetään Neste MY uusiutuvan dieselin raaka-aineena.

Jokainen ruokailija voi halutessaan kierrättää joulupöydän paistinrasvat, ruokavaliosta riippumatta. Kierrätykseen kelpaavat kinkun paistinrasvan lisäksi myös esimerkiksi kalkkunan, kalan tai juuressipsien paistinrasvat. Nesteen on mahdollista valmistaa uusiutuvaa dieseliä ja muita uusiutuvia tuotteita lähes mistä tahansa jäterasvasta tai kasviöljystä.

Joulun paistinrasvat kierrätetään tänäkin vuonna hyvään tarkoitukseen, sillä Kinkkutemppu-kampanja lahjoittaa 20 000 euroa Hope ry:lle keräyksen päätyttyä. Hope ry tukee vähävaraisia perheitä taloudellisesti ja välittämällä perheille esimerkiksi käytettyjä vaatteita ja harrastusvälineitä. Joulun aikaan Hope ry:n lahjat tulevat erityisen suureen tarpeeseen.

Tia Oja, Viestinnän suunnittelija, Neste, puh. 050 458 2444, tia.oja@neste.com

Petri Ahola-Luttila, valmiuspäällikkö, Kemianteollisuus ry., puh. 040 849 5920, petri.ahola-luttila@kemianteollisuus.fi

Keräyksen päivämäärät, keräyspisteet ja lisätietoa kampanjasta löydät osoitteesta www.kinkkutemppu.fi

Kinkkutemppu lyhyesti

Kinkkutemppu on Kemianteollisuuden aloitteesta syntynyt yhteisprojekti, joka tuo kiertotaloutta lähemmäksi kuluttajien arkea konkreettisen esimerkin avulla. Kuluttajia pyydetään palauttamaan kinkunpaistosta yli jääneet rasvat kierrätyspaikoille ja siitä valmistetaan Neste MY uusiutuvaa dieseliä Nesteen Porvoon jalostamolla. Kinkkutemppu-kampanjan tavoitteena on saada mukaan 300 000 suomalaista kotitaloutta. Kinkkutemppu lahjoittaa 20 000 euroa vähävaraisia perheitä tukevalle Hopelle. Kemianteollisuuden lisäksi Kinkkutempussa ovat mukana Neste, Lassila & Tikanoja, Honkajoki, K-ryhmä, Suomen Pakkauskierrätys RINKI, Atria, HKScan, Snellman, Maa- ja kotitalousnaiset, Suomen Kiertovoima KIVO ja kuntien jätelaitokset, Kuntaliitto, Vesilaitosyhdistys ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP.

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com