23 syyskuu 2020

Neste ja Shell sopivat vastuullisen lentopolttoaineen tarjonnan lisäämisestä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 23.9.2020, klo 11

Neste ja Shell Aviation ovat allekirjoittaneet vastuullisen lentopolttoaineen toimitussopimuksen, millä valmistaudutaan lentoyhtiöiden kasvaviin päästövähennystavoitteisiin.

Sopimus lisää merkittävästi vastuullisen lentopolttoaineen tarjontaa ja saatavuutta ilmailualalle lokakuusta 2020 alkaen. Se tuo yhteen Nesteen asiantuntijuuden uusiutuvan dieselin ja vastuullisen lentopolttoaineen tuotannossa ja tarjonnassa sekä Shell Aviationin maailmanluokan valtuudet toimittaa ja hallinnoida polttoaineita ympäri maailmaa.

“Ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja nettonollapäästöjen saavuttamiseksi ilmailualan tulee toimia nopeasti. Shell Aviationin tavoitteena on vähentää myymiensä polttoaineiden hiili-intensiteettiä, mikä tarkoittaa muun muassa sitä, että myymme ajan mittaan enemmän  vähähiilisiä lentopolttoaineita, kuten vastuullista lentopolttoainetta. Tänään allekirjoittamamme sopimus Nesteen kanssa auttaa Shell Aviationin asiakkaita vähentämään päästöjään ja osoittaa, millaista edistystä voimme saavuttaa tekemällä yhteistyötä”, sanoo Anna Mascolo, Shell Aviationin toimitusjohtaja.

“Lentoliikenne on välttämätöntä globaalille liiketoiminnalle, ja se luo kasvua ja helpottaaa talouden elpymistä. Lentoliikenne mahdollistaa myös matkustamisen sekä tavaroiden kuljetuksen nopeasti ympäri maailmaa. Jos kuitenkin aiomme puuttua lentoliikenteen päästöihin, meidän on hyödynnettävä kaikkia saatavilla olevia ratkaisuja. Vastuullinen lentopolttoaine tarjoaa ainoan kestävän vaihtoehdon fossiilisille nestemäisille polttoaineille kaupallisten lentokoneiden voimanlähteenä, millä on mahdollista välittömästi vähentää ilmailun kasvihuonekaasupäästöjä. Olemme täysin sitoutuneita tukemaan ilmailuteollisuutta, sen asiakkaita ja yrityksiä heidän päästövähennystavoitteissaan”, sanoo Thorsten Lange, Nesteen Renewable Aviation -liiketoiminnan johtaja.

Neste MY uusiutuva lentopolttoaine tarjoaa välittömän ratkaisun lentämisen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen

Neste valmistaa Neste MY uusiutuva lentopolttoaine™ -tuotetta, joka on valmistettu uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Puhtaassa muodossaan tuotteella voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 %* sen elinkaaren aikana fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna. Nesteen uusiutuvaa lentopolttoainetta voidaan käyttää drop-in polttoaineena olemassa olevien lentokonemoottoreiden ja lentoaseman polttoaineen jakeluinfrastruktuurin kanssa ilman lisäinvestointeja.

Ennen käyttöä tuote sekoitetaan fossiiliseen lentopolttoaineeseen, ja se täyttää sen jälkeen lentopolttoaineiden ASTM-standardin tekniset vaatimukset. Sen lisäksi, että Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään, Neste on sitoutunut tekemään tuotannostaan hiilineutraalia vuoteen 2035 mennessä.

Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen vuotuinen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia. Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja mahdollisilla lisäinvestoinneilla Rotterdamin jalostamoon Neste pystyy valmistamaan vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä. Neste työskentelee aktiivisesti toimitusketjukumppaniensa kanssa  kasvattaakseen vastuullisen lentopolttoaineen saatavuutta ilmailualalle maailmanlaajuisesti.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

Viestintäjohtaja (vt.)

Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen, puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com