17 syyskuu 2020

Neste: Ruotsista kestävän ilmailun edelläkävijä

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 17.9.2020 klo 10

Ruotsilla on kunnianhimoinen tavoite olla täysin riippumaton fossiilisista polttoaineista vuoteen 2045 mennessä. Osana aloitetta Ruotsin hallitus ilmoitti 11.9.2020, että se ottaa käyttöön kasvihuonekaasupäästöjen vähennysvelvoitteen Ruotsissa myytävälle lentopolttoaineelle vuonna 2021. Vähennystavoite on 0,8 % vuonna 2021 ja nousee asteittain 27 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Tämän myötä Ruotsista tulee kiistaton johtaja kestävän ilmailun alalla.

”Tarvitsemme edelläkävijöitä, jotka toimivat kestävän ilmailun suunnannäyttäjinä. Ruotsin hallituksen asettama kunnianhimoinen tavoite on esimerkki, jota myös muiden tulisi seurata tukeakseen ilmailualaa päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa. Tämä antaa myös tarvittavaa varmuutta vastuullisten lentopolttoaineiden valmistajille tuotannon lisäämiseen liittyviin investointeihin”, sanoo Jonathan Wood, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön euroopan johtaja.

Aiemmin tänä vuonna Norja velvoitti lentopolttoaineen toimittajat lisäämään polttoaineeseen vähintään 0,5 % biopolttoainetta. Markkinoiden kapasiteetti riittää siihen, että Ruotsiin ja Norjaan voidaan toimittaa ennakoitu määrä kestävää lentopolttoainetta. Neste valmistaa Neste MY uusiutuva lentopolttoaineTM -tuotetta, joka on valmistettu uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Puhtaassa muodossaan tuotteella voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % sen elinkaaren aikana fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia vuodessa. Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja mahdollisilla lisäinvestoinneilla Rotterdamin jalostamoon Neste pystyy valmistamaan vuodessa noin 1,5 miljoonaa tonnia (515 miljoonaa gallonaa) uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä.

Maailman ilmailuala aikoo kunnianhimoisesti vähentää lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä siten, että vuodesta 2020 alkaen kasvu on hiilineutraalia. Vuoteen 2050 mennessä lentoliikenteen hiilidioksidin nettopäästöjä on määrä vähentää 50 %. Ilmailuala tarvitsee useita erilaisia ratkaisuja, jotta kasvihuonekaasupäästöt saadaan laskemaan. Tällä hetkellä vastuulliset lentopolttoaineet ovat lentokoneissa ainoa toteuttamiskelpoinen vaihtoehto fossiilisille polttoaineille.

Viestintäjohtaja (vt.)

Yhteydenotot Nesteen mediapuhelimeen puh. 050 458 5076 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00).

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2019 Nesteen liikevaihto oli 15,8 miljardia euroa. Vuonna 2020 sijoituimme kolmanneksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com