8 Huhtikuu 2024

Neste ja Lotte Chemical aloittavat uusiutuviin kemikaaleihin ja muoveihin liittyvän yhteistyön

Neste Oyj, Lehdistötiedote, 8.4.2024 klo 8

Kuva: Uusiutuvien materiaalien käytöllä polymeerien ja kemikaalien valmistuksessa voidaan vähentää riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista. Lähde: Neste

• Yhteistyö tähtää fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseen uusiutuvilla raaka-aineilla kemikaalien ja muovien valmistuksessa
  • Tarjoaa mahdollisuuden tuottaa vähäpäästöisempiä ratkaisuja eri toimialoilla käytettäville kemikaaleille ja muoveille

Neste ja eteläkorealainen kemikaaliyhtiö Lotte Chemical yhdistävät voimansa edistääkseen kemikaalien ja muovien vastuullisuutta. Yhtiöt aloittavat strategisen yhteistyön fossiilisten raaka-aineiden korvaamiseksi uusiutuvilla raaka-aineilla kemikaalien ja muovien valmistuksessa. Tämä mahdollistaa tuotteet ja sovellukset, joiden hiilijalanjälki on pienempi kuin fossiilisista raaka-aineista valmistetuilla tuotteilla ja sovelluksilla.

Neste toimittaa kemikaalien ja muovien valmistukseen Neste RE™ -raaka-ainetta, joka on valmistettu sataprosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista. Lotte Chemical käyttää Neste RE -raaka-ainetta useiden laajaan tuotevalikoimaansa kuuluvien, yleisesti käytettävien muovien ja kemikaalien valmistukseen yhtiön Korean tuotantopaikoissa. Näitä muoveja ja kemikaaleja voidaan käyttää useissa sovelluksissa ja toimitusketjuissa eri tuotteille aina pakkauksista rakentamiseen ja tekstiileistä elektroniikkaan. Lopputuotteiden laatu ja suorituskyky säilyvät ennallaan.

Kemikaalit ja muovit ovat edelleen pitkälti riippuvaisia fossiilisista luonnonvaroista, ja molemmille yrityksille on tärkeää tukea nopeaa siirtymistä vastuullisempiin vaihtoehtoihin.

“Haluamme kasvattaa uusiutuvien ratkaisujen osuutta yhteistyössä Lotte Chemicalin kanssa”, sanoo Nesteen uusiutuvien polymeerien ja kemikaalien liiketoiminnan arvoketjun kehittämisestä vastaava johtaja Jeroen Verhoeven. “Yhdessä voimme kehittää entistä vastuullisempia toimitusketjuja ja vähentää päästöjä eri toimialoilla ja sovelluksissa.”

Viestintä- ja brändijohtaja (vt.)

Lisätietoja:

Neste: Yhteydenotot Nesteen mediapalveluun, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin 8.30–16.00). Voit tilata Nesteen tiedotteita osoitteessa https://www.neste.fi/konserni/medialle/tiedotteet-ja-uutiset/tilaa-tiedotteita.

Lotte Chemical: Yhteydenotot: viestintä, puh. +82 2 829 4268 / peterchoi@lotte.net. Lotte Chemicalin tiedotteet: https://www.lottechem.com/en/media/news/list.do

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja kiertotalouden vauhdittamiseksi. Yhtiö jalostaa jätteitä, tähteitä ja innovatiivisia raaka-aineita uusiutuviksi polttoaineiksi sekä muovien ja muiden materiaalien vastuullisiksi raaka-aineiksi.

Maailman johtavana uusiutuvan lentopolttoaineen ja uusiutuvan dieselin tuottajana sekä polymeerien ja kemikaalien valmistukseen tarkoitettujen uusiutuvien ja kierrätysraaka-aineisiin perustuvien syöttöaineratkaisujen edelläkävijänä, Neste auttaa asiakkaitaan vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä.

Yhtiön tavoitteena on tehdä Porvoon öljynjalostamosta Euroopan vastuullisin jalostamo vuoteen 2030 mennessä. Neste on sitoutunut saavuttamaan hiilineutraalin tuotannon vuoteen 2035 mennessä ja aikoo vähentää myymiensä tuotteiden päästöintensiteettiä 50 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Neste on myös asettanut korkeat tavoitteet luonnon monimuotoisuudelle, ihmisoikeuksille ja toimitusketjulle. Yhtiö on valittu toistuvasti Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin ja maailman vastuullisimpien yritysten Global 100 -listalle. Vuonna 2023 Nesteen liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa. Lue lisää: neste.fi

Lotte Chemical lyhyesti (englanniksi)

Founded in 1976, LOTTE Chemical (HQ, Seoul, Korea) is a leading chemical company in Korea that has secured outstanding competitiveness through continuous business expansion, and is building a stable business operation and an efficient business portfolio.

In 2022, LOTTE Chemical unveiled ‘Green Promise 2030,’ an ESG strategy that aligns with our new corporate vision of ‘Every Step for GREEN.’ The company aims to achieve future-oriented value growth by taking the lead in sustainable future industries. Estimated to supply 1.8 million tons of hydrogen by 2035 and expand battery material business into the global market and advance lithium-ion batteries into the 4 core materials market. For more information visit: https://www.lottechem.com/en/index.do