22 Toukokuu 2018

Neste onnittelee vuoden 2018 Millennium-teknologiapalkinnon saajaa, Tuomo Suntolaa

Neste Oyj uutinen 22.5.2018

Neste onnittelee 22.5.2018 jaetun Millennium-teknologiapalkinnon saajaa tekniikan tohtori Tuomo Suntolaa. Palkintosumma on miljoona euroa. Neste on toiminut Millennium-palkinnon yhtenä pääyhteistyökumppanina vuodesta 2006.

Tuomo Suntolan palkittu innovaatio, atomikerroskasvatusteknologia (Atomic Layer Deposition, ALD) on maailmanlaajuisessa käytössä oleva nanoteknologinen menetelmä, jolla valmistetaan muutaman atomikerroksen vahvuisia ohutkalvoja esimerkiksi mikroprosessoreihin ja muistikomponentteihin.  Menetelmällä voidaan myös pinnoittaa monimutkaisia kolmiulotteisia rakenteita tarkasti atomikerros kerrallaan.

Atomikerroskasvatuksella valmistettuja ohutkalvoja käytetään muun muassa tietokoneissa ja älypuhelimissa. Jatkuvasti kehittyvän ALD-teknologian ansiosta laitteet ovat pienempiä ja edullisempia, mutta samanaikaisesti tehokkaampia.

Palkitulla innovaatiolla nähdään mahdollisuuksia monella teknologian alalla. ALD-ohutkalvojen hyödyntämisestä esimerkiksi lääketieteellisissä instrumenteissa ja implanttien pinnoilla on saatu lupaavia tutkimustuloksia. Lisäksi teknologialla voidaan parantaa aurinkokennojen, led-valojen ja sähköautojen litium-akkujen suorituskykyä.

“Pitkän työrupeaman jälkeen on hienoa huomata, että tehty työ ei ole mennyt hukkaan. Erityisen iloinen olen siitä, että saan tämän kunnianosoituksen juuri nyt, kun ALD-teknologian merkitys on tullut osoitetuksi monessa ihmisille tärkeässä sovelluksessa”, sanoo Suntola.

Tuomo Suntola toimi Nesteellä toistakymmentä vuotta

Tuomo Suntola toimi vuosina 1987-1998 toimitusjohtajana Nesteen ja myöhemmin Fortumin tytäryhtiössä Mikrokemia Oy:ssä, joka oli perustettu pintakemian, katalyyttien ja aurinkokennojen tutkimusta varten. Nesteen teknologiajohtaja Lars Peter Lindfors työskenteli 1990-luvun alussa Nesteellä tutkijana tehden yhteistyötä Suntolan ja Mikrokemian tutkijoiden kanssa. Yhteistyön aiheena, osana Lindforsin väitöskirjaa, oli katalyyttien valmistus ALD-teknologialla.

”Tuomo Suntolalla on todellinen tiedemiehen luonne. Laajan teoreettisen tietämyksen lisäksi hän on utelias, eteenpäin katsova ja innovatiiviseen tutkimustyöhön kannustava”, kertoo Lindfors ja jatkaa: “Tutkimustyössä tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja tinkimättömyyttä. Se on toteutunut Tuomo Suntolan vuosikymmeniä jatkuneessa työssä, jonka tuloksista voimme nyt hyötyä.”

Lisätietoja: Lars Peter Lindfors, teknologiajohtaja, puh. 050 458 3605, lars-peter.lindfors(@)neste.com

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com

Millennium-teknologiapalkinto

Millennium-teknologiapalkinto on suomalainen, joka toinen vuosi jaettava miljoonan euron kunnianosoitus uraauurtavalle teknologiselle innovaatiolle, joka parantaa ihmisten elämänlaatua ja edistää kestävää kehitystä. Palkittavien innovaatioiden tulee olla yhteiskunnallisesti vaikuttavia, kaupallisesti elinvoimaisia ja ihmiskunnan hyvinvointia edistäviä. Millennium-teknologiapalkinnon jakaa Tekniikan Akatemia -säätiö TAF.