14 Kesäkuu 2018

Neste tyytyväinen EU:n uusiutuvan energian direktiiviä koskevaan neuvottelutulokseen

Neste Oyj Lehdistötiedote 14.6.2018 klo 15

Eurooppa-neuvoston, Euroopan parlamentin ja Euroopan komission väliset kolmikantaneuvottelut vuoden 2020 jälkeen voimaan tulevasta Euroopan unionin uusiutuvan energian direktiivistä (RED II) käytiin Strasbourgissa 13.6.2018.

“Olemme tyytyväisiä alustavaan neuvottelutulokseen Euroopan unionin laajuisesta 32 % uusiutuvan energian kokonaistavoitteesta vuodelle 2030 sekä tavoitteeseen nostaa uusiutuvien osuus liikenteessä 14 %:iin vuonna 2030. Tämä osoittaa, että Euroopan unioni ottaa ilmastonmuutoksen tosissaan, ja että sen kunnianhimo uusiutuvan energian käyttöön on kasvussa. Tämänhetkisten tietojemme perusteella näyttää siltä, että nykyinen laaja raaka-ainepohja, joka sisältää jätteet ja tähteet sekä vastuullisesti tuotetut kasviöljyt, säilytetään raaka-aineina biopolttoaineiden valmistuksessa”, Nesteen yhteiskuntasuhdejohtaja Ilkka Räsänen kertoo.

Uusiutuvan energian käyttö liikenteessä vähentää globaaleja ilmastopäästöjä. Esimerkiksi Neste MY uusiutuva diesel™ -polttoaineen avulla voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 % tuotteen elinkaaren ajalta laskettuna verrattuna tavanomaiseen fossiiliseen dieseliin.

“Toivotamme myös tervetulleeksi tuen lentoliikenteen biopolttoaineille, sillä alan päästöt kasvavat ja vastuulliset lentoliikenteen biopolttoaineet kuten Neste MY uusiutuva lentopolttoaine™ ovat tehokkaimpia tapoja vähentää sen kasvihuonekaasupäästöjä”, Räsänen jatkaa.

Euroopan parlamentin ja Eurooppa-neuvoston tulee hyväksyä kolmikantaneuvotteluissa saavutettu neuvottelutulos.

Kaisa Lipponen

Lisätietoja: Ilkka Räsänen, johtaja, yhteiskuntasuhteet, Neste, puh. 050 458 5123

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) kehittää vastuullisia ratkaisuja liikenteen, yritysten ja kuluttajien tarpeisiin. Autamme asiakkaitamme pienentämään ilmastopäästöjä monipuolisella uusiutuvien tuotteiden valikoimalla. Olemme maailman suurin jätteistä ja tähteistä jalostetun uusiutuvan dieselin tuottaja ja tuomme uusiutuvia ratkaisuja myös lento- ja muoviteollisuuteen. Olemme myös teknologinen edelläkävijä korkealaatuisten öljytuotteiden jalostajana. Haluamme olla luotettava kumppani, jonka osaamista, tutkimustyötä ja vastuullisia toimintatapoja arvostetaan laajasti. Vuonna 2017 Nesteen liikevaihto oli 13,2 miljardia euroa. Vuonna 2018 sijoituimme toiseksi maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalla. Lisätietoa: neste.com